Belgische interim manager doorstaat de pandemie goed

61% van de Belgische interim managers bleef gedurende de pandemie opdrachten uitvoeren zonder grote veranderingen ten opzichte van de periode daarvoor, zo blijkt uit het jaarlijks Europese Interim Management Market Report van rekruteringsorganisatie Robert Walters. Daarmee blijken Belgische interim managers in vergelijking met Frankrijk, Spanje en Verenigd Koninkrijk de coronacrisis beter te doorstaan.

Robert Walters bevroeg interim managers in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk naar hun ervaringen tijdens de pandemie. In de landen om ons heen waren de gevolgen van de coronacrisis een stuk duidelijker merkbaar: zo merkte slechts 45% van de Britse interim managers nagenoeg niks van de pandemie, gevolgd door Spaanse (47%) en Franse (59%) interim managers. Enkel Nederlandse interim managers doorstaan de coronacrisis beter dan Belgen (77%).

Audrey Bostvironois, manager van de divisie interim management bij Robert Walters: “Ook op het hoogtepunt van de coronacrisis waren heel wat operationele taken die moesten uitgevoerd worden, alleen durfden organisaties vanwege alle onzekerheid niet altijd een vaste kracht aan te nemen. In België vielen zij daarom vaak terug op interim managers, wat de relatief geringe impact voor interim management professionals kan verklaren.”

Gereduceerd dagtarief en minder uren

Merkten Belgische interim managers wel de gevolgen van de coronacrisis, dan zat hem dat vooral in een vermindering van het aantal gepresteerde uren (13%) en een gereduceerd dagtarief (6%). Desondanks zijn ook deze cijfers in vergelijking met die in andere landen relatief gunstig. Zo gaf 27 procent van de Britse interim managers aan te hebben gewerkt tegen een gereduceerd dagtarief, en werkte 14 procent van de Duitse professionals minder uren gedurende de crisis.

“Voor sommige Belgische interim managers was er inderdaad een zeer tijdelijke kleine daling in het dagtarief merkbaar,” zegt Audrey, “maar intussen liggen deze over de hele lijn opnieuw op het niveau van vóór de pandemie. Ik verwacht dat deze de komende tijd dan ook stabiel zullen blijven.”

Audrey Bostvironois

Ook interim managers gaat thuiswerken prima af

Bleek uit eerder onderzoek van Robert Walters al dat het thuiswerken Belgen goed is bevallen, en dat geldt ook specifiek voor interim managers. Maar liefst 92% gaf tijdens de pandemie aan minstens één dag per week op afstand te willen werken. Ruim driekwart (77%) van de interim managers vindt het dan ook belangrijk dat organisaties na de coronacrisis flexibeler zijn.
Waren er wel problemen, dan zat hem dat vooral in communicatie met het team en het management (20%). Ook vond 9 procent van de Belgische interim managers het moeilijker om werk en privé gescheiden te houden.

Tot slot heeft het thuiswerken mogelijk ook duidelijk gemaakt dat organisaties moeten investeren in het digitaliseren van tools en processen: 44% van de interim managers vindt dat organisaties hierin een verbeterslag moeten maken na de pandemie.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER