10 Tips voor werknemers en werkgevers om de motivatie hoog te houden

Het is weer Blue Monday, oftewel de meest deprimerende dag van het jaar. Ondertussen blijkt dat deze dag eigenlijk een marketingstunt was van een reisbureau jaren geleden, maar gezien de schaarste op de arbeidsmarkt en de vele gevallen van langdurig absenteïsme en burn-out, is elke aanleiding goed om het over welzijn, werkgeluk en motivatie op het werk te hebben.

Zo denkt ook HR-dienstverlener Bright Plus erover, die al voor het tweede jaar op rij samen met motivatie-experte Hermina Van Coillie onderzoek doet naar motivatie bij bedienden in België. Hiermee willen ze het belang van motivatie op het werk onderstrepen en zorgen voor meer inzichten en begrip over wat motivatie op het werk inhoudt. Zo blijkt dat vooral autonomie, een gevoel van verbondenheid en inzetten op competentie de sleutels zijn naar goede motivatie op het werk. Bovendien kwamen een aantal opvallende cijfers voort uit het onderzoek:

  • Voor meer dan 1 op 3, 37,7% bedienden in België voelt wat ze doen aan als ‘ik moet’
  • Slechts de helft (50,4%) van de bedienden in België voelt zich verbonden met de leidinggevende
  • Bijna de helft (48,5%) van de bedienden in België heeft het gevoel dat de relaties op het werk slechts oppervlakkig zijn
  • 1 op 4 voelt zich onzeker over zijn of haar capaciteiten

Naar aanleiding van dit onderzoek heeft HR-dienstverlener Bright Plus enkele waardevolle tips samengesteld die kunnen bijdragen aan het behouden van een hoge motivatie op de werkvloer.

5 Tips voor werknemers:

  1. Gun jezelf een middagpauze, weg van je bureau, om samen met collega’s te ontspannen.
  2. Analyseer de impact van je werk: Onderzoek welk effect jouw taken en resultaten hebben op collega’s, klanten en andere belanghebbenden. Ontdek hoe jouw bijdrage een verschil kan maken voor diverse personen.
  3. Neem zelf initiatief en volg opleiding: Natuurlijk is het een goed idee om je kandidaat te stellen wanneer je werkgever opleidingen aanbiedt, maar er zijn ook veel stappen die je zelf kunt ondernemen: volg gratis webinars, lees blogs en publicaties om jezelf te inspireren.
  4. Sta open voor waardevolle feedback: Waardeer en omarm feedback, omdat het vaak inzichten biedt die je kunnen helpen groeien.
  5. Fouten maken is menselijk, maar probeer nieuwe dingen uit en durf buiten je comfortzone te treden.

5 Tips voor werkgevers:

  1. Wees kritisch en schrap zinloze taken: Herzie regelmatig de relevantie van bepaalde taken en werkmethoden. Schrap onnodige taken om de focus te leggen op wat echt belangrijk is.
  2. Investeer in overlegmomenten met het team: Organiseer regelmatig formele overlegmomenten of informele contactmomenten, zoals teambuildingactiviteiten of gezellige gesprekken bij de koffiemachine, om de teamband te versterken.
  3. Geef medewerkers ruimte voor zelforganisatie: Laat medewerkers, indien mogelijk, hun eigen takenpakket organiseren en voorzie voldoende variatie om motivatie en betrokkenheid te bevorderen.
  4. Leg de redenering achter beslissingen uit: Communiceer duidelijk waarom bepaalde beslissingen worden genomen. Wanneer medewerkers begrijpen en achter genomen beslissingen staan, zijn ze meer gemotiveerd om bij te dragen.
  5. Zet in op transparante communicatie: Houd de communicatie open en transparant. Door medewerkers goed te informeren over bedrijfsontwikkelingen, doelstellingen en prestaties ontstaat er een gevoel van betrokkenheid en motivatie.

+++

Over het onderzoek

Online-onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Bright Plus tussen 16 t.e.m. 30 juni 2023 bij 1204 Belgische bedienden die minstens halftijds op kantoor werken representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1204 Belgen bedraagt 2,74%.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER