Wat je als recruiter nu zeker niet mag doen is ‘freezen’

Meer dan ooit is the future of recruitment online. In dat opzicht betekende de huidige Corona crisis geen mindshift voor Gözde Yilmaz, die in 2019 uitgeroepen werd tot beste IT recruiter in Nederland. Ze is erin geslaagd om de wereld van IT recruitment om te draaien. Hoe ‘The future of recruitment’ eruit ziet volgens deze Nederlandse powerlady en hoe de rol van recruiters volgens haar best evolueert ontdek je in dit artikel.

Van media naar recruitment…

Amper drie jaar is Gözde actief in recruitment. Haar wereld daarvoor was er één van media. Dat verklaart meteen haar passie voor Social Media en video alsook haar ‘honger’ naar informatie en verhalen van mensen. Haar loopbaanwending naar recruitment liep evenwel niet van een leien dakje. Een gebrek aan concrete ervaring als recruiter en een (te?) innovatieve blik op het beroep, leverden haar vooral afwijzingen op. Maar de volhouder wint en WIBA IT, een onafhankelijk detacheringsbureau voor IT-specialisten, gaf haar wel een kans.
Ondertussen is Yilmaz – midden in Corona-tijden – veranderd van opdrachtgever en is ze in april gestart bij management- & technologie-adviesbureau BearingPoint Caribbean waar ze vanuit uit Nederland en occasioneel vanuit Curaçao zou werken. Haar onboarding verloopt volledig digitaal en het ziet ernaar uit dat haar eerste eerste werkbezoek aan Curacao nog even on hold staat.

Vlogs en influencer video recruitment in plaats van storende inmails

Gözde Yilmaz: “Mijn missie was duidelijk: ik wilde in de niche markt van IT recruiters tonen dat het anders kan en moet. IT professionals worden ‘plat benaderd’ door storende inmails via LinkedIn wat IT recruiters ook een negatief imago heeft opgeleverd. Ik startte met vlogs en influencer video recruitment en dat zowel naar (potentiële) kandidaten als naar partners; ik analyseerde de reacties op die vlogs en leerde zo de markt én de kandidaten beter kennen. Na verloop van tijd heb ik die vlogs verder geprofessionaliseerd door samen te werken met marketing bij WIBA IT. Maar het blijft boven alles vooral heel persoonlijk. Ik stel me ook heel kwetsbaar op, ik ga met IT specialisten in gesprek om het beeld dat kandidaten over IT recruiters hebben beter te begrijpen en uit te zoeken door welke ingrepen ik dat kan bijsturen. Omdat ik de markt niet zo goed kende, sloot ik aan bij IT-communities online waar ik mensen vroeg om me te helpen.

In plaats van IT-recruiters te ‘stalken’, bouwde ik op die manier een vertrouwensrelatie op met hen, waardoor zij mij zelf benaderen op het moment ze een andere rol overwegen. Van push naar pull dus…”

En als je niet zo sterk bent in bloggen of vloggen?

Gözde Yilmaz: “ Vertrouwen kan je opbouwen op verschillende manieren. Je hoeft daarvoor niet zelf te vloggen of te bloggen. Het allerbelangrijkste lijkt me dat je heel dicht bij jezelf blijft en dat je tijd investeert om je doelgroep echt te leren kennen, door naar hen te luisteren, hun vak beter te leren kennen, bloot te leggen wat maakt dat ze niet reageren als je ze aanspreekt en wat nodig is opdat ze wel zouden reageren. Het is belangrijk dat je hen op zo’n manier kan aanspreken dat ze naar jouw profiel op LinkedIn gaan kijken en daar bevestigd worden in jouw expertise en sérieux.

Waar de arbeidsmarkt in België in januari nog in brand stond (amper 3 beschikbare kandidaten per vacature), ziet de situatie in april er fundamenteel anders uit. De jobmobiliteit op de Belgische arbeidsmarkt was nog nooit zo laag. 40% van de werknemers geeft in volle coronacrisis aan niet open te staan om een nieuwe jobkans te grijpen, moest die zich aandienen. Werknemers klampen zich in deze onzekere tijden vast aan de job die ze hebben. Hoe ga je met deze jobimmobiliteit om als recruiter?

Gözde Yilmaz: “Wat je als recruiter op dit moment niet mag doen, is ‘freezen’. Er mag nu dan wel een (gedeeltelijke of tijdelijke) vacaturestop zijn, kandidaten zijn sowieso al moeilijk te vinden en te overtuigen. Dus is dit een uitgelezen kans om met hen te connecteren en een talentpool aan te leggen zodat je klaar bent eens de markt terug aantrekt. En dan bedoel ik niet dat je CV’s moet verzamelen, dan bedoel ik wel dat je in gesprek gaat met hen zodat ze jou en het bedrijf waarvoor je werkt kennen en vertrouwen. Veel professionals hebben hun baan overigens misschien verloren, of dreigen die de komende maanden nog te verliezen. Het alternatief is dat je helemaal van nul moet beginnen en dat lijkt me weinig efficiënt, noch effectief.

Dat is trouwens ook een uitdaging – en niet uitsluitend voor (IT) recruiters: hoe kan je in deze periode van 100% thuiswerk slim werken in plaats van hard te werken zodat je niet uitgeput geraakt. Werk is oneindig en je kan blijven ‘knallen’. In plaats van meer van hetzelfde te doen, kan je het beter anders doen. Time management en werken in dagdelen kan ertoe bijdragen dat je niet tot heel laat blijft doorwerken.

De Coronacrisis is tot slot ook een uitgelezen kans voor recruiters om zich bij te scholen. Je kan nu tal van opleidingen online volgen. Je kan je specialiseren of net naar een uitbreiding in HR gaan. Zelf ga ik me nog verder verdiepen in recruitment marketing en specifiek in content creatie bijvoorbeeld”.

Hoe zie jij de rol van recruiter verder evolueren?

Gözde Yilmaz: “Ik zie een verschuiving naar een meer coördinerende rol. Automatisering en digitalisering hebben die beweging al in gang gezet. Het vinden van kandidaten is niet de grootste uitdaging, ook het behoud van huidige medewerkers! Robots zullen recruitment misschien (nog) niet overbodig maken, maar gaan wel mee die verschuiving realiseren. Je bent dus best voorbereid.

Een helicopterview, marketing skills en content marketing zullen zeker aan belang winnen.

Waarom Gözde destijds gestart is met vloggen als IT-recruiter vertelt ze jou zelf hieronder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER