Nieuwsgierigheid belangrijke vaardigheid op krappe arbeidsmarkt

In tijden van groot personeelstekort wordt nieuwsgierigheid steeds meer erkend als een waardevolle vaardigheid. Nieuwsgierigheid (creatief denken en probleemoplossend vermogen) speelt een belangrijke rol bij het oplossen van kritieke zakelijke uitdagingen – van personeelsbehoud, werktevredenheid en het aantrekken van nieuwe medewerkers tot het creëren van een innovatieve en productieve werkomgeving. Dit blijkt uit het recent gepubliceerde SAS Curiosity@Work rapport dat is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder 2.000 managers uit verschillende sectoren en op LinkedIn-data van afgelopen twee jaar.

Nieuwgierigheid draagt bij aan het succes van organisaties

De belangrijkste bevindingen van het rapport tonen aan dat nieuwsgierigheid wereldwijd een onderscheidende factor blijkt te zijn en bijdraagt aan betere bedrijfsprestaties en het succes van een organisatie. Nieuwsgierigheid bevordert innovatie, productiviteit en het oplossen van problemen. Volgens LinkedIn data is er op jaarbasis een toename van 158% in het aantal berichten waarin nieuwsgierigheid wordt genoemd, voor het aantal vacatures waarin nieuwsgierigheid wordt genoemd, is dat een groei van 90%.

In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt vinden managers het vooral een uitdaging om het moreel en de motivatie van hun werknemers hoog te houden: 60% van de managers noemt dit een probleem en meer dan de helft zegt moeite te hebben om goede werknemers te behouden (52%).

Veel organisaties dreigen dus achterop te raken omdat ze niet in staat zijn om deze vaardigheid onder hun personeel te ontwikkelen. Daarbij worstelen ze ermee om deze eigenschap te herkennen, accepteren of effectief in te zetten in hun dagelijkse werkzaamheden.

Volgens de ondervraagden zijn de grote voordelen van nieuwsgierigheid:

  • een grotere betrokkenheid en tevredenheid (58%),
  • efficiëntie en productiviteit (62%),
  • en creatief denken (62%).

Verder blijkt uit het rapport dat managers moeite hebben om nieuwe werknemers te vinden met de juiste combinatie van technische vaardigheden (65%) en persoonlijk eigenschappen zoals nieuwsgierigheid (62%). Daarnaast geeft meer dan twee op de vijf managers toe dat ze niet of nauwelijks in staat zijn om nieuwsgierigheid te herkennen bij sollicitanten (47%) en direct leidinggevenden (42%).

Eén manier om met deze uitdagingen om te gaan, is door te leren van organisaties en managers die hoog scoren op nieuwsgierigheid. Organisaties en managers die nieuwsgierigheid hebben omarmd, moedigen dit vaak aan in de organisatie, onder meer bij opleidingen en ontwikkelingstrajecten (79%), functioneringsgesprekken (76%), promotievoorwaarden (74%), personeelswerving (74%) en de bedrijfsmissie, -visie of -waarden (70%).

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER