Met vijf volledig elektrische auto’s en drie plug-inhybrides wordt de top tien van meest bestelde bedrijfswagens tijdens 2022 volledig gedomineerd door de stekkerwagens, zo blijkt uit de analyse van marktleider en mobiliteitsoplossingenbedrijf Arval. “In de tweede jaarhelft van 2022 waren 2 op de 3 bestelde wagens voorzien van een stekker. Door de fiscaliteit die vanaf medio 2023 elke nieuwe wagen die niet volledig elektrisch rijdt afstraft, zal een battery electric vehicle, kortweg BEV, nog meer gekozen worden”, zegt Yves Ceurstemont, Head of Arval Mobility Observatory Belgium. De absolute favoriet bij wie in 2022 een nieuwe bedrijfswagen mocht bestellen, is de BMW X1 PHEV.
Zeven elektrische SUV’s, twee plug-inhybride SUV’s en één compacte wagen met verbrandingsmotor. Zo zag de top 10 van de meest bestelde bedrijfswagens tijdens de eerste helft van vorig jaar eruit bij Arval. Maar een eindsprint van een aantal plug-inhybrides en modellen met een hybride of klassieke aandrijving maakt dat de eindbalans voor 2022 er iets minder ‘volledig elektrisch’ uitziet.
Desalniettemin zal het overgrote deel van de vorig jaar bestelde bedrijfswagens – die pas dit jaar ingeschreven zullen worden door de huidige levertermijnen – aan de stekker gaan. Klassieke aandrijvingen (benzine en diesel) waren namelijk in de tweede helft van 2022 goed voor een derde van alle bestellingen bij marktleider Arval, de volledig elektrische wagens voor zo’n 30 procent en de plug-inhybrides – dankzij hun eindsprint – voor ongeveer 35 procent.
Top 3 aan de stekker
Heel wat bedrijfswagenrijders gingen vanaf medio 2022 overstag voor de nieuwste versie van de BMW X1 PHEV, met slechts 23 gram CO2-uitstoot, net zoals ze het hele jaar heel vaak kozen voor de volledig elektrische SUV’s Volkswagen ID.4 en Mercedes EQA.
Nicheklassiekers
Twee auto’s met een klassieke verbrandingsmotor slopen tijdens de laatste jaarhelft de top 10 binnen: de Peugeot 308, de enige break in de ranglijst, en de BMW 1-reeks, de enige compacte middenklasser.
Gesplitst 2023
Per 1 januari ging een eerste wijziging van kracht in bedrijfswagenfiscaliteit want voortaan is de brandstof voor een bestelde plug-inhybride niet langer voor 100 procent, maar slechts voor de helft aftrekbaar. Het grootste kantelpunt ligt echter op 1 juli 2023. Voor nieuw bestelde personenwagens mét CO2-uitstoot zullen werkgevers vanaf dan een veelvoud van de CO2-taks betalen. Bovendien daalt de fiscale aftrekbaarheid van deze wagen vanaf 2025 geleidelijk naar 0% in 2028
Daarom verwacht Arval een ‘gesplitst’ besteljaar 2023 waarbij de eerste helft grote gelijkenissen zal vertonen met de tweede helft van het afgelopen jaar, maar waar bedrijven en werknemers vanaf komende zomer in nog grotere getale zullen switchen naar BEV’s vanwege de fiscaliteit.