Gezondheid als een benefit en gezondheid en welzijn als strategische prioriteit #118

  • Employee Engagement
  • >
  • Gezondheid als een benefit en gezondheid en welzijn als strategische prioriteit #118

Gezondheid als een benefit en gezondheidspreventie als prioriteit. Dat is het thema van deze aflevering van Brainpickings. En ik kruip daarvoor in het hoofd van David Du Pré van de healthtech start-up Alan, opgericht in 2016 door een ondernemer uit een doktersfamilie en een data scientist bij twitter. De aanleiding daarvoor? Hun frustratie over het complex gezondheidsapparaat dat louter curatief en veel te weinig preventief werkt. Wat Airbnb en Spotify doen voor vakantiebestemmingen en muziek, dat wil Alan zijn voor de gezondheid.

Maar niet alleen hun dienstverlening is revolutionair. Ook hun bedrijfscultuur en HR-beleid wijken af van wat we doorgaans zien in Belgische bedrijven: distributed ownership, radicale transparantie, musical chairs. In een uitgebreid interview met Cedric De Vleeschauwer krijg je in het novembernummer van #ZigZagHR volledige inkijk in hun HR beleid en in deze podcast licht David al een tipje van de sluier.

Wist je overigens dat hun bedrijfsnaam geïnspireerd is op twee bekende Alans? Computerpionier Alan Turing, vooral bekend van de Turingtest die beschouwd wordt als de basis van Artificiële intelligentie en Alan Watts, die met zijn werk een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de introductie en popularisering van het boeddhisme in het Westen. Zo ook wil Alan technologie inzetten om het (mentaal) welzijn van zoveel mogelijk mensen duurzaam te verbeteren. En als je wil weten waarom hun logo een marmot is, bekijk dan zeker dit filmpje: https://youtu.be/B9Hc204XVNA.

Wat hun oplossing zo revolutionair maakt? Dat ze inspelen op de shift naar een meer preventieve en meer holistische aanpak, waarbij mensen sneller en persoonlijk geholpen worden. Alan wil gezondheidszorg fundamenteel heruitvinden en daarin speelt technologie een belangrijke rol.

Welzijn is een strategisch initiatief geworden, zegt David: bedrijven die zich als partner opstellen van hun medewerkers en zorg dragen voor hen, ook buiten het werk, zullen het engagement van hun medewerkers zien toenemen. Het gaat niet meer om employee experience, maar om human experience.

Hun ambitie? Dat (meer dan) een miljard mensen toegang krijgt tot preventieve gezondheidszorg. Dat betekent dat je heel groots moet durven dromen én handelen.

Share on facebook
Deel via Facebook
Share on twitter
Deel via Twitter
Share on linkedin
Deel via LinkedIn
Share on pocket
Opslaan in Pocket
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Verstuur per e-mail

Schrijf je in op de #ZigZagHR-nieuwsbrief

Gerelateerde artikels.

Employee Engagement

7 op 10 Belgen fier op hun job

Blue Monday komt eraan, maar gelukkig toont internationaal onderzoek van SD Worx aan dat Belgen, net als de Nederlanders overigens, hun job graag doen. 2 op de 3 Belgen voelen

Wellbeing in HR

Mentaal welzijn onder hoogspanning

In dit Spotlight-dossier gaan we op zoek naar hefbomen om enerzijds de instroom van langdurig zieken af te remmen en anderzijds tot een meer effectieve en duurzame re-integratie van langdurig

© 2022 Alle rechten voorbehouden. Website gemaakt door Kreatix. In opdracht van LICEU BVBA

#ZigZagHR