HR ikigai: Een nieuwe benadering voor HR?

In oktober 2018 verscheen #ZigZagHR, het boek waarmee Lesley Arens en Lisbeth Claus een gps voor een hedendaags HRM uittekenden. Op dat kompas prijkten geen vier windrichtingen, maar wel vier ankers: mensen (de workforce), loopbanen, HR competenties en HR activiteiten.

Ondertussen hebben de coronapandemie en andere ingrijpende gebeurtenissen en evoluties de naald van het kompas doen verschuiven. Sommige zaken blijken nog belangrijker geworden, andere werken (voorlopig?) niet. Waarmee moet HR stoppen, waarop moet HR verder inzetten en waarmee (dringend) beginnen?

Tijd voor een update van de gps. Lisbeth Claus doet dat via een kritische kijk op het #ZigZagHR model en zet jou op weg naar een nieuwe benadering: de HR ikigai.

“Wat doe ik graag? Waar ben ik goed in? Waarvoor kan ik betaald worden of erkenning krijgen? Wat kan ik bieden waar deze wereld behoefte aan heeft? In Japan noemt men de plek waar het antwoord op deze vragen samenvalt, je ikigai. Bevindt de bestaansreden van elke mens zich niet in het centrum van deze vier vragen? (…) Je ikigai betekent letterlijk: een leven dat de moeite waard is, een zinvol leven.”

Dat lezen we in De zoekende leider – Uitnodiging voor een zoektocht naar je kern, het jongste boek van de Vlaamse ondernemer Joost Callens (Camino Groep, Durabrik). “Wie zijn ikigai vindt, bloeit open”, preciseerde hij al in een rondetafeldebat in dit tijdschrift.

Wil je je nog meer verdiepen in het fenomeen? In het boek Vind je ikigai (er verschijnt deze maand oktober een jubileumeditie) geven Francesc Miralles en Héctor García een helder antwoord op de vraag hoe je je ikigai vindt, én hoe je ervoor zorgt dat je er naar leeft en erdoor geïnspireerd blijft.

Samengevat staat het Japanse concept voor iemands streven naar waarde (gai) om voor te leven (iki), uitgebeeld in verbonden cirkels.

Lisbeth Claus noemt het HR’s raison d’être. Dat concept heeft ze toegepast op HR vanuit een organisatorisch oogpunt.

Vertaald naar HR, krijg je een trio van drie verbonden dimensies:

De medewerker

De kern van de HR ikigai is de medewerker (in alle diversiteit en met alle uiteenlopende contracten of statuten). Het draait allemaal om de workforce, om talent.

Hierbij gaat onze aandacht naar de employee experience, engagement, wellbeing, en de beloning voor het werk en de inzet van talent.

Must-have HR

De tweede dimensie richt zich op de must-have HR, meer bepaald op alle klassieke én noodzakelijke praktijken die we nodig hebben om te kunnen omgaan met de externe onzekerheid en met de veranderende verwachtingen van de medewerkers.

Vandaag ligt de focus van HR vooral op het aantrekken, koesteren en behouden van talent, op flexibele werkregelingen, op gelijkheid en diversiteit, op inclusiviteit en belonging, op wellbeing, op leren en ontwikkelen en op duurzame inzetbaarheid.

HR met toegevoegde waarde

De derde dimensie brengt ons bij HR met toegevoegde waarde. Hier kan HR hét verschil maken.

Het gaat om alles wat er professioneel nodig is om toegevoegde waarde te creëren voor zowel de medewerker, HR als de business. Maak dus ook werk van stakeholder management, het inzetten van technologie, de nodige (extra) competenties in de HR Stack en, last but not least, de evoluerende rol van HR.

Wat betekent dit nu concreet voor onze huidige HR praktijk?

Om dat te weten te komen, zoomt Lisbeth Claus in het oktobernummer van #ZigZagHR in op deze drie dimensies en de aandachtspunten die hierbij komen kijken.

Samen leiden ze jou naar de HR ikigai: de kern van de bestaansreden van HR.

>> Abonneer nu op #ZigZagHR en je ontvangt gratis het gelijknamig boek!

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER