1 op 3 bedrijven in ons land weet nog niet of ze volgend jaar zullen besparen. Bedrijven die in 2023 wel zullen besparen (6 op 10), doen dat in de eerste plaats op energiekosten (4 op 10). Daarnaast zegt bijna 1 op 5 het komende jaar kritisch naar de personeelskosten te zullen kijken. Dat blijkt uit een bevraging van hr-dienstenleverancier bij 1.200 werkgevers.
Opvallend: de helft van de ondervraagde ondernemingen weet nog niet of ze hun medewerkers extra financieel zullen ondersteunen in crisistijd. Acerta benadrukt dat de structurele steun via de loonindexering, de hoge energiefactuur en de modaliteiten van de loonnorm werkgevers weinig marge laten om hun medewerkers te steunen in deze crisistijd. Maar steun hoeft zich niet louter te beperken tot financiële extraatjes.
1 op 3 bedrijven nog onbeslist over besparingen op bedrijfskosten
Belgische werkgevers zijn alert voor wat de economische vooruitzichten aankondigen, maar de reacties verschillen. 1 op 3 wacht nog af of ze besparingen zullen doorvoeren. Andere bedrijven zijn daar wel al mee bezig: 4 op 10 werkgevers (41 %) is bezig de energiekosten onder de loep te nemen en bijna 1 op 5 (18 %) kijkt (ook) kritisch naar de personeelskosten. Het aandeel werkgevers dat niet bezig is met waar ze bedrijfskosten kunnen verlagen is een minderheid: 14 %.
Julie Rousseau, senior consultant van Acerta Consult : “In het licht van de stijgende energiekosten en de inflatie is een extra kritische blik op de energie- en op de personeelskost niet onlogisch. Die twee kunnen ook samengaan, bv. zuinig(er) omgaan met gereden kilometers en/of meer thuiswerk voorzien.
Op het werk wordt, net zoals bij veel mensen thuis, de thermostaat een paar graden lager gezet, op 20°C of 19°C. Voor wie bespaart, daarvan herschikt 1 op 5 ook de werkruimte voor meer energie-efficiëntie. Energie is niet (meer) iets waar werkgevers hun werknemers rond moeten sensibiliseren: de gevoeligheid voor energieverspilling is vandaag bij iedereen verscherpt.”
1 op 2 nog onbeslist over eventuele extra steun aan medewerkers
Op de vraag of ze ook hun medewerkers extra zullen ondersteunen om de economische context het hoofd te bieden, antwoorden werkgevers vooral terughoudend: de helft (48 %) ‘weet het niet’, 4 op 10 zegt dat niet te zullen doen.
Amper 2,88 % van de werknemers in november heeft tijdelijke werkloosheid
Hr-dienstverlener Acerta stelt in de praktijk vast dat werkgevers niet massaal gebruik maken van het bijzonder stelsel van tijdelijke werkloosheid. Amper 2,9 % van de werknemers doet er vandaag (november 2022) een beroep op. Slechts een fractie daarvan (15 %) betreft tijdelijke werkloosheid specifiek in het kader van de energiecrisis.
Julie Rousseau van Acerta Consult: “Dat de voorwaarden strenger zijn – bedrijven moeten hun aanvraag staven met cijfers over energieverbruik en/of energie-investeringen – zal een rol spelen. Maar ons lijkt het toch ook dat er nu minder buzz rond is gemaakt. Al beginnen de vragen wel te komen. Hoe dit verder evolueert zal afhangen van hoe de energieprijzen (of de vooruitzichten daarover) evolueren. En ook niet te vergeten: voor bedrijven die daar nood aan hebben is er natuurlijk ook nog altijd de reguliere economische werkloosheid.”
Niet alleen geld als steun voor medewerkers
Tot slot benadrukt Acerta dat de structurele steun via de loonindexering, de hoge energiefactuur en de modaliteiten van de loonnorm werkgevers weinig marge laten om hun medewerkers via hun loon te steunen in deze crisistijd. Maar steun hoeft zich niet louter te beperken tot financiële extraatjes aldus de hr-dienstverlener..
Julie Rousseau: “Investeren in het mentaal welzijn van je medewerker, is eveneens steun. Ondanks een crisis blijven inzetten op welzijn, op persoonlijke groei, op autonomie van je medewerker… ook dat is cruciaal. De 40 % werkgevers die zegt geen (financiële) initiatieven te nemen voorziet dat soort ondersteuning misschien wel? De 48 % die nog onbeslist is, kan misschien wat extra inspiratie gebruiken?
Over de cijfers
De verzamelde gegevens zijn het resultaat van een 6-maandelijkse bevraging die Acerta doet, over diverse thema’s, onder werkgevers uit de private sector, waartoe zowel kmo’s als grote ondernemingen behoren. De bevraging liep van 13 oktober tem 17 november en 1200 respondenten namen eraan deel.