7 trends in rekrutering

Rond welke trends in rekrutering kan je niet heen in 2024? #ZigZagHR vroeg het aan Patricia Oeyen, een doorwinterde HR-professional. Als oprichter van The Recruiters Academy wil ze talent acquisition fun maken via trainingen. Daarnaast bouwt ze een community uit van recruitment superheroes.

2024. Een even jaar. Zo heb ik ze graag. Een jaar waar ik erg naar uitgekeken heb, want ik voel het aan mijn theewater: dit is het jaar van de grote veranderingen. Eindelijk! In 2024 betreden we als recruitmentprofessionals een dynamische periode waarin verandering de enige constante is. Ik ga graag dieper in op de 7 trends die de wereld van recruitment het komende jaar zullen beïnvloeden.

#1 AI: Van playtime naar Implementation time

AI heeft de speeltuin in 2023 stilaan achter zich gelaten en is klaar voor het meer serieuze werk. Tijd dus om de kracht van AI te benutten om processen te optimaliseren en de kwaliteit van werving te verbeteren. Het gebruik van chatbots, automatisering en geavanceerde analyse kan de efficiëntie verhogen en recruiters helpen om zich te concentreren op meer strategische taken, zoals het opbouwen van een netwerk, talent pipelines en recruitment planning voor de toekomst.

#2 Data Rules Supreme

In de moderne recruitmentwereld is data koning. Of het zou dat toch moeten zijn. De enorme hoeveelheid beschikbare informatie kan overweldigend zijn, maar het slim gebruiken van data is de sleutel tot succes. Een effectieve data­-infrastructuur opzetten en teams trainen in data­-analyse zijn cruciaal voor het begrijpen en benutten van de beschikbare informatie waarmee AI aan de slag zal gaan. Zet je niet in op je data? Dan mis je de trein. Is je database een rommeltje? Get to it!

#3 Proactive Talent Pipeline Building

Een talent pipeline bouwen, gaat verder dan enkel sourcen. Het draait om het opbouwen van langdurige relaties met potentiële kandidaten. Dat is zo oud als de straat, maar hotter dan hot. Recruiters moeten luisteren naar de behoeften van kandidaten, open en transparante communicatie handhaven, de tijd nemen om relaties op te bouwen, en een persoonlijk tintje toevoegen. Het creëren van een kick-ass personal brand is niet alleen gunstig voor individuele recruiters, maar ook voor het hele recruitmentteam en de organisatie als geheel.

#4 Reverse apply: Bedrijven solliciteren bij kandidaten

In de wereld van recruitment krijgen kandidaten steeds meer macht. Ze evalueren bedrijven zoals consumenten dat doen op platforms als Yelp. We moeten streven naar een positieve candidate experience, waarbij feedback van sollicitanten wordt gewaardeerd en gebruikt om het wervingsproces te verbeteren. Tools zoals Karamel zijn vernieuwend en zullen aan een hoog tempo concurrenten verwel­komen. Let op, want een rode kaart krijgen van een sollicitant kan nefast zijn voor je instroom.

#5 You do you boo: authentiek en Gen Z

Authenticiteit is niet alleen een trend, het is een fundamenteel principe. Recruiters mogen zichzelf zijn, zowel offline als online. Can I get a Hallelujah? Een no-nonsensebenadering en een dosis humor kunnen een positieve sfeer creëren en bijdragen aan een cultuur waarin authenticiteit wordt aan­gemoedigd, langs beide kanten. Hoog tijd om het juk van de corporate imago’s af te schudden. Alleen maar goed nieuws wat mij betreft.

#6 Competence & skills-based hiring

De tijd van het schaap met vijf poten en een regenboogvacht (aka Norbert) komt stilaan tot een einde. In plaats van uitsluitend te focussen op diploma’s, is het steeds belangrijker om te werven op basis van competenties en skills. Oud nieuws, maar toch: reskilling en upskilling worden het nieuwe normaal en nog niet iedereen is klaar daarvoor. Recruiters moeten nieuwe methoden omarmen voor beoordeling en evaluatie die de werkelijke capaciteiten van kandidaten weerspiegelen.

norbert

#7 Van inboud naar (nog meer) outbound

Recruiters transformeren tot ware sales- en marketing­experten die proactief de markt opgaan.Terwijl AI hen in staat stelt om in bulk te werken, is het van cruciaal belang om een persoonlijke benadering te behouden. LinkedIn-profielen worden landingspagina’s voor kandidaten. Het menselijke aspect is onvervangbaar en recruiters moeten alert blijven om het verschil te maken.

In 2024 wordt recruitment dus een samensmelting van de menselijke (zo authentiek mogelijke) aanpak en technologische innovatie. Door die trends te omarmen, kunnen we als recruitmentprofessionals het verschil maken en floreren in een snel veranderende arbeidsmarkt.

TEKST: Patricia Oeyen & Elke Spinnewyn / FOTO’s: Dall-e  

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER