Gents teambuildingplatform Funkey haalt 1 miljoen euro op

Funkey, de Gentse start-up die software ontwikkelde voor de organisatie van teambuildings, heeft 1 miljoen euro opgehaald bij vijf business angels, ING en PMV. Via de online tool van Funkey kunnen organisaties een teamevent op hun maat samenstellen en boeken. Met Funkey Bizz lanceerde het in 2022 een unieke, white label tool voor grote bedrijven. Die laat hen toe om het volledige proces centraal te beheren, inclusief budgetten per team. Met het opgehaalde bedrag wil Funkey uitbreiden naar de Benelux en zijn zoekmotor voor events verder verbeteren.

Belgische bedrijven spendeerden in 2022 opnieuw meer aan teambuildingactiviteiten, blijkt uit de cijfers van Funkey. “Vorig jaar steeg het budget per deelnemer met 66% in vergelijking met de pandemiejaren. Via onze zoekmachine bieden we nu ruim 500 activiteiten aan bij een tweehonderdtal zorgvuldig gescreende partners. Onze ‘fun providers’ of eventmanagers assisteren gebruikers bij het zoeken en boeken van het juiste teamevent en kunnen ook de omkadering met bijvoorbeeld locatie, catering of overnachtingen regelen”, zegt oprichter en CEO Cobus Van Gheluwe.

Funkey Bizz als groeimotor

Dit jaar bestaat Funkey 5 jaar. Het kantelpunt kwam er vorig jaar, toen het bedrijf een zakelijk abonnement lanceerde met Funkey Bizz en het team vervijfvoudigde. Funkey Bizz is het eerste white label beheerplatform voor teambuildings. HR-managers van grote organisaties maken gebruik van de nieuwe tool om het teambuildingbeleid én de budgetten per team centraal te coördineren. Onder meer Baloise, De Cronos Groep, Group S, Proximus en de RSZ maken gebruik van de software.

Met Funkey Bizz ontwikkelde de start-up SaaS-software die perfect exporteerbaar is. In 2023 wil het bedrijf dan ook uitbreiden naar Nederland en Luxemburg. Van Gheluwe: “We willen de referentie worden in de Benelux en zo veel mogelijk collega’s een unieke ervaring laten beleven. Daarvoor zullen we een tiental nieuwe medewerkers aantrekken, zodat we overal dezelfde kwalitatieve ondersteuning bieden. We zullen dit voorjaar nog van start gaan in Nederland, waar we al een tweehonderdtal activiteiten hebben verankerd. Dat zullen we dit jaar nog verdubbelen.”

Business angels aan boord

Om de ambities te financieren, heeft Funkey nieuwe financiële partners aan boord gehaald. Het koos bewust voor de inbreng van vijf ervaren business angels: Piet Maes (oprichter van Sofico), Niels Vanden Buverie (CCO van Stardekk, ex-Teamleader), Henri Van Engelen (voormalig CEO van Wolters-Kluwer), Thomas Van Overbeke (oprichter van Outspot) en Luc Verhulst (CEO van Sanapolis). Zij brengen ook hun expertise aan in internationalisatie, technologische ontwikkeling en data-analyses. ING Finanza Waas en de PMV vullen de financiering aan.

Luc Verhulst, medeoprichter van Ardinna en Back-to-Nature, en CEO van Sanapolis: “Er is in de Benelux een erg groot aanbod aan teambuildingevents, wat de keuze moeilijk en tijdrovend maakt voor bedrijven. Met Funkey vinden ze snel een gepast event binnen hun budget en verwachtingen. Het gemotiveerde en dynamische team van CEO Cobus Van Gheluwe slaagt er wonderwel in om het potentieel van Funkey te realiseren, wat zich vertaalt in omzet- en bedrijfsgroei. Bovendien is Funkey nu al rendabel, dat is erg vroeg voor een jonge softwarestart-up. Het sterkt ons vertrouwen dat we het groeipad ook buiten de landsgrenzen kunnen voortzetten. Funkey is een sterk concept voor een gigantische afzetmarkt.”

Nieuwe app voor deelnemers

Dankzij de kapitaalverhoging zal Funkey het teambuildingplatform verder optimaliseren, met een nog betere zoekmotor en ook een nieuwe deelnemersapp voor een optimale teambeleving. Daar kunnen gebruikers alle communicatie rond het event voeren, foto’s delen of afspraken maken.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER