Waarom recruiters nog geen TikTok account moeten aanmaken…

Vorig jaar heeft de social media app TikTok met ‘TikTok resume’ een nieuw recruitment kanaal gelanceerd. En ook Snapchat experimenteert volop met Snaplications. Moeten recruiters op deze trein springen als ze jongeren willen bereiken? Bij #ZigZagHR denken we alvast van niet. Ongetwijfeld zijn TikTok, Snapchat en andere Social Media apps interessante kanalen om in gesprek te gaan met jongeren waar je ook kan leren wat hen bezig houdt. Maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat ze ook op dat Social Media kanaal willen solliciteren.

TikTok resumes

TikTok heeft een applicatie gemaakt die bedrijven kunnen inzetten om kandidaten op TikTok zelf te laten solliciteren voor een vacature. Jongeren kunnen solliciteren via de discover Page en via #tiktokresumes. Op die manier hoopt TikTok trendsetter te zijn in ‘het nieuwe rekruteren’ en Gen Z aan zich te binden. Enkele grote (Amerikaanse) bedrijven zoals Chipotle, Target, WWE en Shopify hebben reeds gebruik gemaakt van dit nieuwe aanwervingskanaal. Hoe succesvol dat was, is evenwel niet gekend. TikTok doet alvast zijn best om zich als volwaardig recruitment kanaal te lanceren en zet daarvoor ook ‘career advisers’ in die via TikTok-filmpjes uitleggen aan jongeren hoe ze best kunnen solliciteren.


Snaplications

Ondertussen heeft McDonald’s in Australië via ‘Snaplications’ van Snapchat een nieuw recruitment kanaal gelanceerd. Met succes bovendien: binnen de 24 uur waren er 3.000 kandidaten die hun sollicitatie in 10 seconden hebben afgerond. Heel wat jobs bij McDonald’s zijn starterjobs en daardoor geschikt om de aanwerving via een kort invulformulier of via video te laten verlopen. De jobs werden via een campagne op Snapchat gelanceerd en de behaalde cijfers zijn indrukwekkend. Naar schatting 304 miljoen personen werden bereikt op amper 3 dagen. De Mc Donald’s ‘lens’ werd heel actief bekeken. (voor wie niet vertrouwd is met Snapchat: een lens is een soort filter die je kan gebruiken op Snapchat om je gezicht te ‘vervormen’ tot eenhoorn of kat,….. ) Snapchat zag een stijging van meer dan 200% ten aanzien van andere lenzen. Met snaplications werden 4 keer meer jongeren bereikt op één week tijd en 15% van de kandidaten werd uiteindelijk ook aangeworven.


Laat deze trein nog maar even voorbij rijden…

Het is verleidelijk om op die trein te springen. Want we zijn allemaal op zoek naar (jong) talent. Ondertussen weten we natuurlijk wel beter dan iedere hype ondoordacht te volgen. Jongeren spenderen dan wel veel tijd in het scrollen door en maken van video-content. Maar daaruit mag je niet zomaar afleiden dat Gen Z liever een video-applicatie gebruikt dan een CV op te laden of een online applicatie in te vullen. Bovendien mixen jongeren hun kanalen niet zomaar. Tiktok is er vooral voor ontspanning en misschien wel geschikt om aanwezig te zijn in kader van recruitment en employer branding, maar (nog) niet om via de app zelf te solliciteren. Als recruiter hoef je dus nog niet direct een TikTok account aan te maken.

Bronnen

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER