The Way forward na Corona bij Alpro

Workplace Options (WPO) is expert in Employee Assistance Programma’s en ‘s werelds grootste aanbieder van geïntegreerde oplossingen die het welzijn en de veerkracht van medewerkers bevorderen. WPO biedt ondersteuning aan voor medewerkers en hun gezinsleden om de balans werkprivé – zeker nu – te helpen behouden. Counseling, coaching, psychologische doorverwijzingen en advies over een reeks thema’s gaande van werkgerelateerde en persoonlijke stress tot mentale gezondheid en crisisondersteuning maken deel uit van het aanbod.

Het is via Anna Smets, directeur Business Solutions bij Workplace Options dat we terechtkwamen bij Heike Rogiers, HR officer & Evelien Vanden Brande, HR manager a.i bij Alpro. Alpro is een van oorsprong Belgische voedselproducent, gespecialiseerd in de productie van plantaardige alternatieven op zuivelproducten. Het bedrijf maakt deel uit van Danone en heeft drie productielocaties, één daarvan in België in het West-Vlaamse Wevelgem waar dagelijks een 800-tal mensen aan het werk zijn.

Wat is de impact van Corona op het fysiek en mentaal welzijn van de medewerkers bij Alpro? Hoe kunnen medewerkers die niet thuis kunnen werken veilig en gemotiveerd aan het werk blijven? Hoe vermijd je dat mensen die 100% van thuis werken niet in een sociaal isolement wegglijden. We vroegen het aan Heike Rogiers en Evelien Vanden Brande.

24/7 ondersteuning voor al onze medewerkers en hun gezin

“Onze medewerkers kunnen dankzij het employee assistance programma terecht bij een netwerk van professionele dienstverleners van Workplace Options. Deze dienstverlening is gratis voor al onze medewerkers en hun gezin, “ licht Heike Rogiers toe. “Confidentialiteit is verzekerd, Workplace options is 24/7 bereikbaar via tal van kanalen (telefoon, website, chat via whatsapp,…) en biedt ondersteuning bij financiële, psychische en stress-gerelateerde problemen, die een negatieve impact kunnen hebben op het welbevinden van onze collega’s.”
Eerste prioriteit tijdens deze Corona-Crisis: mentale en fysieke veiligheid garanderen.

“Eerste prioriteit voor Alpro was dat alle medewerkers in een veilige werkomgeving terecht kunnen”, vult Vanden Brande aan. Bij het minste vermoeden van ziekte vragen we medewerkers om thuis te blijven. Dat maakt dat mensen die komen werken zich geen zorgen hoeven te maken over hun gezondheid. We behoren met trots tot één van de essentiële sectoren: onze medewerkers blijven aan het werk; 80% van onze bedienden werkt van thuis uit.

Dagelijks crisisoverleg en snel handelen

Net als iedereen werden ook wij verrast, maar we hebben niet aan paniekvoetbal gedaan. Meteen werden diverse crisisteams samengesteld. Ook voor de site in Wevelgem, deze bestaat uit een 8-tal mensen. Naast een dagelijks overleg waarin alle preventieve maatregelen worden besproken en erop wordt toegezien dat deze gerespecteerd worden, zijn wij ook fysiek aanwezig en dus aanspreekbaar voor alle aanwezigen, dankzij een beurtrol ook buiten de kantooruren. Dat is belangrijk maar zeker niet evident in een productieomgeving waar er volcontinue wordt geproduceerd. Communicatie is cruciaal: om de twee dagen krijgen al onze medewerkers een nieuwsflash die we centraal uitsturen. We merkten dat een uniforme en gelijktijdige communicatie absoluut nodig was.

Een hele reeks aan proactieve maatregelen

In de basis zijn er al een reeks maatregelen die beantwoorden aan de maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan (hygiënische arbeidskledij, reinigings-sassen, intensieve reiniging van de productielijnen,…). Daarnaast zijn er een hele reeks bijkomende preventieve maatregelen geïnstalleerd. Iedere dag wordt de temperatuur gemeten van al onze medewerkers bij aankomst en opnieuw kort na opstart van het werk. Wie koorts heeft, wordt terug naar huis gestuurd. Wie in rechtstreeks contact kwam met een besmet persoon wordt preventief in zelf-quarantaine geplaatst. Iedereen krijgt ook een mondmasker. Los van de werking, draagt dit zeker bij aan een mentaal gevoel van veiligheid. In de fabriek hangt overal signalisatie om de afstand van 1,5 meter visueel concreet te maken en op veel plaatsen werd éénrichtingsverkeer toegepast. We hebben overal in het bedrijf handdispensers (ontsmetting) en handverzorging voorzien, naast de vele andere dispensers met oppervlakteontsmetting. Onze productieplanning werd deels aangepast, er werden extra lockers geleverd en onze refters en vergaderzalen zijn zo ingericht dat de social distancing gewaarborgd kan worden. Op de burelen hebben we plexi-wanden voorzien. Bezoekers worden tot een minimum herleid. Nieuwe medewerkers krijgen een “Corona-onboarding”, enzovoort. Tenslotte wordt een gewaarborgd inkomen voorzien voor medewerkers die direct of indirect getroffen worden door het virus (ziekte, kinderopvang). Connectie houden met al onze medewerkers krijgt nu alle aandacht. Vanuit HR loopt rekrutering verder, maar voor andere HR-projecten wordt nu voornamelijk achter de schermen (letterlijk ?) voorbereidend werk geleverd.

Gefaseerde heropstart en reboarding

We willen dat de reboarding efficiënt en effectief verloopt. Mensen hebben heel snel moeten omschakelen en veel bedienden zijn massaal thuis aan het werk nu.

Wat bij terugkeer?
In ieder geval gaan wij gefaseerd terug naar een normale werking overgaan. Op elk moment willen we de veiligheid van onze medewerkers kunnen garanderen. Hier werken we momenteel de plannen voor uit. De zomer en het najaar zouden stress met zich mee kunnen brengen: kinderen die mogelijks even niet op het jaarlijkse zomerkamp kunnen, mensen die hun uitgesteld Paasverlof later zullen opnemen maar misschien nog niet op reis kunnen, enz. Ook hier willen we voldoende ondersteuning kunnen bieden aan onze medewerkers. We willen natuurlijk ook voorbereid zijn op een eventuele herhaling van een dergelijke situatie.

The way forward

Corona biedt tegelijk ook een mooie gelegenheid om stil te staan bij hoe wij werkten. Zaken waar wij in het verleden veel tijd in investeerden, blijken nu ook anders te kunnen. Deze crisis is een uitgelezen kans om onze werking – ook bij HR – fundamenteel in vraag te stellen: waar kunnen we beter mee stoppen, waar moeten we meer op inzetten en waar moeten we mee starten.

Solidariteit

Mogelijks zullen een aantal organisaties de komende maanden moeilijke beslissingen moeten nemen. Wij pleiten alvast voor een verdere onderlinge solidariteit.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER