De zomermaanden blijven voor Belgische werknemers hét moment om vrijaf op te nemen. De laatste cijfers van HR-dienstverlener Partena Professional, op basis van de gegevens over vrije dagen van zo’n 150.000 werknemers bij 20.600 bedrijven in de private sector, tonen aan dat juli en augustus met voorsprong de populairste vakantiemaanden blijven. Ook december is opvallend populair. “Gemiddeld namen Belgische werknemers vorig jaar 27,8 dagen vrijaf, een stijging ten opzichte van 26,9 dagen in 2023”, stelt Yves Stox, Managing Consultant bij Partena Professional. “Vooral jongeren nemen steeds meer vrijaf en spreiden dat ook meer over het hele jaar.”
Vooral jongeren nemen meer dagen vrijaf op
Gemiddeld nam de Belg vorig jaar 27,8 dagen, iets meer dan de 26,9 dagen in 2023, vrijaf. Vooral bij jongere werknemers is er een duidelijke toename. In de leeftijdscategorie onder 25 jaar steeg het gemiddelde aantal dagen vrijaf van 19,1 in 2023 naar 23,3 in 2024. Ook bij 25- tot 29-jarigen is er een opvallende stijging, van 24,1 naar 27 dagen.
“De combinatie van meer aandacht voor mentaal welzijn, flexibeler werkregimes en een jonge generatie die meer waarde hecht aan tijd voor zichzelf, vertaalt zich duidelijk in het aantal opgenomen vrije dagen”.
Yves Stox, Managing Consultant bij Partena Professional
50-plussers nemen massaal vrijaf in juli en augustus
De zomermaanden blijven de piekmaanden om er tussenuit te gaan. Werknemers ouder dan 50 jaar nemen gemiddeld 5,3 dagen vrijaf in zowel juli als augustus – dat is een dag meer dan hun jongere collega’s van 20 tot 30 jaar, die gemiddeld 4,2 dagen opnemen in die maanden.
“Het verschil zit niet in de totale hoeveelheid dagen vrijaf, maar in het moment waarop die worden opgenomen. Oudere werknemers kiezen duidelijker voor de klassieke zomermaanden, terwijl jongere generaties hun vakantie meer spreiden”, verklaart Stox.
Voorjaar wint aan populariteit
Opvallend is dat in de eerste vier maanden van 2025 al gemiddeld 6,3 dagen vrijaf werd opgenomen, tegenover 4,9 dagen in dezelfde periode in 2023 – een stijging van 28%.
“Dit wijst op een trend naar een grotere spreiding van vakantiedagen doorheen het jaar, mogelijk versterkt door toegenomen zelfsturing binnen organisaties en meer flexibiliteit in werkschema’s. Die spreiding biedt werkgevers bovendien meer mogelijkheden om in te spelen op pieken en dalen in de activiteit. Eén geconcentreerde vakantieperiode, zoals tijdens de zomer, kan immers complexer zijn om te organiseren dan een gespreide opname. Zo kan de vraag van werknemers naar meer individuele afstemming in lijn liggen met de organisatorische logica van de werkgever”, besluit Yves Stox.