In veel bedrijven werken mensen uit verschillende generaties samen. Klikt het, of botst dat eerder? Stefaan Janssen, salesmanager bij Exact en Yarne Baeten, sales executive in het team van Stefaan delen hun ervaringen. Spoiler: ze zijn allebei uitermate geboeid door elkaars generatie.
Jullie behoren tot verschillende generaties. Merken jullie verschillen in werkwijze?
Stefaan: “Ja, toch wel. Naar mijn gevoel is de generatie van Yarne iets meer relax als het op werk aankomt. Er is minder stress, heb ik de indruk. Daarmee bedoel ik niet dat ze het zich niet genoeg aantrekken. Ik denk dat er een betere balans bestaat. Ze drukken de pauzeknop in wanneer ze voelen dat dat nodig is en hebben meer aandacht voor hun privéleven. Toen ik aan mijn carrière begon, was er niet zoiets als work/life balance — of dat was toch niet top of mind. Werken is leven, voor mijn generatie. Terwijl de generatie van Yarne dat meer als twee aparte dingen ziet: er is werken en er is leven.”
Yarne: “Dat kan wel kloppen, hoor. Ik denk dat onze generaties gewoon andere dingen zaken belangrijk vinden in een job. Wij willen autonomie en flexibiliteit, terwijl dat voor jullie minder belangrijk is dan andere zaken. Jullie zijn ook heel resultaatgericht. Uiteraard vinden wij het ook belangrijk om resultaten te behalen, maar de manier waarop we die behalen is anders. Zoals je zei: iets meer relaxed, misschien?”
Leggen we te veel nadruk op generatieverschillen en denken we in hokjes?
Stefaan: “Ik vind dat generatie denken eigenlijk wat achterhaald. Die generatieverdelingen zeggen voor mij eigenlijk niet zoveel. Bij het aantrekken van nieuw talent, let ik op vooral op persoonlijkheid, en niet zozeer de generatie waar ze toe behoren. De persoon moet passen binnen het team. Of dat dan een babyboomer, een millennial of een generatie X of Z is, maakt echt niet uit. Wat vooral belangrijk is dat we kunnen leren van elkaar en elkaars verschillen”
Verschillende generaties laten samenwerken, ja of nee?
Yarne: “Absoluut. Het is te beperkend om alleen maar samen te werken met mensen uit je eigen leeftijdsgroep. Je kan niet voldoende bijleren. In mijn eerste job bij een start-up had ongeveer iedereen dezelfde leeftijd. We hadden het geluk dat we konden rekenen op de expertise van externe mensen die meer ervaring hadden. Dat was nodig. Voor de ontwikkeling van de start-up, maar ook voor de ontwikkeling van wie er werkte. Het is echt een verrijking.”
Stefaan: “Yarne haalt een goed punt aan: de jongere generatie kan leren van de oudere. Dat klopt, en dat is ook het klassieke beeld dat we hebben van mentoring, dat iemand met meer ervaring een jongere persoon helpt. Maar het werkt evengoed in de omgekeerde richting: een Z’er die een X’er iets bijleert. Die uitwisseling van kennis is heel belangrijk. Zo blijven we groeien als mens.”
Yarne: “We zien reverse mentoring trouwens vaak bij onze klanten. Een groot deel van generatie Y en iedereen van generatie Z is opgegroeid in een digitale wereld. Een tool als Exact Officient moet je aan hen niet uitleggen. Die kennis zit gewoon in hen. Heel waardevol voor de oudere generaties op de werkvloer, die kunnen rekenen op de jongeren om hen door digitale tools te loodsen.
Wat zijn nog andere voordelen van de tool?
Yarne: “Jongere generaties hebben weinig of geen uitleg nodig. Maar ook voor wie minder snel weg is met zulke zaken, wijst de tool eigenlijk zichzelf uit. Dus een van de grootste voordelen is toch wel hoe laagdrempelig de hr-software is. Het geeft ook autonomie aan de medewerkers — iets waar generatie Z ongetwijfeld blij van wordt. Medewerkers kunnen hun afwezigheden aanduiden, ziektebriefjes digitaal doorsturen, verlof aanvragen, enzovoort.”
Als afsluiter: wat leren jullie van elkaar?
Yarne: “Het valt me op dat de generatie van Stefaan heel benieuwd is naar dingen die jongere generaties doen of ontwikkelen. Ze hebben een open mind, ze staan open om bij te leren en om ons te begrijpen. Da’s wel tof, vind ik. Wat ik leer van generatie X? Veel. Dat lijkt me logisch, zij zijn diegenen met meer ervaring dan mij.”
Stefaan: “Ik vind het ongelofelijk boeiend hoe generatie Z in het leven staat. Wat ik eerder aanhaalde, hoe ze die balans tussen werk en privé aanpakken: heel interessant. En dat is meteen ook wat ik van hen leer. Ik probeer meer aandacht te hebben voor die balans in mijn eigen leven.”
Conclusie
In de dynamische werkomgeving van vandaag is het belangrijk om te erkennen dat de aanwezigheid van verschillende generaties op de werkvloer niet langer een uitdaging is, maar een waardevolle verrijking die creativiteit, innovatie en een robuuste organisatiecultuur bevordert. Door de unieke inzichten en vaardigheden van elke generatie te waarderen en te integreren, kunnen bedrijven een sterkere, meer adaptieve en succesvolle toekomst creëren. Benieuwd hoe we jouw bedrijf kunnen vooruithelpen?
Bekijk de demo van Exact Officient | Exact
DISCLAIMER
Hoewel er steeds meer bewijs is dat generatieverschillen nauwelijks bestaan, blijven zowel onderzoekers als praktijkmensen deze indelingen gebruiken om gedrag op de werkvloer te verklaren. Een metastudie toont nochtans aan dat er weinig consistente, betekenisvolle verschillen zijn tussen generaties op vlak van werkgerelateerde uitkomsten. Toch blijven veel studies doen alsof die verschillen er wél zijn, vaak door tegenvallende resultaten te negeren en de basis van het generatieconcept niet in vraag te stellen. De auteurs van de meta-analyse pleiten ervoor om betere verklaringen te zoeken voor verschillen tussen werknemers en kritisch te blijven over het gebruik van generatiestereotypen