Google, Meta, Zoom, Amazon, Disney, maar ook het Witte Huis: hier worden werknemers vanaf nu geacht ten minste twee of drie dagen per week fysiek aanwezig te zijn op een kantoor. De meest genoemde reden voor dit besluit: “We denken dat het beter is om op kantoor te werken voor de effectiviteit, bijvoorbeeld om innovaties door te voeren en voor service aan klanten.” Fiona Ciccioni, Chief People Officer van Google, schreef een e-mail aan medewerkers waarin onder andere een verdubbeling van de aanwezigheid op kantoren stond, met als argument dat “er geen vervanging is voor persoonlijk samenkomen”.
Als remote work-specialist weet ik de hoofdreden waarom bedrijven angstig zijn voor een all-remote beleid: ze kunnen werknemers niet goed in de gaten houden en zijn bang dat er te weinig uren worden gemaakt. Het persoonlijk samenkomen is ook zeker van belang, maar wordt gebruikt als drogreden om van het remote werken af te komen, en meer controle te krijgen over het personeel.
Deze neiging tot wantrouwen staat zoveel moois in de weg: hoe vaak vind je je droomwerknemer in een straal van 40 kilometer? Op deze krappe arbeidsmarkt is dat een speld in een hooiberg. Door mensen op afstand te laten werken, vergroot je deze range naar wereldwijd. En met allerlei nieuwe en slimme oplossingen zijn remote workers net zo waardevol én gezellig als werknemers die wel vanuit een lokaal kantoor werken. En daarbij komt dat werknemers zoveel blijer en productiever zijn als ze de vrijheid hebben om zelf te beslissen welke kantoor/thuiswerk-balans het beste voor hen werkt.
De Amerikaanse bedrijven en overheden zetten met deze beleidsveranderingen een flinke stap terug in de tijd, gemotiveerd door wantrouwen in hun werknemers. Voor mij is er dan maar één conclusie mogelijk: als je als werkgever je medewerkers niet kan vertrouwen en zij niet zorgen voor het behalen van hun doelstellingen en het afronden van hun takenlijsten, heb je als werkgever zelf een ‘shitty job’ gedaan in het recruitmentproces. Het afschaffen van remote work is niet de oplossing, die ligt in het aanscherpen van het recruitmentbeleid.
Dit opiniestuk werd geschreven door Dennis Valkema – General Manager Benelux van HR-techbedrijf Deel
Dennis is al ruim 25 jaar werkzaam in de wereld van HR en Talent Management, waar hij diverse advies- en managementfuncties heeft vervuld. Toen hij werd gevraagd om als General Manager het Benelux-team op te bouwen en te leiden en aan boord te gaan van Deel, het snelst groeiende technologiebedrijf ter wereld, kon hij de uitdagende rit niet weigeren. Dennis werkte eerder ruim drie jaar bij Lumesse als Country Manager Benelux. Daarna stapte hij over naar Cornerstone OnDemand als Regional Director voor Benelux en Director of Channels & Alliances voor Benelux & the Nordics, voordat hij bij Talentsoft in dienst trad als General Manager Benelux.