Uit een analyse van hr-dienstengroep Liantis blijkt dat in 2022 het brutoloon van mannelijke bedienden maar liefst 15% meer bedroeg dan dat van vrouwelijke bedienden. Bovendien is dat verschil onder arbeiders nog groter. En daar willen kmo-werkgevers ook graag zelf komaf mee maken. Uit een bevraging blijkt dat ze zelf denken dat meer transparantie over lonen voor dezelfde functies en meer flexibiliteit binnen de kinderopvang de kloof kan dichten.
Loonkloof
Loon op de werkvloer: het is vaak een heikel thema. Vooral het verschil in lonen tussen mannen en vrouwen blijft omstreden. Maar is die loonkloof realiteit?
Uit een analyse van hr-dienstengroep Liantis bij meer dan 275.000 kmo-werknemers blijkt dat die nog steeds bestaat. Meer nog, in 2022 verdienden mannelijke bedienden gemiddeld 3.747,21 euro wat 15% meer is dan het gemiddelde loon van vrouwelijke bedienden (3.258,50 euro). Bij arbeiders bedroeg het verschil 16,9%. Gelukkig wordt de loonkloof wel kleiner. In 2020 was het verschil bij arbeiders nog 17,7% en maar liefst 18% bij bedienden.
Lonen publiceren in vacatures
Maar welke opties zijn dan het best om die loonkloof aan te pakken? Dat vroeg Liantis aan zo’n 1060 kmo-werkgevers. Bijna 7 op de 10 werkgevers is vragende partij voor meer transparantie over lonen voor dezelfde functies. En dat mag volgens de werkgevers zelf best publiek. Zo is 46% van de bevraagden voorstander om lonen te vermelden in vacatures. 32% staat hier neutraal in, terwijl slechts 22% hier echt niet voor open staat.
Marie-Paule Bibaer, hr-expert bij Liantis, ziet vooral voordelen in transparantie over de manier van verlonen. “Zo weet je bijvoorbeeld hoe een functie ingeschaald wordt, de objectieve criteria die gehanteerd worden om het loon te bepalen en wat het bereik van je loon binnen de loonband is.”
Ze zijn zelf vragende partij voor meer transparantie over lonen, maar kunnen kmo-werkgevers op het gebied van loon wel concurreren met multinationals?
Kinderopvang
Naast de transparantie over lonen, zijn kmo-werkgevers ook te vinden voor een heel andere soort maatregel. Zo wil bijna 6 op de 10 bevraagde kmo-werkgevers een betere organisatie van kinderopvang. Dit zou ook voor hen een goede manier zijn om de loonkloof aan te pakken.