Moeder, waarom leren wij niet…

Terwijl bedienden recht hebben op vier tot zes opleidingsdagen binnen de werkuren verspreid over dit en volgend jaar, gebruiken ze die allesbehalve. Bijna de helft van de bedienden geeft zelfs aan in 2021 geen enkel uur opleiding te hebben gevolgd.

‘Een gemiste kans, zowel voor de werkgever als de werknemer’, zegt Olivier Lambert, Algemeen directeur van Cevora. ‘De voordelen van opleidingen en bijscholing zijn bekend. Laat het ons dan ook beter doen dit jaar.’

Cevora roept werkgevers en werknemers op om werk te maken van een opleidingsplan en het topic te bespreken tijdens evaluatiegesprekken. 4 op 10 bedienden praat immers nooit met werkgever over opleidingen of bijscholing.

Tijdens de laatste dagen van 2021 organiseerde iVox in opdracht van Cevora – de opleidingspartner voor zo’n 500.000 bedienden in 60.000 bedrijven – een bevraging bij 1000 Belgische bedienden. Daarin werd onder andere gepolst naar de nood aan opleidingen bij die bedienden dit jaar.

De honger naar werkgerelateerde opleidingen is duidelijk heel groot.

8 op 10 respondenten (78%) willen in 2022 graag opleidingen (blijven) volgen. Een sterke stijging in vergelijking met vorig jaar. Toen gaven 6 op tien bedienden aan dat hij of zij één of meer opleidingen wilde volgen. Vooral jongeren (<=34) zijn geïnteresseerd (meer dan 8 op 10), meer dan 55-plussers (68%). Hoger opgeleiden (86%) zijn ook duidelijk meer geneigd opleidingen te volgen dan bedienden met een diploma middelbare school (69%).

Volgens de recente sectorovereenkomst rond opleidingen hebben in ons land de bedienden in het paritair comité 200 in de periode 2022 –23 recht op vier tot zes dagen opleiding tijdens de werkuren (*). In totaal kunnen ze zich dus gemiddeld tot drie dagen per jaar bijscholen. Het afgelopen jaar blijkt echter dat maar net iets meer dan de helft van die beschikbare uren voor opleiding worden benut. De bevraagde bedienden geven aan dat ze in 2021 gemiddeld slechts anderhalve dag aan opleidingen of bijscholingen spendeerden.

De helft geeft zelfs aan geen enkel uur opleiding te hebben gevolgd in 2021.

‘Hét moment om erover te praten’

Traditioneel worden in het begin van het jaar de doelstellingen en groeiopportuniteiten voor werknemers bepaald. Cevora roept zowel werknemers als werkgevers op om momenten zoals evaluatie- en functioneringsgesprekken te benutten om over opleidingen te praten. Uit de bevraging blijkt immers dat dit nog te weinig op de agenda staat. Hoewel een overgrote meerderheid dit jaar graag opleidingen wil volgen, geeft maar liefst 36 % van de bedienden aan dat ze nooit hun opleidingsnoden bespreken met HR, hun teamleader of zaakvoerder. Een derde bespreekt hun opleidingsnoden amper één keer per jaar een minderheid (31%) bespreekt het meerdere keren per jaar.

“Het evaluatiemoment is een uitstekend moment om over de opleidingen te praten, maar het kan eigenlijk altijd”, zegt Olivier Lambert, Algemeen directeur van Cevora. “Als ondernemer denk je aan de toekomst van je bedrijf. Je wil duurzaam voorbereid zijn op wat komt en klaar staan voor morgen. Daarom wil je intern de juiste skills ontwikkelen. Opleidingen zijn daarbij cruciaal. Voel je als werkgever dat er een bijscholing nodig is bij een werknemer, dan is het beter om daar zo snel mogelijk over te praten en er werk van te maken. En dat geldt ook in de andere richting.”

© Cefora directeur Olivier Lambert 3

Opleidingsplan indienen

Cevora roept bedrijven op om, de goeie voornemens om te zetten in concrete plannen.

“We roepen de bedrijven die bedienden tewerkstellen binnen het paritair comité 200, op om een opleidingsplan in te dienen”, zegt Veerle Van Asbroeck, Directeur sales & Marketing bij Cevora. “Een opleidingsplan biedt tal van extra voordelen, zoals recht op opleidingspremies, in-company-opleidingen en meer flexibiliteit bij het toekennen van de opleidingsdagen. Daarnaast kan met een opleidingsplan ook de werkgever zelf zich bijscholen dankzij het aanbod van Cevora.”

© Cevora manager Customer Impact Veerle Van Asbroeck 1

Voor 2022 investeren de bedrijven uit paritair comité 200 samen 50 miljoen euro in opleiding.

“Investeren in opleiding is duurzaam investeren in de toekomst van uw organisatie”, zegt Olivier Lambert. De bedienden die in 2022 opleidingen willen volgen, noemen het vaakst persoonlijke ontwikkeling of digitale skills als de thema’s die hun interesseren.

De vijf meest genoemde opleidingsthema’s zijn:

  1. Persoonlijke ontwikkeling (o.a. creativiteit, communicatie, zelfvertrouwen) (37%)
  2. Digitale skills (29%)
  3. Technische IT-opleidingen (programmatie, servers, ..) (28%)
  4. Professionele ontwikkeling (vergaderen, samenwerken,…) (27%)
  5. Welzijn (minder stress, meer motivatie en werkgeluk) (24%)

Lees ook het interview met Olivier Lambert en Roeland van Dessel in #ZigZagHR

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER