PARTNERCONTENT

Op weg naar meer gendergelijkheid en inclusie op de werkvloer

8 maart is Internationale Vrouwendag en dit jaar staat de kracht van solidariteit tussen vrouwen en mannen centraal. Meer dan honderd jaar na de lancering van de eerste Internationale Vrouwendag blijft de wereldwijde strijd voor meer vrijheid en gelijkheid voor vrouwen broodnodig. Officiële globale cijfers – onder meer van het World Economic Forum – tonen immers aan dat vrouwen ten opzichte van mannen achterop blijven hinken op vlak van verloning, onderwijs en gezondheid. Ook geweld tegen vrouwen blijft een belangrijk aandachtspunt.

Werk aan de winkel op de arbeidsmarkt

Volgens Mimouna Mahdaoui, Senior Manager DE&I Strategy bij StepStone, is de huidige krapte op de arbeidsmarkt de ideale setting om eindelijk werk te maken van meer gelijkheid, diversiteit en inclusie in onze bedrijven.

Ze legt uit: “Vandaag zijn bedrijven in alle sectoren koortsachtig op zoek naar nieuw talent. Het aantal vacatures boomt enorm, maar tegelijk is er een beperkt aanbod van nieuwe werkkrachten. Binnen StepStone merken we tegelijk dat in heel wat sectoren bestaande rolpatronen nog steeds te veel worden bevestigd. Zo zien we een oververtegenwoordiging van vrouwen in sectoren als maatschappelijke dienstverlening en gezondheidszorg, terwijl productiesectoren een mannenbastion blijven. Hier moet dus dringend een tandje bijgestoken worden om gendergelijkheid een boost te geven.”

Mimouna haalt een voorbeeld aan om dit te illustreren: “Cijfers van het World Economic Forum over de aanwezigheid van vrouwen in raden van bestuur tonen aan dat België in 2020 een score haalde van 30,7 procent. Geen cijfer om trots op te zijn!”

Gelijke lonen en sociale bescherming voor V/M

Naast een open vizier op vlak van selectie en aanwerving zijn er volgens Mimouna ook grote uitdagingen wat betere arbeidsvoorwaarden, verloning en sociale bescherming voor vrouwen betreft. Ze haalt enkele concrete strijdpunten aan:

“Denk maar aan een vermindering van het aantal vereiste loopbaanjaren voor een volledige loopbaan, het laten meetellen van niet-gewerkte periodes, beter betaald ouderschapsverlof en tijdskrediet (voor vrouwen én mannen) en een betere verdeling van thematisch verlof. De opmars van nieuwe gezinsvormen – met steeds meer eenoudergezinnen – zet extra druk op de realisatie van deze actiepunten.”

De Gender Bias Decoder: genderdiscriminatie aan de bron aanpakken

In de praktijk blijft genderdiscriminatie in selectieprocedures een hardnekkig probleem. Hoe komt dit? Aan de basis liggen vaak zogenaamde gender biased jobadvertenties, ofwel advertenties waarin bepaalde trefwoorden op een subtiele manier als mannelijk of vrouwelijk gelabeld worden”, stelt Mimouna.

“In een recent Brits onderzoek van Totaljobs (2020-2021) werd de Gender Bias Decoder gebruikt voor een onderzoek van 350.000 jobadvertenties en ruim 2 miljoen gendergerelateerde termen. En wat blijkt? Er is nog een lange weg af te leggen naar genderneutraal taalgebruik, omdat in heel wat sectoren en functieniveaus onbewust sturende termen gebruikt worden. En zo worden mannen nog steeds overwegend naar sectoren zoals wetenschappen, automotive en bank/verzekeringen geloodst, terwijl vrouwen voornamelijk de weg vinden naar onderwijs, gezondheidszorg en publieke diensten.”

Een ongemakkelijke waarheid blootgelegd

Volgens Mimouna brengt de Gender Bias Decoder – die vandaag door StepStone verder uitgewerkt en gepromoot wordt – een ongemakkelijke waarheid aan het licht. “Het onbewust gebruik van gendergerelateerde termijnen versterkt klassieke rolpatronen op de arbeidsmarkt en weerhoudt ervan kandidaten om professioneel boven zichzelf uit te groeien. Zo zien we dat in male-biased jobadvertenties vaak de nadruk ligt op termen die verband houden met actief leiderschap, autonoom werken en hiërarchisch gerelateerde uitdagingen, terwijl bij female-based vacatures eerder de focus ligt op zachtere jobkwaliteiten met een warme en zorgende ondertoon. Of nog: uit ons onderzoek blijkt dat in jobvacatures tweemaal meer de term ‘moederschapsverlof’ wordt gebruikt in plaats van de neutrale term ‘ouderschapsverlof’.”

Volgens Mimouna is het dan ook niet verwonderlijk dat dergelijke aanpak voorspelbare vacatureresultaten blijft opleveren. “Samen met geëngageerde werkgevers en rekruteerders kunnen we deze trends doen keren. Onze Gender Bias Decoder levert hiervoor alleszins een waardevolle bijdrage!”

Zelf aan de slag met de Gender Bias Decoder

Wil je aan de hand van de Gender Bias Decoder zelf jouw jobadvertenties grondig screenen en genderneutraal herwerken? Dat kan! StepStone biedt je deze tool gratis aan. Een van de interessante features is een databank van neutrale synoniemen voor gender biased woorden. Let wel: deze tool is voorlopig enkel in het Engels beschikbaar.

#FemalePowerInRecruiting

Benieuwd naar hoe jij meer vrouwelijk talent kunt aantrekken in jouw bedrijf? Met de inzet van #femalepower benut je het volledige potentieel op de arbeidsmarkt en ga je voor maximale diversiteit en inclusie!

>> Wil je praktische tips voor een succesvolle aanwerving van vrouwelijke collega’s?
>> Schrijf dan nu in op het gratis webinar #FemalePowerInRecruiting van StepStone. Niet te missen!

gender equality header opt 1024x490 1
stst logo blue
Lees verder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER