PARTNERCONTENT

Welzijn op het werk verdient een platform (letterlijk!)

Het verplichte thuiswerk en de coronastress hebben welzijn hoger op de agenda geplaatst. Toch moeten bedrijven de verleiding weerstaan om met losse initiatieven aan de slag te gaan. Een holistische, gefundeerde aanpak op maat is onmisbaar voor elke organisatie.

De toename van langdurig absenteïsme en het onmiskenbaar verband tussen de fysieke, mentale en sociale gezondheid enerzijds en de prestaties en motivatie van werknemers anderzijds, hebben bedrijven wakker geschud. Uit de cijfers van het Riziv bleek dat 425.000 werknemers op het einde van 2019 afwezig waren, waarvan één derde te wijten was aan psychische aandoeningen. Deze aantallen stijgen elk jaar en zullen door covid-19 enkel nog een boost krijgen. Zo heeft de explosie van thuiswerk de sociale contacten en de spontane interacties met collega’s en leidinggevenden sterk gereduceerd. Heel wat thuiswerkers werken daarnaast in ergonomisch minder goede omstandigheden.

Tijd om aan de alarmbel te trekken.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Volgens Ellen De Vleeschouwer, General Manager van AG Health Partner, is een globaal beleid voor welzijn op het werk niet langer een luxe, maar wel een noodzaak:

“De recente enquête die we samen met onderzoeksbureau Ipsos voerden, is een wake-up call. Eén op de zes werknemers zou zich niet goed voelen op het werk. Eén op de vier acht de kans zelfs reëel dat hij of zij binnen de 3 jaar langdurig zal uitvallen als gevolg van stress. Meer nog, ze verwachten dat de helft van de collega’s in dezelfde periode afwezig zal zijn door stress. Opvallend: 75% wijst met de vinger naar de werkgever, niet alleen als oorzaak, maar ook als verantwoordelijke om in te grijpen. Toch moeten de inspanningen van twee kanten komen.”

Een succesvol welzijnsbeleid bestaat uit verschillende stappen, waarbij zowel de werkgever als de werknemer aan de slag gaat. In de eerste plaats moet de medewerker zich bewust zijn van het belang van een gezonde levensstijl. Via het digitaal welzijnsplatform My Health Partner stippelt ieder zijn eigen plan uit. Aan de hand van individuele screenings krijgt de gebruiker inzicht in zijn specifieke behoeften en vervolgens ook toegang tot programma’s op maat, binnen het door de werkgever ter beschikking gestelde aanbod. Zo is de verantwoordelijkheid écht gedeeld.

Uit de Ipsos-enquête blijkt ook dat mensen minder kans lopen om uit te vallen als ze hun werkgever als zorgzaam – of caring – beschouwen. Belangrijk hierbij is om aandacht te schenken aan de communicatie. Ook daartoe draagt het platform zijn steentje bij.

Digitaal én menselijk platform als antwoord

1 Een menselijke aanpak

Stuk voor stuk gelooft het team achter My Health Partner vooral in een menselijke aanpak, die op het digitaal platform centraal staat. Daar zijn groepstrajecten en webinars een mooi voorbeeld van. Zo ligt de nadruk steeds op het feit dat werken op afstand niet ten koste hoeft te gaan van de human touch.

Resultaat? Medewerkers blijven op doeltreffende wijze betrokken. Meer nog, ze worden concreet aangemoedigd om het welzijn (opnieuw) in handen te nemen!

2 Wetenschappelijk bewezen en kostenefficiënt

My Health Partner werkt inhoudelijk enkel samen met zorgvuldig geselecteerde deskundigen. Samen met hen hanteert het de principes van stepped care, waarbij ieder individu de juiste dosis zorg op maat krijgt. Iemand met een burn-out heeft niet zozeer groepssessies of webinars nodig, maar eerder persoonlijke begeleiding. Doordat het welzijnsbudget op wetenschappelijk onderbouwde manier en volgens actuele noden wordt beheerd, is het welzijnsbeleid veel kostenefficiënter.

3 Holistische benadering

Welzijn dekt een hele lading. De inhoud op het platform focust zich dan ook op mentaal, fysiek én sociaal welbevinden. Van lichamelijke screenings en webinars, over stress tot challenges om verbindend te communiceren en inspirerende artikels boordevol tips: werknemers vinden er alles om het heft in eigen handen te nemen. Helemaal volgens de prioriteiten en strategie van de werkgever natuurlijk. Die heeft op het platform een eigen bedrijfspagina, waar de beschikbare initiatieven en visie in de kijker staan.

4 Opvolging en ontzorging van A tot Z

Welzijn is een dynamisch gegeven. Niet alleen voorziet My Health Partner nieuwe inhoud en nieuwsbrieven op maandelijkse basis, ook ontzorgt het de HR organisatie. Van reporting en analyses tot monitoring en screening: het zit allemaal vervat in één totaalpakket.

Kijk op www.aghealthpartner.be voor meer info – [email protected]

AG health partner #ZigZagHR HR

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER