PARTNERCONTENT

People First: Van HR naar PR

Iedere maand spreken we met Roeland Van Dessel, gedelegeerd bestuurder Travvant en CEO a.i. Partena. Deze keer over de structurele krapte op de arbeidsmarkt, omgekeerd rekruteren, dansen, het nieuwe psychologisch contract en de switch van HR naar PR.

Samen dansen, maar de kandidaat leidt

Roeland Van Dessel: “Op een krappe arbeidsmarkt is de kandidaat aan zet. En kandidaten zijn veeleisender en diverser dan ooit. De primaire arbeidsvoorwaarden zijn niet meer doorslaggevend, de secundaire arbeidsvoorwaarden evenmin. Anno 2024 maak je het verschil met flexibiliteit, coaching en toegang tot psychologische bijstand. Zolang mensen kunnen groeien, blijven ze aan boord. Welzijn en duurzaamheid staan voorop. Er zijn 5 generaties tegelijkertijd aan het werk en als werkgever moet je rekening houden met én tegemoetkomen aan wat elk van hen nodig heeft. Wat ze allemaal gemeenschappelijk hebben, is dat ze inspraak willen.”

“Medewerkers zien zichzelf vandaag meer als partner en evenwaardig, dan als werknemer en ondergeschikt.”

Nieuw psychologisch contract

“Nu de werkrelatie tussen werkgever en medewerkers veranderd is, zien we dat ook hun impliciete verwachtingen ten aanzien van hun werkgever verandert. Dat vertaalt zich in een nieuw psychologisch contract, zowel naar vorm als naar inhoud. Je kan stellen dat er vandaag meer sprake is van een ontwikkelcontract waarbij zekerheid, loyaliteit en levenslang dienstverband plaatsmaken voor groeimogelijkheden en flexibiliteit. De inhoud van de job primeert.”

Omgekeerd rekruteren

“Als bedrijf heb je de keuze: ofwel ga je daar niet in mee en dan wordt het de komende jaren uitdagend om vacatures ingevuld te krijgen, ofwel erken je dat de kandidaat niet bij jou op gesprek komt, maar dat jij de kandidaat moet overtuigen. Omgekeerd rekruteren dus. Slimme werkgevers creëren een werkomgeving die het mogelijk maakt voor iedere medewerker om een loopbaan te boetseren, binnen een afgebakend speelveld met eenduidige spelregels waar iedereen zich aan moet houden.”

Shift van HR naar PR

“We mogen concluderen dat de shift van welvaart naar welzijn zich aan het voltrekken is, zowel in attitude als gedrag. En misschien hoeven het zelfs geen communicerende vaten te zijn, maar kunnen welvaart en welzijn hand in hand gaan. Mensen worden steeds meer gedreven door zelfontwikkeling en zingeving, en daar wint ook de organisatie bij. Die shift zien we ook terug in loopbaankeuzes die mensen vandaag maken én in hun keuze voor een werkgever. Ze willen zich kunnen vereenzelvigen met het merk waar het bedrijf voor staat. Dat gaat verder dan employer branding. Dat gaat over PR en het onderhouden van relaties tussen het bedrijf en de stakeholders die gunstig kunnen zijn voor het bedrijf. Dat gaat over de zichtbaarheid van het bedrijf verhogen en de publieke opinie beïnvloeden of bijsturen als dat nodig is.”

“HR is zich niet altijd bewust van de kosten en de (reputatie)schade die het niet beantwoorden van een (spontane) sollicitatie met zich meebrengt. We laten veel kansen liggen.”

Maak van kandidaten ambassadeurs

“Niet alleen medewerkers kunnen ambassadeurs worden, ook kandidaten. Waarom geen cadeau geven aan iemand die komt solliciteren bij je, maar niet weerhouden wordt? En dan heb ik het niet over feedback, dat is een must. Waarom zou je geen gratis abonnement van 3 maanden op een online leerplatform aanbieden, als blijk van dankbaarheid dat de kandidaat bij jou wil komen werken?”

Werk anders inrichten en anders werken

“Er beweegt veel op de arbeidsmarkt, maar het gaat de goede richting uit, een dankbaar gevolg van de druk die opgevoerd wordt door het activisme van medewerkers. De structurele krapte op de arbeidsmarkt en de turbulentie leiden tot het tipping point waar we in het boek People first meermaals naar verwijzen. We zullen werk anders moeten inrichten en we zullen anders moeten werken. En hetzelfde geldt voor jobs. De geesten zijn er rijp voor. Nu het regelgevend kader nog.”

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER