Gezondheid als een benefit en gezondheid en welzijn als strategische prioriteit #118

Gezondheid als een benefit en gezondheidspreventie als prioriteit. Dat is het thema van deze aflevering van Brainpickings. En ik kruip daarvoor in het hoofd van David Du Pré van de healthtech start-up Alan, opgericht in 2016 door een ondernemer uit een doktersfamilie en een data scientist bij twitter. De aanleiding daarvoor? Hun frustratie over het complex gezondheidsapparaat dat louter curatief en veel te weinig preventief werkt. Wat Airbnb en Spotify doen voor vakantiebestemmingen en muziek, dat wil Alan zijn voor de gezondheid.

Maar niet alleen hun dienstverlening is revolutionair. Ook hun bedrijfscultuur en HR-beleid wijken af van wat we doorgaans zien in Belgische bedrijven: distributed ownership, radicale transparantie, musical chairs. In een uitgebreid interview met Cedric De Vleeschauwer krijg je in het novembernummer van #ZigZagHR volledige inkijk in hun HR beleid en in deze podcast licht David al een tipje van de sluier.

Wist je overigens dat hun bedrijfsnaam geïnspireerd is op twee bekende Alans? Computerpionier Alan Turing, vooral bekend van de Turingtest die beschouwd wordt als de basis van Artificiële intelligentie en Alan Watts, die met zijn werk een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de introductie en popularisering van het boeddhisme in het Westen. Zo ook wil Alan technologie inzetten om het (mentaal) welzijn van zoveel mogelijk mensen duurzaam te verbeteren. En als je wil weten waarom hun logo een marmot is, bekijk dan zeker dit filmpje: https://youtu.be/B9Hc204XVNA.

Wat hun oplossing zo revolutionair maakt? Dat ze inspelen op de shift naar een meer preventieve en meer holistische aanpak, waarbij mensen sneller en persoonlijk geholpen worden. Alan wil gezondheidszorg fundamenteel heruitvinden en daarin speelt technologie een belangrijke rol.

Welzijn is een strategisch initiatief geworden, zegt David: bedrijven die zich als partner opstellen van hun medewerkers en zorg dragen voor hen, ook buiten het werk, zullen het engagement van hun medewerkers zien toenemen. Het gaat niet meer om employee experience, maar om human experience.

Hun ambitie? Dat (meer dan) een miljard mensen toegang krijgt tot preventieve gezondheidszorg. Dat betekent dat je heel groots moet durven dromen én handelen.

Bekijk of beluister onze podcasts op

Ook interessant

BEKIJK OF BELUISTER MEER