PARTNERCONTENT

Waarom HART en HARD communiceren als leidinggevende?

Medewerkers snakken naar duidelijkheid en willen zich tegelijkertijd zelf gehoord en begrepen voelen. Leidinggevenden willen hun medewerkers in de juiste richting laten groeien. Om aan ieders noden tegemoet te komen, maak je als leidinggevende verbinding met je medewerker (HART) om vervolgens een krachtige en heldere boodschap over te brengen (HARD).

Alles begint met communicatie

Eén van de belangrijkste elementen van goed leiderschap is succesvolle communicatie. Door zowel virtueel als live je boodschap op de juiste manier over te brengen, slaag je erin je team richting te geven, te ondersteunen, te waarderen en bij te sturen waar nodig.
Terwijl het basisprincipe van ‘zender stuurt boodschap naar ontvanger’ misschien eenvoudig lijkt, komt er in de praktijk al snel storing op de lijn en begrijpt men elkaar verkeerd. Over sommige onderwerpen communiceren mensen nu eenmaal vanuit hun eigen perspectief. Om je medewerkers maximaal te motiveren en in de juiste richting te laten groeien, dien je daar rekening mee te houden.

HART vs. HARD

Elke vorm van communicatie op de werkvloer vergt een bepaalde rationaliteit. ‘HART’ communiceren draait dan ook niet om emotioneel communiceren of om zogenaamd soft leiderschap. Het gaat erom verbinding met je medewerker te maken. Je creëert een draagvlak om de feiten samen met ieders visie op tafel te leggen en tot een dialoog te komen, waarbij je naar elkaar luistert. Daarbij is het belangrijk dat je je medewerker laat weten dat je hem of haar gehoord hebt: “Ik hoor wat je zegt en begrijp jouw standpunt. Tegelijkertijd wil ik je vragen om het ook vanuit een ander standpunt te bekijken.”

Vervolgens ligt de weg open om je boodschap eenduidig te brengen, zonder onnodig te moeten verbloemen (‘HARD’). Op die manier combineer je je luisterend oor met de duidelijkheid waarnaar medewerkers op zoek zijn.

Samen verantwoordelijk

In een volgende stap werk je samen aan de uitkomst van hetgeen besproken is. Maak daar een gedeelde verantwoordelijkheid van: “Wat mag ik van jou verwachten en wat kan jij verwachten van mij?” Door samen naar een resultaat of gedragsverandering toe te werken, laat je zien dat jij ook bereid bent inspanningen te leveren. Je geeft (impliciet) aan wat jouw aandeel is in de oorzaak en de oplossing van het probleem. Dat vergroot opnieuw het draagvlak van je boodschap én de kans om je medewerker te laten groeien. Om tot een succesverhaal te komen, volg je het proces met de nodige interesse op en laat je het niet verwateren.

Sterktedenken

Vanuit ITZU begeleiden we dagelijks leidinggevenden, zowel in development centers als via coaching. We ontwikkelden onder meer een specifiek coachingprogramma voor medewerkers die doorgroeien naar een eerste leidinggevende positie (Management Development Program).

Aan de hand van wetenschappelijk gevalideerde meettechnieken peilen we naar de leidinggevende vaardigheden van de deelnemers en gaan we onmiddellijk samen met hen aan de slag. Deze combinatie van meten en concreet advies geven, onmiddellijk toegepast op de noden van het moment, typeert de ITZU way of working.

Wil je een medewerker laten doorgroeien tot leidinggevende? Ga samen met onze professionele coaches aan de slag.
Meer info en contact: itzu.eu

XX FOTO 82 83 EXPERT Itzu Logo met baseline 01

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER