The do’s & don’ts van remote working

Hoewel remote werken (nog) niet voor iedereen mogelijk is en eigenlijk zelfs niet voor iedereen wenselijk is, neemt de trend wel voelbaar toe dat mensen niet meer gebonden zijn aan tijd of plaats om samen te werken. Dit topic raken we ook aan in de november-editie van #ZigZagHR, het nagelnieuwe vaktijdschrift voor HR professionals én op het #ZigZagHR-event van 7 november: beyond the traditional workforce.

En om me in te werken, had ik niet alleen interviews met professionals die remote werken of een remote team aansturen, ik las de afgelopen weken ook heel wat materiaal over de voor- en nadelen en over de do’s en don’ts van remote werken.

  • Werk jij met een remote team?
  • Of stuur jij een remote team aan?

Dan is dit artikel zeker interessant voor jou!

Technologie en de opmars van coworking spaces maken dat professionals nu van eender waar kunnen werken. Dit artikel zoomt in op de opportuniteiten en aandachtspunten voor bedrijven die hun medewerkers de mogelijkheid geven om remote te werken. Een korte samenvatting met de belangrijkste bevindingen:

Opportuniteiten en voordelen

Als je niet iedere dag uren in de file moet staan of twee uur onderweg bent om te pendelen naar het werk, win je niet alleen tijd, maar het zorgt ook voor meer gemoedsrust. Dat betekent dat mensen niet ‘opgedraaid’ op het werk aankomen en veel efficiënter werken. Bovendien breidt de talentpool uit omdat je je niet meer beperkt tot lands- en tijdsgrenzen. En als er minder mensen op kantoor werken, heb je minder kantoorruimte nodig en dat betekent dus dat deze kosten ook dalen.

Maar er zijn uiteraard ook aandachtspunten

Eerst en vooral is het essentieel dat medewerkers die remote werken, toegang hebben tot de juiste tools en technologie. Er zijn ook aandachtspunten inzake health & safety: want hoe zit het met professionals die de ganse dag achter een scherm zitten met een headset? Bewegen zij genoeg? Hoe zit het met ergonomie en met work-life balance? Zeker als mensen samenwerken over verschillende tijdzones heen: wanneer begint en eindigt de werkdag als iemand uit jouw team zijn/haar werkdag begint als die van jou eigenlijk eindigt? En hoe zit het met data en security: het is belangrijk dat medewerkers weten wat (niet) kan in openbare ruimtes. Zorg dus zeker dat je een policy hebt.

Benieuwd naar meer?

  • Lees dan zeker het volgende nummer van het #ZigZagHR-Tijdschrift waarin we twee professionals geïnterviewd hebben die elk een remote team aansturen dat verspreid zit over verschillende continenten. Abonneer je nu!
  • Of schrijf in voor het event van 7 november waarin Dirk Paelinck, CEO van Workero, ons meeneemt in de trends & mythes als het gaat over flexibel werken en coworking spaces

Bron: Peoplemanagement

 

 

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER