PARTNERCONTENT

Koffietje? Geluk en welzijn staan centraal bij Nespresso

Nespresso plaatst geluk en welzijn van zijn werknemers centraal. De werktevredenheid stijgt al enkele jaren door in te zetten op een unieke feedbackcultuur waarbij de coffee corners onmisbaar zijn. Bijkomend zet Nespresso ook in op hybrid working.

Elke werkgever droomt ervan dat werknemers zich goed voelen op het werk. Daarom is het verhogen van de werktevredenheid prioriteit voor Nespresso.

Feedback als voedingsbodem

Nespresso gelooft in het geven en ontvangen van feedback als een middel om groei en ontwikkeling te stimuleren. Om feedback te geven is een goede omgeving belangrijk. Daarom vind je bij Nespresso gezellige coffee corners die werknemers toelaten om rustig – en uiteraard met een lekkere koffie – feedback te geven, in omstandigheden waarin Nespresso continu en graag investeert.
Naast de cruciale coffee corners investeert Nespresso ook in aangepaste feedbackprogramma’s. Die zijn specifiek gericht op de profielen van de werknemers en het bekende “kleurenmodel” van Insights. Anonieme surveys zorgen ervoor dat elk profiel op gepaste wijze feedback kan geven en krijgen.

Dat heeft tot betere prestaties geleid en een grotere betrokkenheid en tevredenheid bij de medewerkers. De cijfers zijn duidelijk. Dankzij interne surveys ziet Nespresso de tevredenheid toenemen. In 2022 werd een score van 86% gemeten op engagement en ook de wellbeing score blijft jaar na jaar sterk toenemen. Vandaag staat die op 80%.

“Positieve feedback wordt vaak vergeten”, zegt Oliver Perquy, General Manager van Nespresso Belux. “Sommige zaken kan je vanzelfsprekend vinden, maar je moet er ook echt voor zorgen dat succes tot uitdrukking wordt gebracht”.

Werken aan sterke teams

Hybride werken is ook een deel van de bedrijfscultuur bij Nespresso. Het gaat verder dan van thuis uit werken. Medewerkers worden aangemoedigd om niet steeds aan hetzelfde bureau te werken maar om zich eens bij een ander departement te zetten. Dat is goed voor de samenwerking en bevordert bovendien informatie-uitwisseling en innovatie. Om het “gemeenschapsgevoel” met het team te versterken, zijn er ook dagen waarop de medewerkers in team samenzitten.

Bijkomend heeft het Team Happiness van Nespresso als missie om events te organiseren. Daaronder vallen teambuildingactiviteiten, vrijwilligerswerk in samenwerking met het bedrijf en netwerkevenementen. Die hebben als doel het werkplezier tussen verschillende departementen te verhogen.

Werknemerstevredenheid draait rond het begrijpen van de unieke behoeften en wensen van medewerkers en het creëren van een cultuur die hun geluk en betrokkenheid bevordert. Dat vereist flexibiliteit, open communicatie en het omarmen van innovatieve ideeën.

>> Meer weten over de sfeer bij Nespresso?

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER