Belgische retailmedewerker ontevreden over persoonlijke ontwikkeling

Iets minder dan de helft van de Belgische retailmedewerkers (44%) geeft aan dat hun organisatie geen structureel proces heeft voor trainingsprogramma’s of hiervan niet op de hoogte is. Dit blijkt uit onderzoek naar de digitale ondersteuning van medewerkers in de retailbranche door Mobietrain.

Hoewel de tevredenheid laag is, gelooft meer dan de helft (55%) van de Belgische werknemers in retail dat ze 20% meer impact op de bedrijfsresultaten kunnen hebben met effectieve training en coaching. Deelnemers klagen over het gebrek aan regelmatige herhaling (48%) en het ontbreken van boeiende trainingen, waardoor ze er geen plezier aan beleven. Bovendien geeft 90% aan dat ze de geleerde kennis niet kunnen toepassen in hun werk.

Het onderzoek toont verder aan dat meer dan de helft (53%) van de Belgische werknemers niet altijd de juiste informatie en middelen krijgt voor hun werk. Dat gaat onder meer over werkinstructies en verkoopkennis, maar ook soft skills, time management en omgang met stress. Een op drie geeft aan tijdsbeheer en stress niet helemaal te beheersen.

Iets minder dan de helft van de respondenten (55%) is ervan overtuigd dat hun klantenservice zou verbeteren dankzij meer gerichte training. Wanneer een klant een winkel binnenstapt, kunnen vier medewerkers op de tien volgens het onderzoek niet voor de nodige merkbeleving zorgen. Die merkbeleving is in verkoopconversie onmisbaar.

Digitalisatie loopt achterop

Nog volgens het onderzoek heeft slechts veertig procent (39%) toegang tot een digitaal informatieplatform, waarvan de helft (51%) zijn tool ongebruiksvriendelijk vindt. Hierdoor zoekt bijna de helft (49%) van de werknemers hulp bij zijn leidinggevende, maar dit blijkt niet altijd effectief te zijn.

Om die reden ging retailer AVA Papierwaren begin 2023 van start met microlearning. “We gebruiken het voor onze preboarding, onboarding, voor praktische informatie, gekende procedures maar ook cursussen over veiligheid en klantenservice in onze winkels. Momenteel starten eerst onze vaste medewerkers met de applicatie zodat ze bij nieuwe medewerkers kunnen helpen bij vragen. Door nieuwe medewerkers te registreren op het platform worden shopmanagers sterk ontlast. Het grootste voordeel is immers dat je dezelfde info aan heel veel mensen tegelijk kunt geven zonder verlies van bepaalde boodschappen”, aldus Ann Nicasi, HR-trainer bij AVA.

Een kwart van retailmedewerkers wil vertrekken

Een ander verontrustend aspect van het retailonderzoek is dat de helft (50%) van de Belgische respondenten zich niet echt verbonden voelt met de missie of het doel van het bedrijf. Verbondenheid en betrokkenheid zijn essentieel om werknemers te behouden en hun prestaties te verbeteren. Bovendien voelt driekwart (76%) van de Belgische deelnemers zich niet verbonden met collega’s van andere locaties. Ruim 40% deelt ook geen ‘best practices’ met andere vestigingen. Dit gebrek aan verbondenheid kan de samenwerking en productiviteit binnen het bedrijf negatief beïnvloeden, en speelt ook een rol in de intrinsieke motivatie.

Iets meer dan een derde (35%) is niet of nauwelijks gemotiveerd om zijn job goed uit te voeren. Ook het gebrek aan persoonlijke ontwikkeling, de werklast en lage verloning (telkens 28%) spelen hierin een rol, al stippen de buitenlandse respondenten dat met 40% fors hoger aan. Bijna een kwart van de retailmedewerkers (23%) is van plan om zijn werkgever binnen de twaalf maanden de wacht aan te zeggen. Vijftien procent geeft aan dat effectieve training en coaching hen op andere gedachten zouden kunnen brengen.

“Uit het onderzoek blijkt dat retailmedewerkers duidelijk ontevreden zijn met de trainingen die hun werkgever aanbiedt. Ze geven aan geen fan te zijn van lange opleidingen, in een klaslokaal of achter een pc, die vaak ook niet relevant zijn voor hun eigen job. In een branche met een hoog gemiddeld verloop en vele tijdelijke werkkrachten helpen korte, gepersonaliseerde en interactieve trainingen niet alleen om kennis en vaardigheden van medewerkers te verhogen maar ook hun enthousiasme. Digitale ondersteuning is recht evenredig met productiviteit, merkbeleving en motivatie”, aldus Guy Van Neck, oprichter en CEO bij Mobietrain.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER