Het is duidelijk dat ondernemers momenteel geconfronteerd worden met verschillende uitdagingen. Uit recent onderzoek van iVox in opdracht van work management softwarebedrijf Teamleader werd er gepeild naar de toekomstplannen van Vlaamse ondernemers. Daaruit blijkt dat 60% van de ondervraagde ondernemers onzeker is over de toekomst. Dat is maar liefst de helft meer dan in vergelijking met de eerdere studie uit 2017. Nochtans geven heel wat ondernemers aan dat de genomen stappen in het verleden belangrijk zijn geweest voor de huidige situatie van hun onderneming. Zo geven bijna 6 op 10 ondernemers aan dat digitalisering de belangrijkste stap bleek te zijn. Ook in de huidige onzekere economische tijden zetten ondernemers voornamelijk in op digitalisering.
Een (gestegen) minderheid schiet in een kramp
Te weinig ondersteuning, de moeilijkheid om prioriteiten te stellen en een gebrek aan tijd of financiële middelen houden ondernemers voornamelijk tegen om na te denken over hun toekomst. Dubbel zoveel ondernemers geven aan dat ze hun activiteit willen afbouwen door bijvoorbeeld personeel te ontslaan of door bedrijfstakken te verkopen (2017: 6%; 2023: 15%). Het aantal ondernemers dat de verkoop van hun gehele bedrijf overweegt, neemt ook toe (2017: 11%; 2023: 17%). Dit is wellicht ook te verklaren aan ontwikkelingen zoals de inflatie, de automatische loonindexering en de gestegen werkingskosten. Ter vergelijking, 2017 werd gekenmerkt door een versnelde wereldwijde economische groei en records op de aandelenmarkten.
“Enerzijds is er bij onze ondernemers duidelijk veel onzekerheid. Investeringen worden on hold gezet of aanwervingen worden niet doorgevoerd. Iedereen schiet een beetje in een kramp en zo kom je als samenleving in een self fulfilling prophecy terecht. Maar ondanks die onzekerheid zie ik vooral ook ongebreidelde ambitie.
Advies professionele adviseurs en klanten wordt belangrijker
Onzekerheid of niet, ondernemers blijven niet stilzitten. Om hun volgende stap te bepalen en zich voor te bereiden op veranderingen winnen ondernemers wel massaal advies in. Opvallend is dat de meeste ondernemers advies vragen aan hun partner (2017: 71%; 2023: 63%) of medewerkers (2017: 59%; 2023: 62%). Daarnaast worden professionele adviseurs (2017: 28%; 2023: 40%) en klanten (2017: 20%; 2023: 30%) ook steeds vaker betrokken bij de besluitvorming van ondernemers, in vergelijking met 2017. De meest populaire manieren waarop ondernemers zich voorbereiden op grote veranderingen, zijn het berekenen van de financiële implicaties en het uitdenken van verschillende scenario’s. Dit geeft aan dat ondernemers steeds meer de noodzaak zien om hun beslissingen op een goed onderbouwde manier te nemen, zowel financieel als strategisch.
“We mogen niet vergeten dat de helft van de Fortune500 bedrijven ontstonden tijdens een periode van recessie. Denk aan bedrijven zoals Google, HP en FedEx. Ook Teamleader werd opgericht in 2012 – in volle eurocrisis.