PARTNERCONTENT

FLOWSPARKS: Van ‘Know it all’ naar ‘learn it all’

Spotlight – FLOWSPARKS

Op zoek naar de meest effectieve leermix postcorona

Van know it all naar learn it all – met deze uitspraak van Els Anseeuw, Talent Development Partner bij Unilin Group, vatten we meteen dit Spotlight-dossier samen. Samen met ook nog Kristof Desmedt (CEO van AGO Jobs & HR) en Cédric Herregodts (Chief Commercial Officer bij FLOWSPARKS) ging #ZigZagHR op zoek naar de meest effectieve leermix in het postcoronatijdperk. Hoe slaag je er als organisatie in om de juiste mensen op de juiste manier op het juiste moment op te leiden? Is iedereen in staat én bereid om online opleidingen te volgen? En is elke opleiding echt dummyproof?

Hun ultieme boodschap als het gaat over leren en ontwikkelen? One size fits all werkt echt niet. Leren en ontwikkelen moet je op de agenda blijven zetten als organisatie, maar ook als individu. Talent Development wint aan belang doorheen alle fases van de employee journey, from hire to retire. De afgelopen jaren was er een evolutie van training & development naar learning & development naar talent & development over de bedrijfsgrenzen heen. Want futureproof bedrijven willen talent helpen ontwikkelen en opleiding is daar slechts één aspect van.

Inzicht 1: digitalisering zit in een sneltrein
Mét FLOWSPARKS, Unilin Group en AGO Jobs & HR aan boord

De coronapandemie heeft de digitalisering in een nog hogere versnelling gebracht. En deze omwenteling is onomkeerbaar. De afgelopen maanden hadden een enorme impact op de manier hoe mensen (samen)werken én hoe ze kunnen en willen leren. Maar heeft covid-19 de manier waarop medewerkers leren ook fundamenteel veranderd? Staat leren nu daadwerkelijk hoger op de agenda dan voordien?


Het belang van leren en ontwikkelen stónd al hoog op de agenda, en digitalisering wás al ingezet, klinkt het unisono. “Bij AGO stromen vooral pas afgestudeerden in: jongeren die opgegroeid zijn met YouTube. Leren moet voor hen flitsend zijn en vooruitgaan. De demografische ontwikkelingen en het profiel van onze medewerkers maakt dat we al langer inzetten op digitalisering, ook voor er ooit sprake was van een pandemie”, licht Kristof Desmedt toe. “Het is ook veel efficiënter om opleidingen online aan te bieden. Het is niet zinvol en zelfs onverantwoord om voor elke opleiding medewerkers uren in de file te laten staan.”


Els Anseeuw pikt in: “Ook bij Unilin Group was digitaal leren al in gang gezet. Covid-19 heeft deze positieve evolutie verder versneld.” FLOWSPARKS heeft de impact van de pandemie ook gevoeld in het aantal aanvragen dat ze kregen én in de hoeveelheid content die door hun klanten gemaakt werd de afgelopen maanden. Cédric Herregodts: “Online opleidingen hebben aan belang gewonnen. Maar het kon ook niet anders. Alles moest digitaal. Ons platform werd ook veel intensiever gebruikt. Bedrijven die al langer inzetten op digitalisering van hun opleidingsaanbod en aanpak, zoals Unilin Group en AGO Jobs & HR, hebben natuurlijk wel een voorsprong opgebouwd ten aanzien van bedrijven die daar nog heel plots mee moesten beginnen.”

Inzicht 2: digitalisering staat niet alleen
2021 wordt hét jaar van Talent Development

Bij Unilin Group dwepen ze overigens niet met online learning, maar geloven ze meer in blended learning. Het is een en-en-verhaal, legt Els Anseeuw uit: “Je gaat een mix van leervormen aanbieden om je medewerkers op de best mogelijke manier op te leiden en zich te laten ontplooien. Dit sluit mooi aan op de context waarin we ons bevinden: de krapte op de arbeidsmarkt maakt dat we meer moeten inzetten op (digitaal) leren. Opleiden is het nieuwe rekruteren: het intern opleiden van mensen zowel bij instroom als bij doorstroom is een must geworden.”


“Bij AGO werd een recruiter bootcamp in het leven geroepen om uitzendconsulenten die uit het juiste hout gesneden zijn, te detecteren”, vertelt Kristof Desmedt. Ook bij FLOWSPARKS zelf wordt ingezet op opleiding om de juiste medewerkers aan zich te binden. Cédric Herregodts: “Het profiel van onze Customer Succes Coaches is niet zo makkelijk te vinden: een Succes Coach moet pedagogisch geschoold zijn, goed met software kunnen omgaan, maar ook heel klantgericht zijn en commerciële feeling hebben. We hebben daar een digitaal traject voor ontwikkeld en ook interne medewerkers kunnen zich heroriënteren.”

Inzicht 3: digitalisering maakt opleiden efficiënter
En: opleiding is een investering, geen kost!

Iedereen heeft de mond vol van learning in the flow of work, want als je mensen weghaalt van de werkvloer, kost het dubbel, zeker in een productieomgeving en al zeker in een kmo. “Je leert inderdaad al doende en van je collega’s, maar er is wat dat betreft geen verschil tussen grote en kleine bedrijven”, reageert Kristof Desmedt. “Elk bedrijf streeft naar performantie. Dus hoe efficiënter je opleidingen kan organiseren, hoe beter. Maar je moet wel het langetermijnverhaal (willen) zien. Opleiden is een investering, geen kost!”


“Bovendien”, besluit Els Anseeuw, “is het soms maanden zoeken naar het ideale profiel. Het kan vaak interessanter zijn om iemand aan te werven die niet aan alle kennisvoorwaarden voldoet, maar wel fit met het bedrijf en die nieuwkomer op te leiden, in plaats van maandenlang te zoeken naar die zogeheten perfecte kandidaat.”

Inzicht 4: digitalisering is geen louter technische aangelegenheid
De rol van HR is niet fundamenteel veranderd

Als de manier waarop we leren en opleiden verandert, zullen ook de noden van leidinggevenden en medewerkers veranderen én dus ook de rol van HR? Els Anseeuw spreekt dat tegen: “De rol die HR speelt in leren en ontwikkelen op individueel, team- en organisatieniveau is door de coronapandemie niet fundamenteel veranderd. De medewerker zát al aan het stuur van zijn leerloopbaan. Het is aan HR om elke medewerker en leidinggevende te ondersteunen in zijn of haar carrièrepad. De rol was en blijft dus vooral faciliterend: zorgen dat mensen daartoe alle mogelijkheden en tools hebben. Wij gaan niet zeggen wat mensen moeten volgen, we gaan hen wel uitdagen daartoe, hen prikkelen.”


Meteen voegt ze eraan toe: “Opleidingen zijn overigens niet altijd de beste oplossing om iets nieuws te leren. Soms is het beter een project te doen waarbij je uit je comfortzone getrokken wordt. Wat wel veranderd is, is het type van opleidingen waar vraag naar is. Zo krijgen we nu veel meer vragen uit de business om e-Learningmodules te maken.”

Inzicht 5: digitalisering verandert de gebruikelijke opleidingsvragen niet
Centraliseren of juist niet? Inhouse of beter uitbesteden?

Met FLOWSPARKS kan iedereen op een eenvoudige manier zelf e-Learningmodules maken, beheren, distribueren en aanpassen. Door medewerkers zelf content te laten maken en hen daarin volledige autonomie te geven, doe je aan kennisborging (belangrijk als mensen steeds minder lang bij eenzelfde werkgever of in eenzelfde rol blijven) en worden ze enthousiaste ambassadeurs.


Maar hoever kan je daarin gaan? “Bij Unilin Group verenigen we het beste uit twee werelden en kiezen we voor een hybride aanpak”, antwoordt Els Anseeuw. “Enerzijds hebben we centraal een team op groepsniveau dat functioneert als center of excellence. Anderzijds hebben we in de afdelingen (decentraal) medewerkers die we opleiden om zelf content en modules te maken, zeker voor heel technische opleidingen of niche-opleidingen. Vanuit groepsniveau zetten we de krijtlijnen uit en waken we erover dat de content die gepubliceerd wordt qua branding goed zit én dat er een kwaliteitscontrole op zit. Maar in de afdelingen hebben ze nog heel wat vrijheidsgraden qua invulling van de e-Learningmodules.”


Wat zijn de voordelen van opleidingen inhouse en met eigen tools te maken en te beheren? In welke gevallen en voor welk type content bouw je beter zelf e-Learningmodules en wanneer besteed je beter uit? “Opleidingen inhouse organiseren is veel efficiënter (sneller en goedkoper)”, repliceert Kristof Desmedt. “Ze hebben via korte e-Learningmodules heel snel en voor een heel lage kost iedereen mee gekregen hoe best te videobellen. Precorona hadden wij niet de gewoonte om videocalls te doen. Waar we vroeger mensen zouden gevraagd hebben om naar een opleidingsdag te komen hierover, hebben we nu een reeks online-opleidingen gemaakt en het was geregeld. Je kan ook in real time dingen aanpassen. Opleidingen die je inhouse maakt, zijn ook op maat van je eigen DNA. Zeker voor heel bedrijfsspecifieke content kies ik voor zelf content maken en beheren.”

Inzicht 6: digitalisering ontslaat je niet van organisatie- en evaluatietaak
Meten is weten?

Vroeger leerden we uitsluitend klassikaal, nu doen we dat ook digitaal, vaak blended en multidimensionaal in een hybride leeromgeving. Maar hoe ontwerp je anno 2021 effectieve leeroplossingen? Hoe meet je de impact ervan? Kan je alles überhaupt meten?


“De rol van Talent Development is meedenken wat je wil bereiken (leerdoel) en op basis daarvan beslissen wat je best klassikaal kan doen en wat niet, wie je daarin gaat betrekken en hoe je gaat meten”, vindt Els Anseeuw. “Je vertrekt van de context, de doelgroep die je wil bereiken en wat je wil bereiken. Dan zorg je voor een breed aanbod van bouwstenen waarvan e-learning één mogelijke bouwsteen is. Een goede voorbereiding is key voor effectieve opleidingen.”


Kristof Desmedt vult aan: “Bij een opleiding videobellen, bijvoorbeeld, kan je vrij snel meten of iets werkt en gebruikt wordt. Dat kan je makkelijk in een digitale opleiding steken. Maar een nieuwe consulent leren om klantgericht te bellen, dat kan je niet zomaar volledig in een digitale opleiding steken. De context en de aard blijven doorslaggevend.”

<<>>

Met FLOWSPARKS kan iedereen e-Learning ontwikkelen in drie stappen

  • STAP 1: Bepaal je leerdoelen.
  • STAP 2: Kies het geschikte Learning Format.
  • STAP 3: Vul in met inhoudelijke expertise.

Voor elk leerdoel heeft FLOWSPARKS verschillende Learning Formats ontwikkeld. Ieder format zet één werkvorm centraal met specifieke didactiek, een doelgerichte toepassing en een vaste opbouw. Het gebruik van een format zorgt voor focus, beleving en leerrendement. Door hun ervaring in het ontwikkelen van e-Learning weten ze precies welke werkvormen en designs online het beste werken.

<<>>

Cédric Herregodts, Chief Commercial Officer bij FLOWSPARKS

In januari 2021 werd U&I Learning FLOWSPARKS en ze hebben grootse ambities. Hun doel? De wereld van klassieke e-Learning doorbreken. U&I Learning was vooral bekend als een e-learning agency. In 2017 kwamen ze met hun leerplatform FLOWSPARKS op de markt. Met behulp van dit leerplatform kan iedereen in elk bedrijf aan de slag gaan met het ontwikkelen, onderhouden en beheren van digitale leermodules. Op die manier kunnen werknemers zonder enige kennis van didactiek en digitaal leren content delen met collega’s. FLOWSPARKS is een SaaS-oplossing: je hoeft dus niets te installeren. Inloggen op het platform kan je overal, op elk moment en op om het even welk apparaat. Bovendien werk je altijd in de laatste versie. Wist je overigens dat FLOW staat voor Flexible Learning in an Online World?

Webp.net compress image 19 1

Els Anseeuw, Talent Development Partner bij Unilin Group

Unilin Group werd opgericht in 1960 door een veertigtal vlasboeren en is uitgegroeid tot een wereldspeler, voornamelijk gekend door de Quick-Step-vloeren en het feit dat ze al 23 jaar wielersponsor zijn van de ploeg van Patrick Lefevere. Unilin Group biedt veel meer dan Quick-Step alleen en vervaardigt ook dak-, isolatie- en meubelpanelen. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Wielsbeke. In 2005 werd Unilin Group overgenomen door Mohawk Industries, internationaal marktleider voor vloeren. De groep heeft zes divisies en een internationaal team. Els Anseeuw werkt voor de groep, waar ze verantwoordelijk is voor Talent Development. Ze stuurt er onder andere het team e-Learning aan, waar twee mensen dedicated op werken.

Webp.net compress image 18 2

Kristof Desmedt, CEO van AGO Jobs en HR

Ago komt van het Latijnse werkwoord agere, wat doen betekent. Kristof Desmedt is er sedert 1 januari 2021 CEO. AGO Jobs & HR biedt alle diensten aan inzake interim, personeelsbeleid en -selectie. Vanuit de West-Vlaamse uitvalsbasis wordt heel Vlaanderen bereikt en met hun kantoren in Noord-Frankrijk spelen ze ook in op de nood aan werknemers in West-Vlaanderen die vanuit Frankrijk wordt ingevuld.

Webp.net compress image 25
logo FLOWSPARKS 810x151 1

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER