Wie zit er zelf graag aan het stuur van zijn carrière?

Vandaag is het Dag van de vrachtwagenchauffeur. Dan staan we even stil bij dit knelpuntberoep. Meer dan 7000 vacatures in Vlaanderen (cijfers VDAB) het voorbije jaar alleen al. Begin november stonden er nog meer dan 1900 jobs als chauffeur open in Vlaanderen2. SD Worx zet op basis van een analyse van meer dan 5000 chauffeurs enkele inzichten op een rijtje.

Ontdek meer over deze sector in volle evolutie.

Voor elk wat wils

Het beeld dat de meesten van ons meteen voor ogen hebben is de internationale chauffeur die vele dagen van huis is. Dit is slechts één van de vele gezichten van een veelzijdige sector. Er zijn minstens drie types:

De internationale chauffeur: de meer avontuurlijke types kunnen hun hart ophalen aan lange ritten. Ze zijn ook meerdere dagen van huis. Ze overnachten buitenshuis. Hiervoor krijgen ze een extra vergoeding en ze kunnen deze dagen dan gegroepeerd opnemen, waardoor ze soms twee weken werken en dan een week minder rijden of thuis zijn. Door de Europese rij-en rusttijden is deze chauffeur ook beschermd. Je hebt veel vrijheid.

Chauffeur Lokaal container transport haven: deze vrachtwagenchauffeur rijdt niet per se in meerdere landen, maar wel interregionaal, naar de haven. Hij of zij slaapt elke nacht thuis en hoeft in de haven niet te laden of te lossen.

De chauffeur met een vaste ronde: deze chauffeur gaat wel laden en lossen. Deze job heeft wel een regelmatig patroon, zonder lang wachten, met uitzondering van de Belgische files.

In functie van je persoonlijke voorkeur kan je dus een werkgever in transport zoeken die bij je past. Centraal in de organisatie staat de ‘planner’ die ritten inplant, en daarbij niet alleen let op efficiëntie. Er zijn in de sector zeker werkgevers waar je zelf kan aangeven welke uren of hoe flexibel je graag wilt werken. Sommige chauffeurs kiezen om vier lange dagen per week te werken en dan 1 dag te recupereren.

“De voltijdse vierdaagse werkweek bestaat al lang in de transportsector: ze zijn een voorloper qua flexibele arbeidstijd. De ‘arbeidsdeal’ avant-la-lettre”, Sofie De Keersmaecker, adviseur SD Worx.

Goed betaald

Sofie De Keersmaecker, adviseur SD Worx: “Laat je niet afschrikken door de barema-uurlonen, die gelden als minimum. Op 1 januari 2023 stijgen de baremalonen in PC 140.03 (waartoe ook de koerierdiensten behoren) met 10,96%. Voor een chauffeur die rijdt met een oplegger van meer dan 15 ton stijgt het minimum uurloon van 12,92 euro per uur dan tot 14,34 euro per uur.”

Bovendien zal elke job in een nieuwe functieklasse ingedeeld worden, wat ook nog een stijging kan betekenen. Rijdend personeel in de transportsector geniet ook van extra vergoedingen. Een vaste waarde is de netto ARAB vergoeding, een forfaitair netto bedrag van afgerond 1,52€ per uur voor toiletbezoek, dranken, was. Dit kan afhankelijk van het aantal uren en dagen dat je werkt netto tussen 200-400 euro per maand extra koopkracht opleveren. Daarnaast is er de bruto vergoeding voor ‘beschikbaarheidstijd’ als je bijvoorbeeld moet wachten in de haven. Voor wie overnacht in de vrachtwagen, is er een netto nachtvergoeding. Werk je op zondag, dan wordt je arbeidstijd dubbel betaald. Dit is slechts een greep uit de vergoedingen.

“Wie hard wil werken, kan ook zeer goed verdienen als vrachtwagenchauffeur. Of je nu van vaste werkdagen houdt of van avontuurlijk internationaal transport: er is voor elk wat wils”, zegt Sofie De Keersmaecker, adviseur SD Worx.

Sector in volle evolutie

Werkgevers doen er alles aan om nieuwe chauffeurs aan te trekken en te behouden. Sommigen betalen daarom boven barema. “Door al die bijkomende vergoedingen kan een netto maandloon soms oplopen tot meer dan 3000 euro. De werknemer heeft zelf geen last van deze complexiteit: de data van het individuele prestatieblad verwerken we tot een heldere en overzichtelijke loonfiche.” weet SD Worx. Door verdere digitalisering gaat dit in de toekomst nog gemakkelijker worden.

Sommige werkgevers investeren in de opleidingen, die tot 8000 euro kunnen kosten of in uitrusting van de wagen. Kortom, een sector in beweging!

Deze sector blinkt uit in diversiteit: een andere moedertaal dan Nederlands of Frans is geen drempel voor deze sector. SD Worx telt meer dan 50 nationaliteiten bij de chauffeurs. De meest voorkomende nationaliteiten: Belgen, Roemenen, Bulgaren, Fransen, Nederlanders maken de top vijf uit bij Belgische werkgevers.

Vers bloed gezocht: 64% van de chauffeurs is ouder dan 45 jaar. Bijna 90% van de chauffeurs is ouder dan 40. Wie een late roeping voelt, is ook welkom.
De meesten chauffeurs nl. 95% werken voltijds. 98% zijn mannen. Ook vrouwen gezocht!

Hoewel vrachtwagenchauffeurs het hele land doorkruisen, zijn de meesten tewerkgesteld in de provincies Limburg en Antwerpen.
Het gemiddelde uurloon (inclusief ancienniteitstoeslag) bedraagt 13,38€ bruto, los van bijkomende vergoedingen.

Bron: SD Worx 2022

Illustratieve voorbeelden van een loonbrief

Voorbeeld 1: Chauffeur rijdt met een vrachtwagen van + 15 ton, met 9 maanden anciënniteit in de firma, deed Internationaal transport in sept 2022 en werkte 19 dagen van de 21, betaald aan baremaloon 12,92 EUR/u, met volgende vergoedingen voor 13 nachten buitenshuis en 68 uren beschikbaarheidstijd (bv. voor de wachten alvorens te kunnen lossen).

unnamed 8

Voorbeeld 2: Chauffeur rijdt met een vrachtwagen van + 15 ton, die een anciënniteitstoeslag geniet (want 20 jaar bij dezelfde firma,) voorziet in lokaal transport in sept 2022 en werkte 20 dagen van de 21, betaald aan baremaloon 12,92 EUR/u, met vergoeding voor beschikbaarheidstijd (bv. voor de wachten alvorens te kunnen lossen).

unnamed 9

Lees verder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER