PARTNERCONTENT

Leren en floreren in snel veranderende tijden

Levenslang leren stelt ons voor een grote uitdaging. We willen werknemers natuurlijk voorbereiden op een snel veranderende wereld. Maar elke minuut dat een werknemer leert, produceert hij niet. De business continuity komt dus op twee manieren onder druk: omdat werknemers leren en niet produceren én omdat ze dezelfde doelstellingen moeten behalen in minder tijd. Hoe kunnen organisaties ontsnappen aan die paradox?

De return-on-investment modellen werken niet langer. Attrition niveau’s zijn in bepaalde sectoren enorm hoog sinds de pandemie. Werknemers vertrekken sneller dan dat HR nieuwe werkkrachten kan aanwerven. En dan zijn er die jongere generaties die meer geneigd zijn slechts enkele jaren te blijven hangen alvorens een nieuwe organisatie op te zoeken. Organisaties moeten steeds opnieuw nieuwe werknemers opleiden, terwijl de ingewerkte werknemers vertrekken en al hun kennis en kunde met zich meenemen. De organisatie blijft hangen in opleidingsmodus, waardoor de business continuity onder druk staat.

Hoe ga je daarmee om als organisatie?
Hoe zorg je ervoor dat werknemers werkplezier hebben en dat ze toch nieuwe vaardigheden leren?

Wij denken dat het belangrijk is om de focus te leggen op trainingen die niet alleen info en tips aanreiken, maar meteen ook een “trainingsprogramma” bevatten. Het gaat dan om experiential learning, waar werknemers leren om bewust stil te staan bij hun eigen gedrag en waar ze nieuwe inzichten en vaardigheden delen. Het best zijn de thema’s veelzijdig, zoals de combinatie communicatievaardigheden, feedback en teaming, of veerkracht, teamstress en teambuilding. Dat resulteert in een intense training die verschillende aspecten belicht, gedrag laat “ervaren” zodat het sneller geïnternaliseerd wordt en mét direct implementeerbare inzichten.

Met twee voorbeelden laten we zien hoe je het nieuwe leren kan inzetten: Een eerste voorbeeld is de stressbox. Stel je voor dat je in een opleidingslokaal binnenkomt en je ziet daar een doos. Die bevat een reeks met uitdagingen voor jou en je team. De tijd dringt, maar er zijn onvoldoende instructies. Voel je de stress al stijgen? Dat is exact wat de stressbox met je doet. Je leert heel wat over alarmsignalen bij jezelf en bij je collega’s en jouw specifiek gedrag wanneer je systeem onder stress staat. Je merkt wat het effect is op je communicatie en op je oplossingsgericht vermogen. We reageren immers allemaal anders onder stress. De onvertrouwde situatie zorgt ervoor dat je werkelijke drivers en automatismen naar boven komen. Eerder dan te oordelen welke respons beter is, leren we je om ermee om te gaan. Aan de hand van observaties, ervaringen en reflecties ga je op zoek naar individuele- en groepspatronen. Deze vorm van leren is fun, snel, gericht op observeerbare patronen en maakt onmiddellijk duidelijk wat de return zal zijn op de werkvloer.

DSC 6343 min
DSC 6303 min

Vandaag hebben we niet altijd voldoende tijd om stabiele en duurzame teams te bouwen en te onderhouden. Teamleden verschuiven naargelang de turn-over, maar ook naargelang de doelstellingen. Snel een goede teamwerking kunnen opzetten is dan essentieel. Hiervoor is het nodig om het ritme juist te houden. Wat deel ik wanneer, met welk frequentie en op welke manier? Hoe kunnen we dit doen op een ROI-efficiënte manier?

In een traject met Volvo gingen we aan de slag rond teaming, feedback en waarden. Basketbal was de rode draad. Basketbal is een sterke metafoor voor een snel veranderende wereld. Bovendien is het een sport die weinigen onder de knie hebben. De basket-experience haalt je in een mum van tijd uit je comfortzone. Met de bal, in het begin nogal twijfelachtig in de hand, ga je eerst op zoek naar je eigen ritme. Eens je je ritme gevonden hebt, leer je snel dat iedereen een ander ritme heeft. En dan proberen we om ritmes op elkaar af te stemmen: we gaan op zoek naar resonantie. Resonantie laat ons zien hoezeer we met elkaar in verbinding staan, hoe die verbinding je meeneemt in gevoelens en gedachten, en welke rol je zelf kunt hebben om je niet mee te laten slepen, en zelf een inspirerend gebied van resonantie te zijn en zo je team naar een hoger niveau te tillen. Vanuit resonantie bouw je psychologische veiligheid op. Op dat moment is 1 pus 1 niet meer 2 maar minstens 3!

Om te floreren in snel veranderende tijden, moeten we kijken naar de impact van onzekerheden en verandering op de teamperformantie. We focussen daarom op de hefbomen om die “extra” weerbaarheid te bereiken: feedback geven en ontvangen, voorspelbaarheid door communicatie en veerkracht. Het “nieuwe” leren is een antwoord op de druk die op de business continuity staat. Zo kan levenslang leren hand-in-hand gaan met de eisen van een snel veranderende wereld.

XX FOTO 28 29 OH MY PEOPLE LOGO Nieuw 02

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER