6 hefbomen om van wellbeing op de werkvloer een succes te maken

De grenzen tussen werk en privé zijn vandaag veel vager dan vroeger. Dit brengt met zich mee dat een werkgever zich niet langer kan beperken tot “werk geven” maar ook moet inzetten op welzijn. Maar hoe zorgen bedrijven voor een totaal wellbeingbeleid, dat ook nog eens succesvol is? Move To Happiness, wellbeing start-up, vroeg het aan gerenomeerde welzijnsexperten die hun kennis ook delen op het Move To Happiness-platform.

“Een goede nachtrust start overdag” is de tip van slaapexpert en neuroloog (UZA) Dr Inge Declercq.

“Vele kleine beetjes maken groot. De dag starten met het opentrekken van een raam of een deur, boost meteen de energie. Daarom is het belangrijk dat medewerkers, gedurende de dag, met voldoende daglicht in aanraking komen: bureaus gepositioneerd aan ramen, een wandelvergadering, onder de middag outdoor lunchen, … Een goede nachtrust is noodzakelijk voor duurzame inzetbaarheid. Tijdens het slapen versterk je je immuunsysteem, breng je al je cognitieve functies weer in orde, … het belang van slaap mag dus zeker niet onderschat worden.”

Ann De Bisschop, wellbeing expert en keynote speaker, spoort leidinggevenden aan het goede voorbeeld te geven.

“Het welzijn van medewerkers is een gedeelde verantwoordelijkheid van de organisatie, de leidinggevenden en de medewerker zelf. Geef daarom als leidinggevende het goede voorbeeld. Walk the talk. Als jij aangeeft dat een meeting al wandelend volgen ok is, zullen er ongetwijfeld werknemers volgen. Als jij aantoont dat eten achter je computer het normaal is, werk je het omgekeerde in de hand.”

Hoofddiëtist UZA en tv-kok Michaël Sels gaat voor meer in de plaats van minder.

“Maak gezonde voeding makkelijk en toegankelijk voor medewerkers. Je hebt geen lange formules of lijstjes nodig met wat wel en wat niet mag. Als we kijken naar de cijfers voor België, eet maar 5% van de Belgen voldoende groenten en 10% voldoende fruit. Dus de tip voor quasi iedereen: gewoon al meer groenten en fruit eten, helpt je richting een gezondere versie van jezelf. Het is soms moeilijk voor bedrijven om de grens met betutteling te vermijden. Iets verbieden is nooit een goed idee. De tip voor bedrijven: zorg voor een uitgebreid aanbod en breng gezonde voeding op een positieve manier. Stimuleer medewerkers om meer van de goede dingen te eten. Maak bijvoorbeeld de soep in het bedrijfsrestaurant goedkoper. Je zal zien dat medewerkers, met dat duwtje in de rug, makkelijker gezonde keuzes gaan maken.”

Sportpsycoloog Ellen Schouppe gelooft in het optimaal inzetten van talenten.

“Talent is er en zal er altijd zijn. Maar het is belangrijk dat medewerkers het op de juiste manier kunnen inzetten. Want het is wat je met je talenten doet dat bepaalt of je gelukkig bent en dat ervoor zorgt dat je optimaal presteert. Ik raad daarom bedrijven aan om in te zetten op attitudecoaching, en dat gaat over het aanbieden van motivatie, leiderschap, coaching, durf, goed energiemanagement en plezier!”

Jenny van den Brandt, beweegcoach bij Move To Happiness, motiveert tot dagelijkse beweegmomentjes.

“De key ligt bij leuk, makkelijk en snel. Het hoeft niet steeds samen een straffe uitdaging aangaan, zoals de 10 miles lopen of Mont-Ventoux beklimmen. Dat zal enkel de sportievelingen triggeren. Een meeting afsluiten met 5 minuten beweging, een gesprek al wandelend doen, … Kleine efforts die een groot resultaat opleveren wat betreft energie, focus, productiviteit en creativiteit.”

Kenneth Van Daele, founder van Move To Happiness, stelt dat 1+1=3.

“Meer engagement bij wellbeingactiviteiten? De kracht zit in de connectie van verschillende welzijnsthema’s. Want elke medewerker heeft andere noden. Het Move To Happiness-platform brengt daarom alle bovenstaande experten samen op één platform. Zo kan de werkgever medewerkers op hun eigen tempo en met hun eigen interesses laten werken aan hun welzijn, zowel fysiek, mentaal als sociaal.”

Benieuwd naar meer tips? Bovenstaande Move To Happiness-experten gingen in gesprek. Het gevolg? Een reeks van 5 afleveringen over wellbeing.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER