We legden enkele #ZigZagHR Wijzen en HR professionals, onder andere bekend uit onze rubriek Best & Next Practices, een lijstje met vragen voor, waaruit ze er drie mochten kiezen…
Wat wordt de grootste uitdaging voor HR in 2023?
“Zoals steeds kondigt de toekomst zich met opportuniteiten aan. Voor 2023 wordt het een pittige cocktail waarbij we op zoek gaan naar de échte zekerheden in een wereld waar kansen dreigen overschaduwd te worden door zorgen van én voor velen.
Dat betekent inzetten op de essentie van de employee experience: kwalitatief leiderschap, oprechte communicatie, engagement voor teamprestaties, aandacht voor individuele verbondenheid met collectief welzijn, ruimte voor bijdrage en focus op groei van eenieder.
Kortom, er is geen ruimte voor compromis op waarden en positiviteit. De kans om een standvastig en moedig (wo)man of all seasons te zijn na jaren van groei.”
Duty of care: hoe ver kan, moet, wil, durf je daar als werkgever in gaan?
“Is dit wel de juiste vraag? Voor mij is het We care together met alle betrokkenen in de samenleving, inclusief werkgever en werknemer, maar ook zovele anderen in de wondere wereld van arbeid en ruimer.
Je kan geen enkele van deze partijen ontslaan van hun bijdrage en rol. Bijdrage en rol die verschillend kunnen zijn in functie van tijd, betrokkenen, noden en omstandigheden.
Care stopt evenwel wanneer het in de plaats komt van individuele verantwoordelijkheid en eigenaarschap omdat daar het recht aan medewerkers wordt ontzegd om hun eigen toekomst in handen te nemen, om keuzes te maken.
Als werkgever heb je de kans en verantwoordelijkheid – binnen de financiële en organisatorische mogelijkheden – om een kader te creëren waarin mensen keuzes kunnen maken over hun eigen toekomst. Dit kan door in te zetten op employability, combinatie werk en gezin, gezondheid, leiderschap, correct remuneratiebeleid, positieve en gezonde werkomgeving, ontwikkelingskansen en dergelijke meer.
Als care evenwel leidt tot betutteling, aangeleerde hulpeloosheid en afhankelijkheid, dan schiet het zijn doel voorbij. Werkgevers (groot en klein) die dit werkelijk waarmaken in verhouding met hun mogelijkheden, en bovendien ook zorg opnemen voor maatschappelijke thema’s in hun manier van zaken doen (bijvoorbeeld diversiteit, ecologie,…) zijn de winnaars van morgen op een markt waar talent schaars blijft.”
Noem drie vuistregels voor HR om grip te krijgen op de toekomst
“Ten eerste: stop met het idee dat je grip dient te krijgen op de toekomst. Bespaar je die onnodige stress. Start met het aanvaarden van onzekerheid, definieer een kompas (voor jezelf en de organisatie), en start in scenario’s te denken vanuit een heldere doelstelling.
Ten tweede: blijf jezelf ontwikkelen door:
- Met diverse mensen (binnen en buiten je organisatie, maar zeker de collega’s die dagelijks met klanten in contact zijn) in dialoog te gaan en een variatie aan bronnen te exploreren.
- Nieuwsgierig te zijn naar wat klanten, markten, medewerkers en anderen in beweging zet.
- Binnen en buiten je organisatie in projecten te participeren, als het kan buiten je normale perimeter en comfortzone.
Ten derde: zorg voor momenten en/of plekken waarop je, tussen alle drukte en gekte van elke dag, tot innerlijke stilte en reflectie kan komen. Als je in sync bent met jezelf en je naaste context, is het zoveel gemakkelijker om op koers te blijven en de waan van elke dag te distilleren tot zijn essentie en richting te blijven geven voor jezelf, anderen en de organisatie waar je werkt.”
+++
Jan Van Acoleyen, Human Capital Leader Proximus was onze #ZigZagHR wijze in juni 2022