Onderzoeksinstituut YouGgov heeft in opdracht van Comet, expert in hybride werk, meer dan 1000 Belgische werknemers bevraagd naar hun houding ten opzichte van hun werkplek en de relaties met collega’s. Uit de cijfers blijkt dat vrouwen en jonge werknemers meer behoefte hebben aan fysieke ontmoetingen. Ook opvallend is dat bijna één Belg op twee hun collega’s vaker zou willen zien.
Volgens een studie van YouGgov zou bijna 50% van de werkende Belgen hun collega’s vaker willen zien. Bovendien is 37% van mening dat telewerken een negatieve impact kan hebben op de persoonlijke en professionele ontwikkeling. De grootste uitdagingen zijn het gebrek aan menselijke relaties (29%) en het delen van informatie tussen collega’s (29%), gevoel van isolement (22%) en een verhoogde werkdruk (20%).
Daarom wil bijna de helft van de Belgen vaker terugkeren naar kantoor om collega’s te zien (47%), relaties te onderhouden (36%) en ook om nieuwe relaties op te bouwen (35%).
De werkomgeving: een belangrijke factor in het welzijn van werknemers
In een tijd waarin de kantoorvastgoedsector een wereldwijde crisis doormaakt, blijkt uit het onderzoek van YouGov voor Comet ook het belang van de werkomgeving voor Belgische werknemers. Als antwoord op de nieuwe behoeften, heeft Comet de afgelopen jaren een aantal diensten ontwikkeld. Ze hebben als doel het kantooraanbod te verbeteren, en werknemers een meer kwalitatieve ervaring te bieden. Comet biedt bijvoorbeeld een aantal oplossingen die bedrijven toestaan om te herinvesteren in collectieve en persoonlijke tijd, zelfs op een eenmalige basis: vergader- en evenementenruimtes met een waaier aan diensten waaronder catering, technische bijstand en welzijnsvoorzieningen.
Van vastgoed tot gastvrijheid
Comet startte in 2016 met het aanbieden van vergader- en evenementenlocaties. Het bedrijf dat van oorsprong vastgoedspeler is, ziet de resultaten van deze studie als een kans om zich meer te richten op de totale gastvrijheid: het verwelkomen en ondersteunen van zijn klanten. Door zich te richten op de tekortkomingen en frustraties die het gevolg zijn van telewerken, wil het bedrijf zich voorbereiden op de volgende ontwikkelingsfase en de verandering van hun merk aankondigen.