Zo kan mobiliteitsstrategie bijdragen aan aantrekken Gen Z

Gen Z werd voor lange tijd de generatie van de toekomst genoemd, maar ondertussen is het de generatie van nu. De jongeren geboren tussen 1996 en 2010 staan op punt om de arbeidsmarkt te betreden, of zijn zelfs al begonnen aan hun professionele carrière. Deze generatie komt met geheel andere behoeften en verwachtingen dan de meeste werkgevers gewend zijn.

Hoe blijf je als werkgever aantrekkelijk voor deze nieuwe generatie, en hoe kan een mobiliteitsstrategie hieraan bijdragen?

Yorick Amerlynck, mobiliteitsconsultant bij XXImo deelt drie belangrijke ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, waar werkgevers rekening mee moeten houden bij het aantrekken en behouden van Gen Z.

Duurzaamheid

Nooit eerder was een generatie zo begaan met duurzaamheid als Gen Z. Zij zijn zich enorm bewust van hun impact op het milieu, en zijn dan ook continu op zoek naar duurzame oplossingen.

Als het aankomt op het kiezen van een werkgever wordt er niet alleen gekeken naar de duurzaamheid van het bedrijf zelf, maar ook naar de mate waarin de arbeidsvoorwaarden duurzaamheid stimuleren (groene arbeidsvoorwaarden). Gen Z vindt het belangrijk om te weten welke impact hun woon-werkverkeer precies heeft.

De mogelijkheid om voor duurzame mobiliteitsopties te kiezen, zoals openbaar vervoer, de (deel)fiets of deelauto, heeft dan ook de voorkeur.

Bleisure

Het klinkt als een nieuw concept, Toch werd de term in 2009 al voor het eerst geïntroduceerd. Gen Z kan zich goed in dit concept vinden: het combineren van werk en vrije tijd, zoals een extra vrije dag plakken aan een zakenreis om ook de omgeving te kunnen ontdekken bijvoorbeeld.

Gen Z hecht meer waarde aan ervaringen dan aan bezittingen. Denk aan flexibele werkuren, maar ook aan de mogelijkheid om op afstand te werken. Zo is er ook steeds meer interesse in een workation (werken op een vakantiebestemming).

De jongere generatie heeft behoefte aan een werkgever die hierin flexibiliteit en bijpassende mobiliteitsmogelijkheden biedt.

Autonomie

Reizen voor het werk en en bijhorende zaken, zoals het boeken van hotels en vervoer, worden vaak volledig geregeld door de werkgever. De jongere generatie heeft hier liever zelf controle over. Wanneer wordt er gereisd, en met welk vervoersmiddel? Wat is de accommodatie, en kan er nog een vakantiedagje aan vastgeplakt worden? Gen Z bepaalt dit liever zelf.

Het enige dat Gen Z van de werkgever verwacht is dat zij hiervoor budget vrij maken en het zo eenvoudig mogelijk maken om deze zaken in te brengen als kost.

Groene arbeidsvoorwaarden, ervaringen en een goede werk-privébalans zijn de wensen van de generatie van nu. Werkgevers kunnen best zoveel mogelijk tegemoetkomen aan deze wensen. De ontwikkeling van een mobiliteitsbeleid dat flexibiliteit, duurzaamheid en keuzevrijheid centraal stelt, is dan ook essentieel.

Een mobiliteitsplatform biedt hier een oplossing. Het geeft onder andere inzicht in CO2-uitstoot, waardoor het eenvoudig is om te kiezen voor duurzamere mobiliteitsopties. Ook creëert zo’n platform een maximale vrijheid, waardoor werkgevers aandacht kunnen besteden aan de wensen van werknemers binnen de grenzen van een budget. Dit zorg ervoor dat werkgevers aantrekkelijk blijven voor de huidige arbeidskrachten én in het oog springen bij de nieuwe generatie.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER