De laatste jaren worden er allerlei initiatieven genomen om meer vrouwen warm te maken voor een job in de traditioneel erg mannelijke technische beroepen en STEM-sectoren. Die inspanningen lijken hun vruchten af te werpen: zo rekruteerde VINCI Energies in België in 2021 bijvoorbeeld meer dan zestig vrouwen, onder meer in technische functies als ingenieur, elektromechanica, quality controller of lasser. Ook in 2022 startten er al een 50-tal nieuwe vrouwelijke medewerkers – en het jaar is nog niet ten einde. Een praktisch aspect wordt echter vaak over het hoofd gezien: aangepaste vrouwelijke werkkledij. Daar doet het bedrijf nu iets aan.
Dat VINCI Energies voluit inzet op gelijke kansen op de werkvloer is niet nieuw: zo lanceerde de specialist in digitale transformatie en energietransitie dit voorjaar bijvoorbeeld een nieuwe editie van de ‘Women in technology’-campagne om haar aantal vrouwelijke werknemers nog verder omhoog te krijgen.
Daarnaast mocht het recent meerdere awards in ontvangst nemen voor haar actieve beleid rond diversiteit en inclusiviteit, onder meer van XKwadraat (Gendergelijkheid op de werkvloer), het diversiteitslabel van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Bold Champion Award van Veuve Clicquot. Ook van sectorfederatie Agoria ontving VINCI Energies felicitaties.
Maar dat wil niet zeggen dat al het werk gedaan is: binnen het bedrijf blijven ze nadenken over manieren om een zo inclusief mogelijke werkomgeving te creëren. Zo gaat VINCI Energies nu aangepaste vrouwelijke werkkledij voorzien voor haar vrouwelijke technische medewerkers.
Nog meer vrouwen aanwerven
Het initiatief kadert binnen de bredere inspanningen van VINCI Energies voor meer diversiteit op de werkvloer, bijvoorbeeld via de ‘Women in technology’-campagne, die dit jaar zijn tweede editie kent en ook in 2023 zal worden verdergezet. Met de campagne, die verschillende initiatieven omvat om de vrouwelijke werknemers van VINCI Energies in België in de kijker te zetten, wil het nog meer vrouwen aantrekken in de traditioneel eerder mannelijke sectoren waarin het actief is: industriële automatisering, energie-, transport- en communicatieinfrastructuur, gebouwtechnieken, brand- beveiliging en facilitaire diensten.
Een van de manieren waarop het bedrijf inzet op meer vrouwen op de werkvloer is door stereotypes te doorbreken. Dat doet het bijvoorbeeld door elke maand een vrouwelijke collega in de kijker te zetten op het jobportaal van de groep en op social media. Ook worden alle deelneemsters aan de ‘Women in technology’-campagnes 2 maal per jaar uitgenodigd voor een netwerklunch, en heeft het bedrijf de formulering van haar vacatures herzien om ze zo inclusief mogelijk te maken.