PARTNERCONTENT

Hybride werken: van trend naar realiteit

Hybride werken gaat al lang niet meer alleen om de vraag of we thuis of op kantoor werken. Het gaat steeds meer om comfort: het comfort te kunnen werken op een plek en tijdstip die het best passen bij hun voorkeur, de taak en de omstandigheden. Hybride werken is een nieuwe realiteit, weliswaar met de nodige uitdagingen.

Onderzoek toont aan dat de meeste werkgevers positief staan tegenover hybride werken. Dat sluit aan bij de behoeften en verwachtingen van medewerkers naar flexibiliteit, vrijheid en vertrouwen.

Met hybride werken kwamen ook nieuwe werkvormen op: digitaal overleggen, synchroon en asynchroon werken. Het mag duidelijk zijn: het kantoor speelt hierin nog altijd een cruciale rol, maar op een andere manier.

Medewerkers kiezen nu zelf waar ze efficiënt kunnen werken, afhankelijk van de taak en hun voorkeur. Om niet te worden gestoord, zoeken ze bijvoorbeeld een andere plek op dan wanneer ze willen brainstormen met collega’s.

230508 Hybride werkomgeving vs oude werkomgeving

Zo faciliteer je hybride werken

Investeren in een aangepaste werkomgeving terwijl het hybride werken nog evolueert, is voor veel organisaties een grote uitdaging. Alvast vier richtlijnen om hybride werken te faciliteren.

1) Creëer een community area als verbindende factor

Het kantoor wordt steeds meer een centrale ontmoetingsplek. Een plek die de verbondenheid tussen medewerkers onderling en met de organisatie stimuleert. Die centrale community area — die die nooit helemaal kan worden vervangen door de digitale wereld — is de verbindende factor tussen collega’s, partners en klanten.

2) Zorg voor een vitaliserende en gevarieerde invulling van het kantoor

Verschillende taken vragen om verschillende ruimtes op kantoor. Ruimtes die minimaal gefaciliteerd zouden moeten zijn: overlegruimtes voor vergaderen en brainstormsessies, stilteruimtes om geconcentreerd te kunnen werken en digitale (individuele) overlegruimtes. Ook zal er geïnvesteerd moeten worden in technische ondersteuning, om een positieve digitale ervaring en optimale productiviteit te garanderen voor collega’s die op kantoor én op afstand werken.

3) Faciliteer een prettige thuiswerkplek

Thuiswerk is niet meer weg te denken, wat van de thuiswerkplek een vast onderdeel van de werkomgeving maakt. Net als op kantoor vraagt de thuiswerkplek om ergonomisch meubilair. Het is belangrijk dat dat ook thuis wordt gefaciliteerd, zodat medewerkers daar net zo gezond en plezierig aan de slag kunnen als op kantoor.

4) Leasen in plaats van kopen

Het operationeel leasen van meubilair – Furniture as a Service – geeft bedrijven de flexibiliteit en vrijheid om hun kantoorinrichting aan te passen aan de behoeftes van hun medewerkers en de nieuwste trends. Een werkomgeving is geen vast gegeven meer, maar fluïde. Meubilair leasen in plaats van kopen is bovendien duurzamer.

Hybride werken haalt het beste uit iedereen

Hybride werken brengt een groot aantal voordelen met zich mee. Door een hybride werkomgeving krijgen medewerkers alle ruimte – letterlijk en figuurlijk – om te blijven leren en het beste uit zichzelf te halen.

Doordat werknemers zelf bewust de juiste ruimtes kiezen waarin zij hun werk willen verrichten, verhoogt hun productiviteit. Als zij daarbij worden ondersteund door ergonomische werkplekken, een comfortabel klimaat, veel groen en natuurlijk licht, bevordert dat hun welzijn aanzienlijk.

+++

Ahrend denkt graag met je mee

De transitie naar een hybride werkomgeving waarin alle medewerkers tot hun recht komen en hun eigen keuzes maken, kan de nodige vragen oproepen. Wat past bij mijn organisatie? Hoe ziet ónze ideale werkomgeving eruit? Het antwoord op die vraag vergt maatwerk.

Ahrend denkt graag mee over de uitdagingen van jouw organisatie en de passende oplossingen. Dat doen we op basis van onze jarenlange ervaring met het inrichten van vitaliserende werkomgevingen, aangevuld met onze expertise op het gebied van ergonomie, akoestiek, privacy, design en klimaat.

>> Geïnspireerd geraakt en meer weten over hybride werken?
>> Download onze whitepaper of neem contact op voor vrijblijvend advies: [email protected]

Logo Ahrend.svg

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER