Interesse voor MBA-opleiding, maar niet combineerbaar met werk

Professionals met een bachelor of master op zak zouden graag een MBA opleiding willen volgen, maar zien daar in de praktijk van af omdat ze in de huidige vorm teveel obstakels verwachten. Dat blijkt uit een onderzoek bij 1.000 professionals met een bachelor of master op zak en met minstens vijf jaar werkervaring. Meer dan een vierde (26%) van de ondervraagden overweegt een Master of Business Administration te volgen naast het werk, maar bijna de helft (49%) denkt dat zo’n opleidingstraject niet of moeilijk te combineren is met de job en het gezin.

Grote interesse voor MBA

Mannen (40%) overwegen het volgen van een MBA naast het werk meer dan vrouwen (20%). Ook bij universitairen ligt de interesse hoger dan gemiddeld (33%). Ruim drie op vier professionals (76%) is ervan overtuigd dat men zich heel de loopbaan lang moet bijscholen om zijn of haar job naar behoren te kunnen blijven uitvoeren. Hoger opgeleide professionals onderschrijven hiermee ‘levenslang leren’ waar de overheid momenteel erg op inzet.

Opvallend is wel dat ondanks de grote interesse in een MBA, slechts één of vijf (19%) zegt precies te weten wat zo’n opleiding inhoudt.
Een Master of Business is een academisch opleidingstraject dat professionals de kennis en tools geeft om strategische visie te ontwikkelen en als manager te groeien zodat men echt impact kan hebben op de ontwikkeling van een bedrijf.

Investering in zichzelf

Persoonlijke ontplooiing (29%) wordt aangestipt als belangrijkste reden om een MBA-opleiding te volgen. Voor jongere werknemers (25 – 35 jaar) is persoonlijke groei een grotere drijfveer (32%) dan voor vijfenveertigplussers (24%).
Naast persoonlijke ontwikkeling worden ‘zijn huidige job beter doen’ (23%) en ‘meer carrièremogelijkheden’ (22%) aangehaald als belangrijkste redenen om een MBA te overwegen.

Ook het vermelden waard is dat het ontwikkelen van meer strategische visie voor ongeveer een derde (30%) van de postuniversitairen een doel is. Bij bachelors ligt dit beduidend lager (11%).

Wat houdt hen tegen?

Hoewel er een grote interesse is, zijn er toch wel een aantal remmen die ervoor zorgen dat professionals niet aan een MBA beginnen.
Bijna de helft (49%) denkt dat zo’n opleidingstraject niet of moeilijk te combineren is met de job en het gezin.
Velen (42%) geloven dan weer dat een MBA te duur is en niet binnen hun financiële mogelijkheden ligt.
Men twijfelt ook of men op voldoende steun zal kunnen rekenen van de werkgever. Voor bijna twee derde (61%) is de steun vanuit het bedrijf echter een belangrijke sleutel om een MBA succesvol af te werken.

Conclusie

Uit het onderzoek blijkt dus dat er een groeiende interesse is in het volgen van een MBA en dat veel mensen dit als middel zien om persoonlijk te blijven groeien en levenslang te leren. Omdat een aantal belemmeringen hen tegenhoudt om daadwerkelijk de stap te zetten, lanceert NCOI Learning binnenkort haar eigen flexibele MBA-programma dat de combinatie werk, gezin en studeren maximaal ondersteunt.

+++

De data uit bovenstaand persbericht is een greep uit de inzichten die iVOX marktonderzoeksbureau in opdracht van NCOI Learning in een uitgevoerde studie verschafte.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER