7 tips om een groener mobiliteitsbeleid te implementeren

De overheid stimuleert werkgevers steeds meer om een groener mobiliteitsbeleid te hanteren. Toch snijdt dit vaak nog in de dagelijkse gewoonten van Belgische werknemers. Hoe krijgen bedrijven hen zo ver dat zij gemotiveerd zijn om dit duurzaam beleid te volgen? Als werkgever kan je dit proces ondersteunen. Yorick Amerlynck, Mobility Consultant bij XXImo België geeft 7 tips mee.

Vraag je medewerkers op input

Voor je start aan een nieuw project, vraagt je best hoe medewerkers hier tegenover staan. Betrokkenheid bij beslissingen helpt de motivatie van werknemers. Door met hen te spreken, krijg je inzicht in wat werknemers willen. Maar voeg ook daad bij woord: implementeer de antwoorden ook in het mobiliteitsbeleid van het bedrijf.

Elke medewerker is natuurlijk uniek, dus denk in de volgende stap ook aan oplossingen om aan die individuele vraag te voldoen.

Kies het juiste moment om te veranderen

Nu je de input van je medewerkers hebt, weet je als bedrijf waar je naartoe wil. Tijd voor actie. Daarbij is de juiste timing alles. De pandemie heeft de manier van werken, en daarmee ook de gewoonte van woon-werkverkeer, flink door elkaar geschud. Dat maakt deze post-coronatijd de ideale periode om te experimenteren met andere vormen van mobiliteit.

Ook andere factoren, zoals bijvoorbeeld verandering van locatie of de fiscale hervorming die enkel elektrische wagens nog een gunstig belastingvoordeel biedt, hebben een impact op hoe we woon-werkverkeer inkleden. Daarbij is een goede communicatie belangrijk.

Communicatie is het sleutelwoord

Nu je weet wat je gaat doen en wanneer, is het noodzakelijk dat werknemers een nieuw beleid volledig begrijpen. Wat is de redenering hierachter? Welke gevolgen hebben deze veranderingen? Wat zijn de voordelen? Daarbij geldt de vuistregel: hoe concreter, hoe beter. Het in kaart brengen van de CO2-uitstoot per mobiliteitsmogelijkheid, kan daarbij een beslissende factor zijn. Op basis van de uitstoot, kunnen werknemers een weloverwogen keuze maken. Want inzicht zorgt voor besef, wat leidt tot verandering.

De boodschap moet herhaaldelijk gebracht worden, via persoonlijke communicatie. Besteed daarom zoveel mogelijk aandacht aan een goed communicatieplan.

Begeleid werknemers in het proces

Een nieuw mobiliteitsbeleid is ook het doorbreken van oude gewoontes, en de mens is een gewoontedier. Ze proberen gewoonlijk pas iets nieuws als ze er niet te veel moeite in moeten steken. Wat je als werkgever kunt doen, is de mogelijke uitdagingen opsommen, en hier meteen een oplossing voor bieden.

Stel dat je een nieuwe mobiliteitsapp voorziet, zorg er dan voor dat werknemers hier makkelijk mee aan de slag kunnen door bijvoorbeeld instructiefilmpjes te delen of een demodag te organiseren. Zijn ze onzeker over hun overstap van mobiliteitsmogelijkheid? Voorzie een helpdesk die 24/7 bereikbaar is. Of voer een mobiliteitsscan uit op basis van woon-werklocatie en help medewerkers met persoonlijk reisadvies.

Eerst een pilot, dan de uitrol

Zodra het project van start gegaan is, ga niet meteen uit van een finaal project. Niet alles zal zomaar meteen van een leien dakje lopen. Maar wat je als bedrijf wel kunt doen, is samen met een groep geïnteresseerden een testproject opzetten. Laat ruimte voor feedback, verbetering en buisturing. De do’s en don’ts worden dan meteen duidelijk. Wanneer de verandering breed geïmplementeerd wordt, zijn de grootste plooien al gladgestreken.

Geef het goede voorbeeld

Voeg daad bij woord: voor bedrijven is het belangrijk dat de leiders ook duurzaam naar kantoor komen, want een goed voorbeeld doet goed volgen. Als je zelf overtuigd bent van het mobiliteitsplan, deel je dit ook graag en kun je anderen overtuigen.

Beloon gewenst gedrag

Tot slot: stimuleer ook goed gedrag. Jong of oud, mensen worden graag beloond voor goed gedrag. Bij het veranderen van reisgedrag is dit niet anders. Motiveer je medewerkers, en zij worden op hun beurt ambassadeurs voor het nieuwe plan van aanpak. Dat kun je bijvoorbeeld doen door duurzame kilometers hoger te vergoeden dan autokilometers, of een ‘mobiliteitschallenge‘ te organiseren waarbij werknemers iets kunnen winnen. Eenvoud siert ook: succesverhalen of openlijke complimenten werken daarbij ook goed.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER