Sociale Media van jouw bedrijf zijn bepalend of kandidaten bij jou willen werken

Volgens een enquête van het selectiekantoor Page Personnel beïnvloedt het imago van een bedrijf op sociale media de keuze van 66,6% van de kandidaten die overwogen er te solliciteren. 21,2% zegt zelfs niet bij een bedrijf te hebben gesolliciteerd nadat ze de sociale media van die onderneming bekeken. In hun zoektocht naar werk raadpleegt meer dan 70% van de kandidaten ook de accounts van de werknemers.

Een uitdaging voor werkgevers die aantrekkelijk willen zijn

Niemand die nog twijfelt aan het belang van sociale media in het rekruteringsproces. Volgens Page Personnel beweert 94% van de werkzoekende Belgen altijd naar de sociale media van potentiële werkgevers te gaan kijken. Meer dan 70% van hen zegt zelfs het profiel van werknemers van het bedrijf op te zoeken.

De meeste Belgen (68,6%) raadplegen sociale media voor ze solliciteren. Volgens 45,4% heeft het imago van het bedrijf dat daaruit naar voren komt een positieve invloed op hun beslissing om er te solliciteren. Omgekeerd zegt 21,2% dat ze na een blik op de sociale media van een bedrijf ook al hebben besloten er niet te solliciteren.

“Sociale media staan vol informatie over de échte bedrijfscultuur bij werkgevers. Informatie over kandidaten op de sociale media kan er mee voor zorgen of ze al dan niet worden aangeworven. Maar omgekeerd geldt dat ook, een kandidaat kan terugkomen op zijn beslissing om te solliciteren na het zien van de content die de werkgever op zijn sociale media plaatst.”

Olivier Dufour, Managing Director bij Page Personnel

Sociale media zijn populair bij werkzoekenden

Slechts 1,8% van de deelnemers aan de enquête vindt dat sociale media niet relevant zijn in de zoektocht naar werk. In België zegt 7,1% van de ondervraagde werknemers zelfs dat sociale media de enige bron zijn die ze gebruiken om werk te zoeken. Op Europees niveau is dat 10,5%. De overige 91,1% ziet ze als een aanvulling op andere communicatie- of informatiekanalen.

Volgens de resultaten van de enquête maakt bijna een derde (32%) van de ondervraagde Belgen dagelijks gebruik van sociale media om werk te zoeken. Bovendien heeft 35,7% van hen al via die weg een baan gevonden.

“Het lijkt me belangrijk om een onderscheid te maken tussen de verschillende sociale media. Om te beginnen is er LinkedIn, een sociaal netwerk dat erop is gericht werkzoekenden te helpen een baan te vinden. De kandidaten gebruiken het dagelijks om de vacatures op de markt te raadplegen. En dan zijn er nog sociale media zoals Facebook, Instagram en TikTok. Kandidaten gebruiken die niet als primaire zoekbron, maar werkgevers versterken er hun aanwezigheid wel fors. De meeste bedrijven hebben namelijk een Instagram-account waarop ze hun imago, waarden en bedrijfscultuur proberen over te brengen. Kandidaten raadplegen die accounts doorgaans als aanvullende bron van informatie. Ze helpen hen de cultuur te achterhalen van de bedrijven waar ze overwegen te solliciteren en de kandidaten komen er meer te weten over eventuele toekomstige collega’s”, voegt Olivier Dufour eraan toe.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER