Dé nieuwe HR competentie? Kindness!

We hebben het over een baxter, een bic en botox, oorspronkelijke merknamen die niet langer naar de fabrikant, maar naar het voorwerp verwijzen. Zo hoor je steeds meer HR professionals zeggen dat ze best ZigZag werken (een term die Lesley Arens de wereld instuurde) of dat ze de HR Stack verbreden, een term die ik jaren geleden introduceerde en die we bundelden tot de #ZigZagHR Stack in ons boek.

We pleitten er meteen ook voor dat HR nieuwe praktijken van buiten het eigen vakgebied zou verzamelen en die bovenop de traditionele vaardigheden en instrumenten van HR zou stapelen (zeg maar ‘stack’). Bij de nieuwe #ZigZagHR Stack vinden we design thinking, behavioral economics of gedragseconomie, agile management, analytics, en de afweging tussen globale standaardisering en lokale benadering. Vandaag worden die nieuwe methoden en concepten algemeen aanvaard, maar in de HR praktijk hinken ze vaak nog wat achterop. Gelukkig introduceren steeds meer HR professionals deze nieuwigheden om de employee experience te verbeteren.

Alsof we nog niet genoeg uitdagingen hadden om permanent nieuwe concepten, methoden en instrumenten op te nemen, kregen we onverhoeds ook nog de coronapandemie over ons heen. Het virus zorgt voor een totale disruptie, niet alleen van de business, maar ook van de manier waarop mensen leven en werken. Om daarop te kunnen reageren, kan HR nu inspiratie putten uit diverse nieuwe praktijken. Denk maar aan telewerk, remote teams, hybride leren, zelfmanagement, ‘dynamic open talent’ en ‘duty of care’. Recent nog werden ze beschouwd als nieuwigheden, vandaag maken ze plots deel uit van het nieuwe normaal als reactie op de vele, ingrijpende gevolgen van de pandemie. Natuurlijk is het toepassen van zoveel veranderingen tegelijkertijd meer dan zomaar wat ongemak, het maakt ons zowat wanhopig.

Zijn we voldoende gewapend om te kunnen omgaan met deze radicale verandering?

Welke nieuwe competentie-van-de-dag moeten we nu weer toevoegen aan de HR Stack? Vriendelijkheid, zorgzaamheid en mildheid, vind ik. In het Engels hebben we het over ‘kindness’. Empathie, medeleven, grootmoedigheid, mensen boven profijt,… Onzekerheid en dramatische veranderingen veroorzaken een ontzettende stress.

We zijn de controle kwijt. Toch hebben we nog één zaak wel in de hand: hoe we reageren op het nieuwe normaal. Positieve psychologie leert ons dat ‘kindness’ vele voordelen heeft en zorgt voor het welzijn van onszelf én anderen.

Welk klein gebaar van ‘kindness’ zonder enige verwachting van iets in ruil daarvoor te krijgen, heb jij vandaag in petto voor een collega, medewerker of leidinggevende? Hou je goed en wees vriendelijk voor jezelf en de anderen.

Lisbeth Claus is professor Management & Global HR aan Willamette University (MBA) in Salem, Oregon (VS) en auteur van diverse HR-boeken. Samen met Lesley Arens schreef ze ‘#ZigZagHR – Waarom de beste HR geen HR meer is’.

Lees verder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER