Eenzaam. Ook op het werk…

Eenzaamheid is één van de grote, maar vaak verborgen problemen van onze tijd. Xavier Taveirne maakt het taboe bespreekbaar in 4 afleveringen, in een reeks portretten van eenzame mensen uit de 4 generaties, van jongeren tot bejaarden. Zowel in de politiek als in de wetenschappen verschijnt het thema ook steeds vaker op de radar. In het Verenigd Koninkrijk stelden ze zelfs een minister van Eenzaamheid aan en ook Sint-Truiden kreeg zijn eigen schepen om deze problematiek aan te pakken. Cijfers uit een recent onderzoek klinken dan ook zwaar: 46 procent van de Belgen voelt zich regelmatig eenzaam.

Maar ook op het werk zijn we eenzaam, zo blijkt uit dit artikel. En dat is niet alleen slecht nieuws voor de mensen zelf, maar ook voor de bedrijven waar ze voor werken.

Eenzaamheid treft veel werknemers.

Verschillende Amerikaanse studies over het onderwerp stellen dat bijna de helft van het personeel zich eenzaam voelt. Dan gaat het over zowel hun privéleven als op het werk, maar de eenzaamheid op het werk heeft ook ingrijpende gevolgen voor de werkgevers.

De eenzaamheid zou het zwaarst zijn bij jongeren en vijftigplussers. Los van de gezondheidsimpact heeft dat negatieve gevolgen op de werkvloer. Volgens nieuwszender CNBC, die er een dossier over aanlegde, zijn er twee grote problemen:

  1. Minder motivatie: eenzame werknemers hebben geen goede band met hun bedrijf en voelen daarom ook minder motivatie om hun job goed uit te voeren.
  2. Communicatieproblemen: minder interactie betekent ook minder informatie-uitwisseling, wat cruciaal kan zijn. Dat leidt tot een lagere performance.

Professor Sigal Barsade van de Amerikaanse Wharton-universiteit heeft zich gespecialiseerd in eenzaamheid. ‘Hoe meer we over eenzaamheid weten, hoe meer we zien dat we moeten opletten met mensen die een bepaalde drempel overgaan.’ Lees onder andere dit artikel op HBR ‘The Painful Cycle of Employee Loneliness, and How It Hurts Companies

Hoe omgaan met eenzaamheid op de werkvloer?

Barsade benadrukt vooral dat er overal, ook op de werkvloer dus, goed naar elkaar geluisterd moet worden. Volgens de professor moeten we ook veel begrip leren opbrengen voor elkaar. Dat moet volgens haar ingebakken zitten in de bedrijfscultuur.

Inzitten met het welzijn van uw personeel is volgens haar een sleutelwaarde die ook betekent dat collega’s zich mee zorgen maken over een uitgesloten collega.

Een fout die veel bedrijven maken, is dat ze de schuld voor de vereenzaming in de schoenen schuiven van de persoon die zich alleen voelt. ‘Managers moeten dat bekijken als een probleem voor de organisatie’, aldus Barsade.

De psychologe onderlijnt ook dat eenzaamheid op het werk niet alleen eenzaten overkomt. Wie zich eenzaam voelt op het werk, kan perfect een bloeiend sociaal leven thuis hebben.

Verder raadt Barsade werkgevers af om het personeel te dwingen om te socialiseren. Geen teambuildings, grote meetings of verplichte bedrijfsfeestjes dus. In kleine groepen ontstaan veel makkelijker banden, zegt de professor. Eén-op-één-interacties stimuleren is dus erg belangrijk…

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER