Techno Ninja’s van Atlas Copco promoten technologie en STEM

De vijfde editie van Techno Ninja’s, een evenement georganiseerd door Atlas Copco, was wederom een groot succes. Techno Ninja’s is een initiatief van Pleiades, het internationale vrouwennetwerk van Atlas Copco, waarmee kinderen tussen 6 en 14 jaar op een speelse en interactieve manier in contact wil brengen met STEM, en dat op site van Atlas Copco. Met de Techno Ninja’s wil Atlas Copco jongens én meisjes laten proeven van technologie en wetenschap, en hen zélf laten ervaren hoe tof dat kan zijn.

Kinderen zelf laten ervaren hoe leuk STEM is

Atlas Copco organiseerde het Techno Ninja’s evenement voor de vijfde keer en dit voor 80 leergierige Techno Ninja’s. Techno Ninja’s is een evenement dat georganiseerd wordt op initiatief van Pleiades, het internationale vrouwennetwerk van Atlas Copco dat in België in 2011 opgestart werd. Het initiatief wil dochters, maar ook zonen, van Atlas Copco medewerkers tussen 6 en 14 jaar op een speelse en interactieve manier in contact brengen met STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics).

De Techno Ninja’s van Atlas Copco zagen het licht in 2016 en hebben sindsdien alleen maar aan populariteit gewonnen. Met de Techno Ninja’s wil Atlas Copco kinderen laten proeven van technologie en wetenschap, en hen zélf laten ervaren hoe tof dat kan zijn.

Passé om te denken dat STEM enkel voor jongens is

Atlas Copco ziet steeds meer interesse van meisjes in de Techno Ninja’s.

Om meer genderdiversiteit op de werkvloer te krijgen, is het belangrijk dat jongens en meisjes al heel vroeg kennismaken met STEM.

“We willen het cliché doorbreken dat STEM saai zou zijn of niet voor meisjes. Dat is echt zo passé”, verduidelijkt Suki Maesen, Business Engagement, Training & Communication Manager en mede-oprichter van de Techno Ninja’s. “Met onze Techno Ninja’s workshops willen we kinderen op een leuke en interactieve manier kennis laten maken met STEM. Dat het werkt zien we elk jaar weer aan hoe snel de plaatsjes de deur uitgaan.”

“Het is geweldig te zien hoe ook meer en meer meisjes hun weg vinden naar onze workshops. Hun mama’s en papa’s spelen daar een grote rol in”, verklaart Wim Thirry, Technology Developer. “Door het succes bereiken we ook steeds meer kinderen met verschillende interesses en dat is goed nieuws. We moeten ervan doordrongen worden dat STEM voor iedereen kan zijn en kinderen vroeg genoeg in aanraking laten komen met STEM. Onbekend is immers onbemind.”

Van 3D-printing tot programmeren

In vier workshops maakte kinderen van het tweede leerjaar tot het tweede middelbaar kennis met techniek, programmeren, 3D printing… In de workshops van Atlas Copcomedewerkers Karolien Kempen en Inne Michielsen leerden kinderen van het 5de en 6de leerjaar over 3D-printen en hoe ze vuil uit lucht kunnen filteren. Beide technologieën worden bij Atlas Copco aangewend.

“Bij Atlas Copco zetten we sterk in op innovatieve maaktechnologieën. Zo gebruiken wij 3D-printen voor training en marketing, snelle prototypes, productiegereedschappen, enzovoort”, zegt Karolien Kempen, Teamleader New Manufacturing Technologies. “Wij vinden het daarom belangrijk om kinderen van jongs af aan spelenderwijs kennis te laten maken met deze technologieën.”

“Zuivere lucht is bij Atlas Copco erg belangrijk”, vult Inne Michielsen, Technology Engineer Filtration, aan. “De perslucht die bijvoorbeeld in ziekenhuizen, in de voedings- of farmaceutische industrie gebruikt wordt, moet natuurlijk vrij van stof en olie zijn. Onze filtertechnologie die in house wordt ontwikkeld kan zo bijdragen aan een veilige samenleving. Dat maakt mijn werk voor mij boeiend en relevant. Ook dat is fijn om over te brengen aan de jeugd, dat STEM zijn steentje kan bijdragen aan een betere toekomst.”

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER