Freelancers zetten in op ontwikkeling

Freelancers hechten veel belang aan zelfontwikkeling om zichzelf steeds meer te specialiseren. Ook in deze moeilijke periode, waarin het vaak lastiger is om opdrachten te vinden, heeft een ruime meerderheid de vrijgekomen tijd in bijscholing geïnvesteerd. Dat blijkt uit een rondvraag van NedWorks bij meer dan 300 freelancers uit de digitale marketingsector. Een kleine minderheid moest zijn/haar dagtarief verlagen, terwijl ruim driekwart dezelfde prijs kon blijven hanteren.

Het statuut van freelancer zit al enkele jaren in de lift. Steeds meer mensen kiezen voor deze manier van werken en ook werkgevers richten hun vizier vaker op freelancers. Naar aanleiding van de Dag van de Freelancer op donderdag 17 september doet NedWorks ieder jaar een rondvraag over de dagtarieven van freelancers in de digitale marketingsector. Zoals elk jaar levert de survey telkens een paar interessante cijfers en trends op.

Ook deze zomer hebben alweer meer dan 300 professionals deelgenomen. Dat COVID-19 ook hun werk verstoord heeft, is natuurlijk niet verwonderlijk. Het was moeilijker om opdrachten te vinden, waardoor één op vijf zijn/haar tarieven moest verlagen of het werkregime moest verminderen.

Investeren in zelfstudie

Toch is er vooral goed nieuws, want maar liefst driekwart van de bevraagde freelancers heeft desondanks hetzelfde dagtarief kunnen blijven hanteren. Kennis en expertise zijn belangrijke redenen waarom ze hun marktwaarde ondanks de crisis behouden. Digitale freelancers investeren dan ook fors in zelfstudie. Uit de peiling van NedWorks blijkt dat bijscholing met stip op één staat als belangrijkste bron van uitgaven voor freelancers. Ongeveer de helft haalt kennis uit training, terwijl ongeveer zes op tien freelancers hiervoor ook op hun netwerk beroep doen.

De aandacht voor zelfontwikkeling is al geruime tijd een trend bij freelancers en daar heeft ook de huidige crisis niets aan veranderd. Integendeel zelfs, want vier op vijf hebben evenveel of zelfs meer in kennis geïnvesteerd. Van de freelancers die hun dagtarief moesten verlagen, geeft bovendien de helft aan het belang van bijscholing in te zien en meer op zelfstudie te zullen inzetten.

Expertise aanvullen

NedWorks bevroeg voor de studie ook werkgevers die freelancers inschakelen. Meer dan de helft ziet een freelancer nog steeds als een tijdelijke kracht om een piek in de werkdruk op te vangen. Toch beseft ook de helft dat freelancers een unieke oplossing bieden om een gebrek aan expertise in hun organisatie op te vangen. Doordat ze zichzelf voortdurend bijscholen en bovendien kennis halen uit een netwerk verspreid over verschillende sectoren, vormen freelancers een aanvulling die werkgevers onmogelijk bij hun vaste medewerkers kunnen terugvinden.

“Het is uiteraard geen toeval dat veel freelancers de voorbije maanden hun vrijgekomen tijd aan educatie hebben besteed. Never waste a good crisis! Door zichzelf nog meer expertise aan te meten, verhogen ze hun marktwaarde. De meeste freelancers die hun dagtarief door COVID-19 niet moesten aanpassen, hebben in het verleden al geregeld in bijscholing geïnvesteerd”, zegt Ine Franckaert, Business Manager bij NedWorks.

“Continu leren was voor de crisis ook al een belangrijke trend, zeker in een digitale wereld die steeds sneller verandert. Digitale transformatie is natuurlijk meer dan technologie alleen en gaat vaak ook over kennisoverdracht. Dankzij freelancers krijgen bedrijven toegang tot een volledig netwerk aan waardevolle kennis. Digitalisering veroorzaakt overal een versnelling, maar het zijn de mensen die echt het verschil maken”, zegt Guy Gelaude, Chief Strategy Officer bij NedWorks.

Mathias Ervyn, freelance expert in marketing en storytelling, benadrukt het belang van zelfontwikkeling: “Training is voor een freelancer van vitaal belang. Wie als expert of consultant voor klanten optreedt, bezorgt hen bijzondere expertise. Voor een stuk komt die uit je eigen ervaring, maar de digitale wereld verandert zo snel dat je altijd op de hoogte moet blijven van de laatste trends. Meer zelfs, je moet ook de trends kennen waar je klanten in de toekomst mee te maken zullen krijgen. Als COVID-19 één positief neveneffect had, dan was het dat we meer tijd konden besteden aan trainen, lezen en online cursussen volgen.”

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER