Helft sollicitanten krijgt geen antwoord

Van het almaar groeiende tekort aan kandidaten op de Belgische arbeidsmarkt nu tot de mogelijke Great Resignation op lange termijn: het tijdperk van talentkrapte is aangebroken & sollicitanten hebben zich nooit eerder in een comfortabelere situatie bevonden, marktgewijs. Bedrijven die nieuw talent willen aanwerven, zullen nu meer dan ooit hun best moeten doen om talent te vinden en te behouden – en moeten bovendien toekomstbestendig zijn. Om zowel werknemers als werkgevers bij deze marktsituatie te ondersteunen, heeft StepStone een onderzoek uitgevoerd bij 1400 werknemers & werkzoekenden, en 240 managers & HR-professionals, om de toekomst van de arbeidsmarkt in België te contextualiseren en te onthullen.

Geen antwoord binnen de eerste vijf weken voor 48% van de kandidaten

De helft van de ondervraagde werkzoekenden en werknemers (48%) die in 2021 solliciteerden, gaf aan dat ze binnen de eerste vijf weken of langer geen antwoord hadden gekregen. Uit een vergelijkbaar onderzoek van StepStone bleek dat in 2019 76% binnen een vergelijkbaar tijdsbestek (binnen zes weken) geen antwoord had gekregen.

Met minder sollicitaties per vacature op de markt (vooral sinds COVID, aangezien werkzekerheid vermoedelijk een invloedrijke factor blijft), en met geautomatiseerde antwoordsystemen die meer ingang vinden bij recruiters, zijn er meerdere mogelijke redenen voor deze daling – en natuurlijk vele redenen voor het toenemende belang van het beantwoorden van elke kandidaat.

Britt Winnepenninckx, HR-experte bij Acerta Consult: “Recruiters spenderen veel tijd aan het zoeken van talenten, want er zijn veel vacatures en slechts weinig kandidaten. Het is belangrijk dat recruiters via persoonlijk contact en transparante communicatie hun kandidaten op de hoogte houden. Zeker wanneer die kandidaten al ver(der) gevorderd zijn in het sollicitatieproces. Stel dat het toch niet tot een aanwerving zou leiden, dan kan de recruiter de lijnen openhouden voor eventuele toekomstige opportuniteiten.”

Bovendien vroeg StepStone aan 240 managers, recruiters en HR-professionals in België wanneer ze gewoonlijk sollicitaties beantwoorden. Zes op tien (59%) zeggen dat ze binnen de eerste week antwoorden, en slechts 7% van deze groep zegt dat ze niet binnen de eerste vijf weken of langer hebben geantwoord. Het lijkt erop dat er een discrepantie bestaat tussen wat HR-professionals en kandidaten als hun sollicitatie-ervaring beschouwen.

Afwijzingsbrief personaliseren met constructieve feedback

Op de vraag of recruiters en HR-professionals afwijzingsbrieven sturen, bevestigde 73% dat zij dat doen. De rest zei dat ze dit meestal niet doen.

Aan diegenen die wel afwijzingsbrieven sturen, vroeg StepStone of ze persoonlijke feedback geven aan de afgewezen kandidaten. Meer dan de helft (54%) zei dat ze persoonlijke, constructieve feedback sturen naar afgewezen sollicitanten. Eén op vijf (20%) zei echter dat ze enkel de naam en de functie aanpassen aan de functie waarvoor de kandidaat solliciteerde.

Voor de rest van de HR-professionals die geen feedback toevoegen in hun afwijzingsbrieven, waren de belangrijkste redenen:

  • Gebrek aan tijd (bij 38%)
  • Enkel feedback indien er expliciet om gevraagd wordt (15%)
  • Moeilijkheid om feedback te geven (15%)

Methodologie
StepStone heeft deze enquête in januari 2022 afgerond. Onze analisten hebben de gegevens gescreend om ervoor te zorgen dat zowel de weergave als de geldigheid van de antwoorden van de respondenten accuraat zijn. In totaal werden er 1732 ingevulde enquêtes ingediend in het Nederlands, Frans en Engels. Onder hen waren 1.395 werknemers en werkzoekenden, en 240 managers, recruiters en HR-professionals.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER