Leren en ontwikkelen: we halen het dak eraf

Leergoesting: de drang om te leren. Het is de sleutel tot groei en kan een organisatie vleugels geven. Op voorwaarde dat medewerkers de ruimte krijgen om te groeien en leidinggevenden de juiste ondersteuning bieden. Een leercultuur bevorderen is eenvoudig, betaalbaar en haalbaar. Dat zegt Els Minner. Met haar bedrijf ‘Room without a roof’ begeleidt ze organisaties daarin. Ze schreef ook een boek, ‘Levenslang leren op de werkplek’ en met haar online leertraject helpt ze organisaties om hun leervisie te definiëren en om te zetten in een strategisch leerbeleid. In een driedelige podcastreeks deed Els recent haar visie op leren en ontwikkelen uit de doeken met een duidelijke oproep om af te stappen van hokjes, veel breder te kijken naar leren en een bril van talenten op te zetten.

Waar loopt het fout met onze leergoesting?

Er wordt te weinig geleerd in ons land. De opleidingsparticipatie blijft steken onder het Europese gemiddelde. Een probleem? Misschien. Volgens Els Minner ligt de kern elders: we focussen te veel op formeel leren en vergeten het informele leren: het spontane leren tijdens het werk of in het dagelijks leven, dat moeilijker te meten is. Bovendien geven organisaties prioriteit aan productie boven leren. Om leergoesting aan te wakkeren, is het cruciaal dat bedrijven tijd en ruimte vrijmaken voor ontwikkeling.

Een brede visie op leren

Alles begint met een visie. Maar in veel organisaties is die visie onduidelijk. Bovendien blijven we vastzitten in een enge kijk op leren, waarbij mensen in hokjes worden geplaatst op basis van hun functie. Wat als we verder kijken dan functieprofielen en hokjes? Medewerkers hebben doorgaans meer potentieel dan zichtbaar is.

We moeten dus leren om breder te kijken naar leren. En dat begint volgens Els Minner met een open blik en het doorbreken van traditionele denkkaders. Leidinggevenden spelen hierbij een sleutelrol. Veel mensen weten niet wat ze allemaal kunnen, omdat ze nooit de kans kregen om het te ontdekken. Els Minner pleit voor meer experimenteerruimte om nieuwe dingen uit te proberen. Dit geeft medewerkers de kans om te groeien en hun eigen leerpad te bepalen.

>> ONTDEK MEER OVER ELS HAAR VISIE OP LEREN

Een lerende organisatie bouwen: #hoedoededa?

Het succes van een organisatie valt of staat bij de mensen die er werken. Als we onze organisaties competitief en wendbaar willen maken, is investeren in mensen essentieel. In veel organisaties blijft de focus vaak beperkt tot formele leertrajecten. Informeel leren en vooral coaching worden over het hoofd gezien of enkel reactief ingezet. Vaak ontbreekt het ook aan een leergerichte mindset bij medewerkers zelf. Bedrijven die strategisch willen inzetten op leren, kunnen veel winnen door deze aspecten te integreren.

Daarom werkte Els Minner het ‘Room without a roof’-model uit. Daarmee wil ze organisaties helpen om meer uit hun menselijk kapitaal te halen. Een lerende organisatie bouwen steunt volgens Els op 4 pijlers:

  1. de individuele medewerker
  2. de organisatie en haar infrastructuur
  3. coaching als krachtige tool om ontwikkeling te stimuleren
  4. leercultuur

>> ONTDEK MEER OVER HET ROOM-WITHOUT-A-ROOF MODEL

Het strategisch potentieel van leren en ontwikkelen

Heel wat L&D-professionals ervaren dagelijks hoe moeilijk het is om op strategisch niveau een meerwaarde te betekenen. Het ontbreekt niet zozeer aan initiatieven en ideeën, maar wel aan een rode draad én vooral aan tijd om al die initiatieven nauwgezet te coördineren en op te volgen. Om L&D te positioneren als strategische partner, is het belangrijk verder te kijken dan verplichte opleidingsuren of standaard trainingen. Volgens Els Minner gaat het erom leren en ontwikkelen in te zetten om de organisatie de juiste koers te laten varen. Dit vereist flexibiliteit in leervormen, zoals kennisdeling of on-the-job learning, die vaak effectiever zijn dan formele opleidingen. Door leren nauw te verbinden met de bedrijfsstrategie en te focussen op wat medewerkers echt nodig hebben, versterkt L&D haar rol als essentiële partner.

Volg het Online leertraject – tijdelijk met korting!

Els Minner ontwikkelde een online leertraject als begeleiding voor organisaties om strategisch naar leren te kijken. En dat traject begint altijd met een strategische oefening. Dat lijkt tijdrovend maar helpt organisaties wel om na te denken over fundamentele vragen over leren en ontwikkelen. Leren mag geen doel op zich zijn, het is een middel om de organisatieambities te realiseren. Door strategisch te denken, kunnen bedrijven een balans vinden tussen organiseren en leren, zelfs in uitdagende tijden. Het betrekken van de juiste stakeholders is cruciaal, want een effectieve visie op leren vereist een brede dialoog binnen de organisatie.

Goed nieuws!
Voor het online learning traject loopt een kortingsactie tot 31/1

MEER INFO: Strategisch leerbeleid in 4 stappen

>> ONTDEK MEER OVER HET ONLINE LEARNING TRAJECT

Meer weten?

10 inzichten voor een succesvolle leercultuur

  1. Alles begint met een heldere visie op leren
  2. Durf breder kijken naar leren
  3. Maak leren een strategisch onderdeel van je organisatie
  4. Creëer tijd en ruimte voor ontwikkeling
  5. Focus op een leergerichte mindset
  6. Betrek leidinggevenden als leerleiders
  7. Integreer informele leervormen
  8. Investeer in coaching al ontwikkelingsinstrument
  9. Gouden kooien zijn nefast voor leergoesting
  10. Op leren en ontwikkelen hoeft geen dak te liggen

[foto: Richardson]

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER