Zorg voor het voetbalveld, plaats twee goals en laat de medewerkers spelen

Daags nadat Studio 100 in Utrecht de TMA Talent Award gewonnen heeft, hebben we afspraak in Schelle bij Hans Bourlon en Wouter Croenen. Waar halen de CEO en de HR Director inspiratie om de zaken almaar beter aan te pakken en te innoveren? Hoe belangrijk is innovatie voor een bedrijf als Studio 100? Hoeveel vrijheid krijgen medewerkers om zelf het initiatief te nemen en welke rol speelt HR daarin? Tijd voor een dubbelinterview over talent, creativiteit en de toekomst – zonder het verleden te negeren.

Hans Bourlon, medeoprichter en CEO van Studio 100, schreef vroeger de verhalen voor inmiddels befaamde tv-series zelf. Ondertussen heeft hij zich omringd met mensen die dat volgens hem veel beter doen en dus schrijft hij nu andere zaken, zoals ‘De blik van Bourlon’ (2017, een inkijk achter de schermen van Studio 100) en het recente ‘De tijdreiziger’, waarin hij zijn mateloze fascinatie voor de toekomst kwijt kan. Hij verkent de technologische innovaties van de komende 75 jaar. Het is een verhalenbundel met veel fantasie, maar altijd gebaseerd op de huidige wetenschappelijke ontwikkelingen, die Bourlon al jaren verzamelt in een knipselmap. “Onderverdeeld in 40 thema’s.”

Onze andere gesprekspartner, Wouter Croenen, is sinds oktober 2017 HR Director bij Studio 100 Benelux. Zijn team telt vier leden, wat voor zo’n 200 vaste medewerkers best veel is en waaruit blijkt hoe hoog HR op de agenda staat. De kersverse award kan dus geen toeval zijn. TMA staat voor Talent Motivatie Analyse, een methode om talent te selecteren, ontwikkelen en beoordelen. “Elke medewerker is door dit traject gegaan”, beklemtoont Croenen.

In een creatieve onderneming moet talent wel een prioriteit zijn, maar hoe kan HR een hefboom zijn voor al die creativiteit?

Wouter Croenen: “Het fundament van HR, zeker in een creatieve omgeving, is zorgen voor een aangename en veilige omgeving, zodat iedereen kan werken in een positieve sfeer. Het is dan dat er ruimte komt voor nieuwe ideeën, creativiteit en innovatie. Uiteraard moeten ook je administratie, processen en payroll in orde zijn. De spelregels waarbinnen al die creativiteit optimaal kan gedijen, moeten gekend zijn. Daarnaast is communicatie cruciaal. Het feit dat 80% van de medewerkers op één site zit en Nederlandstalig is, is alvast een voordeel.

De grootste uitdaging voor HR is de positie helpen behouden die Studio 100 nu heeft en dat gebeurt niet door achterover te leunen, dat gebeurt alleen als de mensen zich willen blijven inzetten én zich goed in hun vel voelen. Het tempo ligt hoog en de projecten volgen elkaar snel op, evenzeer voor de creatieven als voor wie op de boekhoudafdeling werkt. Je kan als bedrijf (zeker in deze sector) enkel aan de top blijven als je altijd blijft vernieuwen. Dat betekent dat mensen willen en kunnen blijven vernieuwen.

De rol van HR daarin is tweeledig: enerzijds het (creatief) talent in kaart brengen en zo inzetten, dat alle medewerkers en het bedrijf floreren, anderzijds de nodige structuur en houvast bieden. Gelukkig zit innovatie in het DNA van iedereen die hier werkt.”

Hans Bourlon: “Dat innovatie cruciaal is, daar bestaat niet de geringste twijfel over. De mediasector is in verandering: waar we in 1996 met het voorschot van de opbrengst van onze cd’s en dvd’s het gebouw in Schelle hebben gekocht, is het opnemen van een cd nu eerder een kostenpost. Dat wil niet zeggen dat er geen toekomst meer zit in muziek, dat wil wel zeggen dat muziek nu beleefd wordt op podia, bij evenementen, tijdens musicals. Onze sector stond sneller onder druk dan andere sectoren en dat maakt dat we heel snel hebben moeten handelen.

Studio 100 als groep kan je een beetje vergelijken met een huis met veel kamers. Wat goed is, want als er crisis is in één kamer, kan dat opgevangen worden door een andere kamer. En iedere kamer heeft zijn eigen cultuur en accenten. Globaal kan je echter stellen dat Studio 100 in de family business zit en vooral wil inzetten op maatschappelijke thema’s die we op een heel toegankelijke manier brengen voor het ganse gezin. Vandaar de keuze, bijvoorbeeld, om de musical ‘40-45’ te brengen vanuit een persoonlijk verhaal van twee broers.
Het is cruciaal voor iedere organisatie om die flexibiliteit aan de dag te kunnen leggen om snel in te spelen op de wijzigende context. Dat betekent voor mij veel trial-and-error om dan als eerste die vlag te kunnen planten én ervoor te zorgen dat het geen ‘one trick pony’ blijft. Een eerste succes maken is niet evident. Het is een kwestie van op het juiste moment het juiste ding te doen. Daarna komt het erop aan om de juiste mensen rond je te verzamelen. Te veel succesverhalen worden voorgesteld als ‘from zero to hero’-sprookjes. Dat zijn bespiegelingen achteraf. Alles is trial-and-error.

Je voelsprieten moeten voortdurend openstaan voor wat er in de wereld gebeurt. Je creëert niet zomaar iets uit het niets, want niemand leeft in een vacuüm. En zo ook moet elk bedrijf daarom interesse hebben in technologische vooruitgang en innovatie.”

Benieuwd naar de rest van het dubbelinterview met Hans Bourlon en Wouter Croenen?

Je leest het in de decembereditie van #ZigZagHR. Abonneer je nu!

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER