Levenslang leren is – dat zeggen we nu al jaren – het belangrijkste en waarschijnlijk ook het meest duurzame concurrentievoordeel waarmee bedrijven vandaag en morgen het verschil zullen maken. De mate waarin de workforce van jouw organisatie in staat is én bereid is om zichzelf continu heruit te vinden, zal heel bepalend zijn voor hun professioneel succes en dat van jouw bedrijf. Want professionals die hun skillset constant up-to-date houden, in vraag stellen en willen upgraden of zelfs rebooten, zijn beter gewapend tegen de snelle veranderingen op het werk én daarbuiten.
Daarom kan je maar beter learnatics aantrekken in je organisatie: professionals die niet alleen een grote leerbereidheid en leervermogen aan de dag leggen, maar ook een onverzadigbare leerhonger. Ik durf mezelf een learnatic noemen. Ik voel een constante onrust, een bijna kinderlijke nieuwsgierigheid om alles in vraag te stellen, ook hoe en wat ik leer.
Daarom is dé ultieme vraag die iedere recruiter dient te stellen: “Wat is het laatste dat je geleerd hebt?” Daaruit blijkt niet alleen hoe (graag) iemand leert, maar ook of hij of zij zich daarvan bewust is en er al dan niet gestructureerd mee aan de slag gaat. Het is daarbij heel belangrijk om je als recruiter niet te laten beperken door de traditionele manieren van leren. Natuurlijk loont een opleiding, maar we leren ook uit boeken, films, gesprekken, reflecties, social media, podcasts,… Als je slim doorvraagt, krijg je ook een zicht op hoe de kandidaat de overload aan kennis en informatie filtert of welke connecties hij of zij weet te leggen. Zelf start ik bijvoorbeeld iedere dag met het screenen van mijn SoMe feeds en nieuwsbrieven. Sommige artikels blijven kleven, andere brengen me dé insteek waar ik net naar op zoek ben, nog andere sla ik op om ze later serendipity-gewijs weer op te pikken en er dan mee aan de slag te gaan. Leren doen we overal, maar we zijn er ons niet altijd van bewust. Door als recruiter die vragen te stellen, vergroot je dat bewustzijn en wakker je de leerhonger en -goesting aan. Recruteren op de groei dus…
Recruiters kijken vooral naar het verleden. Het cv is ook zo opgesteld: een oplijsting van successen (of mislukkingen, want daar leren we ook van). Minstens even belangrijk is het om te focussen op de toekomst. In welke mate, hoe snel en met hoeveel goesting wil, kan en durft hij/zij leren? Medewerkers werf je daarom beter aan op de groei.
En daarom zou Piet Huysentruyt volgens mij een heel goede recruiter zijn 🙂
En jij, wat heb jij geleerd vandaag?