Waarom Caring Employers minstens één streepje voor hebben #49

Ellen De Vleeschouwer

  • Is General Manager bij AG Health Partner.
  • Startte het bedrijf zelf op naar aanleiding van een concrete nood die ze detecteerde toen ze aan de slag was bij AG Insurance.
  • Was voordien verantwoordelijk voor de markt- en productontwikkeling van de ziekteverzekeringen van AG Insurance.
  • Ziet in hoe belangrijk het is om medewerkers gelukkig, gemotiveerd en gezond te houden. Welzijn en gezondheid zijn gewoon dé basis. Dat mag dan al tenenkrullend cliché klinken, het belang ervan durft nog wel eens onderschat te worden. Welzijn en gezondheid zijn geen cliché, maar een fundament én overigens ook een springplank naar een gezonde business. Waarden, welzijn en winst staan elkaar bepaald niet in de weg, zeker niet nu maatschappelijk verantwoord ondernemen geen loze kreet meer is.
  • Beseft dat het water nog altijd hoog staat, getuige de studie die AG Health Partner samen met Ipsos uitvoerde. De bevindingen liegen er niet om:

1 op de 6 werknemers in België voelt zich niet goed op het werk
1 op de 4 werknemers in België acht de kans groot dat hij/zij zal uitvallen als gevolg van stress. En ze geven aan dat dit geldt voor de helft van hun collega’s.
3 op de 4 werknemers in België kijkt naar de werkgever als oorzaak.

  • Weet dat je er als werkgever alle belang bij hebt om als een caring employer aanzien te worden. Een holistische en wetenschappelijk onderbouwde aanpak is daarbij onmisbaar.
  • Meent dat je als werkgever ook je medewerkers best aanmoedigt om hun welzijn in eigen handen te nemen.
  • Vindt een return to work-project en re-integratie bijzonder belangrijk, maar vanzelfsprekend is het beter de zaken preventief aan te pakken. Voorkomen blijft beter dan genezen, ook anno 2021. En omdat steeds meer langdurige problemen te maken hebben met stress, burn-out en depressies, is het sowieso zeer nuttig om ook op dat vlak preventief aan de slag te gaan.
  • Probeert werkgevers te ontzorgen op het gebied van welzijn en preventie. Ze verlost de werkgever van de rompslomp en gaat rechtstreeks naar de kern van de zaak: wat is er nodig opdat medewerkers zich (heel) goed voelen?
  • Vindt dat de digitalisering ook belangrijk is bij welzijnsinitiatieven. Meer nog, dat verdient een platform, zelfs letterlijk: via het digitale welzijnsplatform My Health Partner stippelen de medewerkers zelf hun eigen welzijnstraject uit. Aan de hand van screenings krijgen ze programma’s op maat binnen het ter beschikking gestelde aanbod.
  • Noemt medewerkers geen resources, maar mensen, ieder met een unieke insteek, met andere verwachtingen en noden.
  • Wil HR dus anders invullen: het etiket resources is immers niet zo adequaat.
  • Is ervan overtuigd dat HR ook al eens lang op dezelfde nagel moet durven kloppen, in de hoop of de wetenschap dat het besef beslist komt. Denk daaraan als een welzijnsinitiatief niet onmiddellijk grote bijval geniet.
  • Roept op om data te gebruiken, om je statistieken degelijk in te zien, om mensen duidelijk te bevragen om het echte probleem te vinden – en soms kan dat een onderliggend probleem zijn, eentje dat niet meteen aan de oppervlakte komt. 
  • Dringt erop aan om vandaag al na te denken hoe je het morgen wil aanpakken…

Beluister de podcast, ontdek de mogelijkheden op het gebied van welzijn en gezondheid of wellbeing en hoor Ellen De Vleeschouwer je aanmanen om duurzame oplossingen te zoeken. Zo word je een caring employer.

caroline dupont phot 21mvM

Bekijk of beluister onze podcasts op

Ook interessant

BEKIJK OF BELUISTER MEER