BeJobs: nieuw, innovatief platform dat de kloof dicht tussen werkzoekenden en werkgevers

Vandaag is in de kantoren van Unizo Antwerpen, met duiding van arbeidseconoom Prof. dr. Stijn Baert, het nieuwe platform BeJobs voorgesteld. BeJobs is een gebruiksvriendelijke app die de kloof helpt te dichten tussen werkzoekenden enerzijds en jobaanbiedingen op klassieke platformen anderzijds. Het gaat om een nieuw, digitaal platform waarop werkzoekenden op een eigentijdse manier hun profiel aanmaken en waarop werkgevers met video en op een landkaart hun jobaanbiedingen plaatsen. Met moderne digitale technieken, die sterk lijken op wat we gewoon zijn van sociale media, wordt solliciteren en het zoeken naar kandidaten veel eenvoudiger. BeJobs is een innovatief initiatief van twee Antwerpse ondernemers Steven Teughels en David Andries.

 Wat is het probleem?

Wie vandaag de Belgische arbeidsmarkt bekijkt, ziet een merkwaardig contrast. Enerzijds hebben we meer dan een half miljoen openstaande vacatures. Anderzijds zitten honderdduizenden Belgen, waaronder veel Vlamingen, zonder werk. In ons land geraken veel meer vacatures niet ingevuld, dan in andere landen, waardoor onze economische groei wordt geremd, met gevolgen ook voor de begroting. “De oplossing ligt in vacatures en werklozen sneller bij mekaar brengen en de vijver waaruit werkgevers kunnen vissen groter maken, dit door inactieven te verleiden tot de arbeidsmarkt”, zegt arbeidseconoom Prof. dr. Stijn Baert.

De realiteit in ons land is dat vooral jongeren, mensen in een kwetsbare positie, anderstaligen en 45-plussers afhaken bij het zoeken naar een job via de huidige kanalen. BeJobs richt zich bewust op de ISCO-categorieën B, C en D van de arbeidsmarkt. Dit zijn vnl. uitvoerende en technische profielen – zoals bouwvakkers, techniekers, landbouwmedewerkers, schoonmakers/schoonmaaksters, magazijniers, chauffeurs, horecamedewerkers, zorgverleners … – die in vele gevallen het moeilijkst te vinden zijn.

Bedrijven investeren vandaag de dag al te vaak in job-posts zonder de juiste mensen te bereiken. Werkgevers en potentiële kandidaten vinden mekaar dus onvoldoende. In andere sectoren wordt innovatieve technologie volop omarmd, maar in de rekruteringsmarkt blijft digitalisering opvallend achter.

Hier begint het verhaal van BeJobs

Daarom lanceren twee jonge, Vlaamse ondernemers – Steven Teughels en David Andries – BeJobs. Hun nieuwe platform is ontstaan vanuit de overtuiging dat solliciteren en aanwerven opnieuw gemakkelijk, menselijk en motiverend moet worden. Het gaat om een platform dat de eenvoud van sociaal mediagebruik combineert met de intelligentie van moderne AI-toepassingen. In plaats van een droge vacaturebank, krijgt elke gebruiker een persoonlijke job-feed, zoals je een Instagram- of TikTok-feed hebt, maar dan vol met job opportuniteiten op hun maat.

De app gebruikt niet enkel tekst, maar er is ook plaats voor video. Het gaat hier om met beeld verrijkte bedrijfsprofielen. Er is de mogelijkheid om met avatars te werken en het platform biedt ook ruimte om verhalen te vertellen. Een werkgever kan zich voorstellen en een kandidaat kan zich tonen met een korte video, een AI-engine zorgt ervoor dat matches niet gebeuren op basis van diploma’s, maar op basis van overeenkomstig talent, motivatie en potentieel.

Maatschappelijke hefboom

Met BeJobs krijgt Vlaanderen dus een extra instrument in handen om de werkloosheid gericht aan te pakken en de activeringsgraad verder te verhogen, omdat de afstand tussen talent en job-aanbod verkleint en dit op een kritisch moment.

De missie van BeJobs sluit in die zin naadloos aan bij de doelstellingen van de Vlaamse Regering. Minister-president Matthias Diependaele n.a.v. de lancering van BeJobs: “Vlaamse welvaart steunt op ondernemerschap en innovatie én op een hoge activeringsgraad. Nieuwe technologieën die creatief aan de slag gaan met de uitdagingen op de huidige arbeidsmarkt verdienen dan ook het nodige respect én applaus. Slim werken aan sterke werkgelegenheid; daar draait het om!”

Aansluiting bij de leefwereld van de werkzoekenden van vandaag

BeJobs biedt een mobiele app aan die in lijn ligt met vertrouwde, sociale en dienstverlenende platformen zoals Booking, Vinted, Instagram, Amazon of Bumble. De toegevoegde waarde voor de werkzoekenden situeert zich op vele vlakken:

  • aantrekkelijke, toegankelijke tool, no-nonsense, een vleugje FOMO;
  • job-feeds verrijkt met beelden;
  • AI-ondersteuning op het vlak van woord- en taalgebruik;
  • datingsite-matching met ATS logica (applicant tracking system);
  • job-locaties op kaart geven een overzicht van de werkaanbiedingen in de buurt;
  • begeleiding met AI, bots, tips & tricks om beter te kunnen scoren;
  • avatars voor open minded hiring: biedt keuze aan de werkzoekende om al dan niet een foto te gebruiken;
  • virtuele simulaties en jobcoach om gerichter te zoeken;
  • meertaligheid: bij de start Nederlands, Frans, Duits, Engels, Pools en Oekraïens. Binnenkort Spaans en Turks;
  • een motivation Profile in plaats van het klassieke cv.

En van bij de start werkt BeJobs met een zeer betrouwbaar vacatureaanbod van meer dan 40.000 jobs, dit dankzij de integratie van het actuele VDAB-werkaanbod.

Nieuwe, efficiënte rekruteringstool voor werkgevers

BeJobs zal zich presenteren als een efficiënte online matchmaker tussen werkgevers en werkzoekenden. De app genereert veel kwalitatieve leads, die leiden tot een snelle en eenvoudige matching. Nieuwigheden aan de zijde van de werkgever:

  • snelle creatie vacature posts met behulp van AI- en bot-assistentie;
  • met visuals of video’s verrijkte, aantrekkelijke jobaanbiedingen en werkgeversprofielen;
  • verhoogde zichtbaarheid via slimme promo-push & social sharing;
  • vervolledigde werkzoeker profielen die verder opzoekwerk overbodig maken;
  • kwalitatievere matches op basis van het algoritme (ATS);
  • snelle interacties die op het platform zelf kunnen gebeuren

BeJobs biedt aan werkgevers dus een platform met daarop kandidaat werknemers die nog maar zelden op de traditionele job-platformen te vinden zijn, maar die wel dagelijks gebruik maken van sociale media. Via artificiële intelligentie wordt elke vacature gescreend en enkel getoond aan kandidaten voor wie ze écht relevant is.

“In die zin kan deze nieuwe tool ook werken: je matcht op een bijdetijdse en “plezante” manier, zoals we dat kennen bij Uber en booking.com. Met andere woorden: dit heeft het potentieel dat vacatures en werklozen elkaar sneller vinden en inactieven die nu niet zoeken wel worden verleid”, besluit Prof. dr. Stijn Baert.

Meer mensen aan het werk krijgen, door op een slimme manier de brug te slaan tussen de arbeidsreserve en de openstaande vacatures. BeJobs wil hierin een relevante rol spelen. Daarbij kan het rekenen op de steun van Voka en Unizo, omdat ook zelfstandigen, kmo’s en familiebedrijven mee kunnen instappen in dit nieuwe rekruteringsproject. Want de BeJobs-app is er niet alleen voor de grote spelers, maar ook voor de lokale bakker, de technieker, de bouwfirma, het schoonmaakbedrijf. Iedereen die op efficiënte manier wil groeien, krijgt op het platform een plaats.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER

Schrijf je in op de #ZigZagHR-Nieuwsbrief

  • Iedere dinsdagochtend om 8u00 in jouw mailbox
  • Ideeën, inspiratie, best & next practices over (de toekomst van) HR
  • Waarmee jij aan de slag kan in jouw organisatie of HR team