Alan: van pionier tot disruptor

Alan, de digitale ziekteverzekeraar en gezondheidspartner die het vuur aan de schenen legt van gevestigde waarden in de gezondheidssector, pakt uit met indrukwekkende groeicijfers:

  • +66% meer leden in 2023
  • +77% recurrente omzet in 2023
  • Een stijging van +12.400% in recurrente omzet in de laatste drie jaar maakt van Alan tevens een van de snelst groeiende start-ups in België
  • Vanaf maart mogelijkheid voor eenpersoonsvennootschappen om zich aan te sluiten bij Alan
  • Alan verwacht winstgevend te zijn tegen 2026

Van pionier tot disruptor

Alan lanceerde eind 2020 in België en pionierde met de eerste digitale ziekteverzekering. Het bedrijf zette vooral in op een ongeëvenaarde dienstverlening (terugbetalingen in minder dan 24 uur & antwoorden in minder dan 3 minuten) gecombineerd met digitale gezondheidszorg, initieel een chat met artsen.

Die aanpak viel in de smaak: Alan sloot 2023 af met meer dan 40.000 leden (+66% sinds eind 2022) en rondde de kaap van €15 miljoen recurrente omzet (+77% sinds eind 2022).

De medische chat is intussen uitgegroeid tot een heuse digitale kliniek: leden kunnen er een beroep doen op hun persoonlijke medische staf. Via een paar klikken kan je een teleconsultatie boeken met een arts, psycholoog, diëtist, kinesitherapeut, … en advies op maat krijgen omtrent voeding, sport, slaap én mentaal welzijn.

Hiermee wil Alan komaf maken met het traditionele model van de ziekteverzekeraar en zich positioneren als een volwaardige health partner. De start van Alan zorgde voor een kentering in de sector: steeds meer traditionele verzekeraars proberen hun model te kopiëren.

Van challenger naar marktleider

Ondanks de uitdagende inflatiecijfers heeft Alan in 2023 een opzienbarende groei laten optekenen van 77% in recurrente omzet. Dit voornamelijk door het aantrekken van grote klanten zoals Vandemoortele, Beobank, AS Adventure, Delaware, Group S, … Het bedrijf heeft zijn positie als uitdager in de markt daarmee nog steviger verankerd. Bovendien kunnen vanaf maart ook eenpersoonsvennootschappen zich aansluiten bij Alan via een online aanvraag die slechts vijf minuten in beslag neemt. Alan speelt daarmee in op de sterke vraag van bedrijfsleiders en consultants die hun dienstverlening vaak onderbrengen in een zogenaamde managementvennootschap. Traditionele verzekeraars bieden vaak geen oplossing voor dit type vennootschap.

Alan is daarom vastberaden: het bedrijf maakt geen geheim van haar ambitie om marktleider te willen worden, maar meer nog dan dat wil het de Belgische gezondheidszorg transformeren. Alan wil de toegang tot brede gezondheidszorg laagdrempeliger maken en alle Belgen in staat stellen om gezonder en langer te leven.

Onderzoek toont namelijk aan dat bijna iedereen vele jaren aan hun levensverwachting kan toevoegen met eenvoudige veranderingen in hun levensstijl. Alan’s missie is om hen hierbij te begeleiden, als een persoonlijke gezondheidspartner, om iedereen een gezonder, gelukkiger en langer leven te laten leiden.

Cedric De Vleeschauwer, General Manager van Alan België, vult aan:

“Om die missie een realiteit te maken, hebben we bereik nodig. Daarom willen we onze sterke groei verderzetten: we mikken op 70.000 leden tegen eind 2024 en een recurrente omzet van €25 miljoen. Gezien onze schaalbaarheid en focus op het efficiënt inzetten van AI voorzien we hiervoor geen grote uitbreidingen van het personeelsbestand. Op groepsniveau verwachten we tegen 2026 winstgevend te zijn.”

AI als troef

CEO en oprichter van Alan, Jean-Charles Samuelian-Werve, is bovendien ook mede-oprichter van Mistral AI, die de Europese tegenhanger vormt van Open AI. In een toekomst waar AI de wereld zal veranderen, en de meerwaarde van AI in gezondheidszorg dan ook ontegensprekelijk is, heeft Alan dan ook een serieuze troefkaart in handen.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER