Hoe word je een fantastische (HR) manager?

De nodige skillset voor (HR en andere) managers? Die vinden we helder, concreet en vernieuwend toegelicht in ‘Be(come) an AWESOME Manager’, het nieuwe, achtste boek van de Amerikaans-Belgische professor Lisbeth Claus. Deze gloednieuwe publicatie sluit zo naadloos aan bij het thema van dit nummer, dat we de auteurs hun werk maar beter zelf laten toelichten. Auteurs, in het meervoud, want Lisbeth Claus schreef het boek samen met Scott Baker en Peter Vermeulen.

Nieuwe tijden vergen een nieuw management. ‘Be(come) an AWESOME Manager’ leest als de partituur die daarvoor nodig is. Het dirigeert een orkest van managers naar een symfonie van hedendaagse managementpraktijken. Zowel de ‘oude’ instrumenten en speelwijzen, als de nieuwe instrumenten en timbres passeren de revue, zodat de orkestleden kunnen zigzaggen op weg naar een meesterwerk. Met zijn modulaire indeling maakt deze publicatie ons wegwijs in het bespelen van alle instrumenten, stuk voor stuk, zodat we finaal kunnen uitgroeien tot een hedendaagse management maestro.

Initiatiefneemster en spil van het boek is Lisbeth Claus, geboren en getogen aan de Belgische Westkust, inmiddels woont en werkt ze aan de Amerikaanse Westkust. Ze is professor Management & Global HR aan Willamette University (MBA) in Salem, Oregon. Uiteraard kennen we haar ook als columnist voor dit blad en co-auteur van ‘#ZigZagHR – Waarom de beste HR geen HR meer is’, het boek dat ze samen met Lesley Arens schreef.

Voor haar nieuwste publicatie vond ze nog een Vlaming die zijn weg gevonden heeft in de VS, Peter Vermeulen, tot voor kort Head of Human Resources / Customer Experience bij Amazon, momenteel HR consultant en executive coach onder de naam Terra Umana. Haar andere co-auteur, Scott Baker, is een expert in strategisch en innovatief HR, en momenteel Vice President People bij Command Alkon, de befaamde innovator in supply chain technologie voor de bouwsector.

“Scott en Peter zijn al geruime tijd mijn vensters waardoor ik de dagelijkse uitdagingen en praktijk op het terrein kan volgen en spiegelen aan het academisch onderzoek. Dat is ook altijd al mijn grootste uitdaging geweest: er zeker van te zijn dat mijn lessen de veranderingen in de echte arbeidswereld weergeven. Als toekomstige leiders moeten mijn studenten mee zijn en liefst voorop lopen in het managen, ook in zelfmanagement trouwens”, commentarieert Lisbeth Claus.

Wat wil je bereiken met dit boek?

Lisbeth Claus “We bekijken de managementvaardigheden, hoe deze te evalueren en hoe degene te ontwikkelen die nodig zijn om waarde te creëren voor de klanten, de medewerkers en de organisatie. Onder andere via praktijkgetuigenissen, cases, een vragenwijzer, interactieve oefeningen en assessments leggen we uit hoe mensen hun managementvaardigheden in kaart kunnen brengen en vaststellen of er domeinen zijn waarin ze best kunnen groeien. Dat doen we in 16 modules, gaande van ‘Managing in the New World of Work and the Worker’, via ‘The Strategic Lens and Organization Design’ en ‘People Analytics and HR Digitization tot ‘Talent Management Reinvented’.
Die 16 modules hebben we opgebouwd rond drie centrale thema’s. Ten eerste: het kritisch aanpakken van een managementsituatie, bekeken vanuit drie oogpunten (strategisch, politiek en cultureel) en drie analyseniveaus (micro, meso en macro). Ten tweede: een volledige skillset van professionele vaardigheden, zoals teamwerk, analytics, agile werken, gedragseconomie en de employee experience. Ten derde: het managen van zichzelf, van anderen, change, innovatie en ethiek. We voegen er een ‘Learning-in-a-Box’ toolkit aan toe: bij elke module hoort een set van tools en oefeningen.”

Jullie passen de Amazon-mantra ‘What – So What? – Now What’ constant toe. Dus na de vraag over het wat: so what?

Peter Vermeulen “De meeste organisaties besteden te weinig aandacht aan de rol van de managers. Jammer genoeg zijn de gevolgen al te duidelijk. Medewerkers willen managers die zowel doelstellingen als richting, feedback en coaching geven – en die hun werk appreciëren en belonen. Lang niet alle managers lossen die verwachtingen in, wat zijn weerslag heeft op engagement, productiviteit en retentie. Medewerkers zoeken managers die hen helpen groeien. Vinden ze die niet, dan haken ze af.”

Dat zal niet zomaar veranderen, dus: now what?

Peter Vermeulen “Zelfs als ze het goed menen, kunnen managers geen positieve impact hebben als ze de noodzakelijke kennis en vaardigheden missen. Dit boek reikt managers een kans aan om hun skills te beoordelen, zelf een ontwikkelingsplan op te stellen en nieuwe inzichten op te doen. Het belangrijkste is evenwel dat je nadenkt over wat goed werkt en wat niet. Zo kan je op zoek naar de nodige extra vaardigheden.”

Tot wie richten jullie zich op de eerste plaats?

Scott Baker “Heel eenvoudig: tot elke huidige en toekomstige manager die succesvol wil zijn. Jammer genoeg zien we nog heel wat managers die maar wat aanmodderen, vaak omdat ze hun functie te danken hebben aan hun technische expertise en niet aan hun leiderschapsvaardigheden. Wees maar zeker dat de medewerkers die mislukkelingen kennen, zelfs al verschuilen ze zich achter bazig gedrag. Hopelijk kan dit boek ook voor die managers een oogopener zijn.”

Er dringt zich echter een allesbehalve behaaglijke conclusie op: managen is ontzettend complex…

Lisbeth Claus “Managen kan uitdagend zijn, maar kan evengoed bevredigend, lonend en dankbaar zijn. De gelegenheid te baat nemen om een team naar topprestaties te gidsen, is het dankbaarste dat er bestaat. Vraag iedereen de naam van hun beste leerkracht én manager die ze ooit gehad hebben en ze kunnen onmiddellijk antwoorden. De erfenis van een goede manager komt iemand zeer lang ten goede, ook in andere jobs.”

Uitgeverij Global Immersion Press, 364 blz., te koop via Amazon $ 29,95 (paperback, maar die is door de coronacrisis voorlopig niet leverbaar buiten de VS), $ 9,99 (e-book)

XX FOTO 74 75 BOEKENCOVER Become an Awesome Manager 200kB

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER