5 tips om jonge kandidaten aan te trekken

Tegenwoordig zijn alle beroepen knelpuntberoepen geworden. Tienduizenden vacatures geraken niet ingevuld en jongeren hebben de jobs maar voor het oprapen. Raf Vanzeer, expert rekrutering, geeft enkele tips and tricks om jonge kandidaten aan te trekken. Hoe maak je millennials warm voor een job als boekhouder? Hoe overtuig je hen om voor jouw bedrijf te kiezen? Deze vijf gouden tips helpen HR-managers en CEO’s alvast op weg om de war for talent te winnen nu de arbeidskrapte alleen maar groter dreigt te worden. Ook toepasbaar voor andere (knelpunt)beroepen…

Jobhopping is passé, mentors are hot

Daar waar oudere generaties van job naar job hoppen om ervaring op te doen, wil de jongste generatie kennis vergaren via ervaren mentors op de werkvloer.

Soms komen jongeren wat ongeduldig over, maar eigenlijk willen ze gewoon veel leren.

Maak hen ook duidelijk vanaf de onboarding dat ze kunnen doorgroeien bij je bedrijf. Dat perspectief hebben ze vanaf het begin nodig.

Mik op de sweet spot van kandidaten

Millennials hechten veel belang aan maatschappelijk engagement en een gezonde bedrijfscultuur. Ze willen echt een verschil maken in hun job.

Door oog te hebben voor actuele maatschappelijke thema’s en transparante communicatie, raak je hen in het hart.

Als je hen dan ook nog meegeeft welke bijdrage ze zelf kunnen leveren binnen je bedrijf, voelen ze zich nog beter in hun vel.

Weg met vage jobomschrijvingen

Het klinkt misschien cliché, maar schrijf een vacature die vlot leest, een taal die jongeren begrijpen. Vergeet daarbij zeker niet de functietitel. Beschrijf duidelijk voor welke job je iemand zoekt. Blijf daarbij weg van containertermen als “accountant”, maar leg uit welke rol die accountant nu precies binnen het bedrijf heeft en wat de jongere zal toevoegen aan het team.

Schrik niet van kritische vragen

Anders dan vroeger komen jonge kandidaten vaak met een hele waslijst aan vragen naar een sollicitatiegesprek. Laat je daar niet door afschrikken.

De nieuwste generatie is nu eenmaal veel kritischer. Ze willen er zeker van zijn dat ze de juiste keuze maken in hun loopbaan.

Hun kritische blik getuigt met andere woorden van engagement voor de job.

Social media is meer dan jobs posten

De tijden van de klassieke jobposting op LinkedIn liggen ver achter ons.

Een mooie foto of een toffe video wekken veel meer interesse dan een droge lap tekst.

Waak erover dat je sociale media niet uitsluitend gebruikt om vacatures te posten. Sollicitanten knappen af als ze de indruk krijgen dat je niet authentiek bent. Wissel af met artikels, foto’s of een video waarbij je vertelt wat je bedrijf doet, voor wie en met welke mensen. Zo kunnen jongeren zich meteen een beeld vormen van je bedrijf. Schakel voor je social media ook een aantal collega’s als ambassadeur in. Zo breid je je online netwerk verder uit.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER